Senaste nytt

En liten 3 veckors tripp....

Bamsefar

Medlem
Så nu har jag börjar återvända till de vanliga tidsvanorna. Jag vet inte varför, men när jag passerade 40 för några år sedan, så har jag fått svårare att anpassa mig till tidszonbyte. Det är som förgjort när jag kommer hem från USA....

Vi har liksom småplanerat lite inför vår försenade bröllopsresa. Vi gifte oss 2009, i New York, men omkostnaderna för bröllopet drog iväg lite... så vi valde att lägga bröllopsresan lite senare - i år alltså. Nu vart inte bröllopsresan direkt billigare för det visade det sig......

Vi steg således upp lite extra tidigt den 18e Juli, och tog en taxi till Arlanda. Checkade in på BA's flight till LHR, LAX och HNL. Detta är lite av en mardrömsstart på en resa - man startar tidigt den 18e och när man kommer fram till Waikiki så är det fortfarande den 18e, men sent på kvällen och man har skjutit 12h i tidzonsbyte... Totalt går det åt nästan 30h för att resa detta. Och då kan man ju tycka att man förtjänar lite respekt...

Således hade vi köpte Business Class / First Class biljette, eller Club World som BA kallar det....

Incheckningen här i Stockholm gick nästan bra, bagaget vart checkat hela vägen men inte vi. Vi kom bara till LAX... Och när vi skulle gå igenom första säkerhetskontrollen så gick vi i Fast Track - men den gäller bara för SAS, och inte BA så där fick vi börja om - great start...

Nåja, BA till London, kärran blir en timme sen redan från Stockholm. Och såsom T5 fungerar, eller snarare inte fungerar, så var således 3 timmars bytestid reducerad till 2 timmar, och en timme rök i säkerhetskontrollen... Så vi fick bara en halvtimme om ens det i loungen. För övrigt är det bökigt att ta sig till loungen tycker jag...

När vi sedan väl kommer till T5B, för boarding så visst, problem med ACn på planet så vi blir vackert sittandes i terminalbyggnaden en dryg timme extra. Således vart vi återigen försenade...

Club World sätena gillar vi kan jag säga. Vi hade mycket trevligt på vägen till LAX.

...och denna gång fick det konsekvenser: När vi väl landande i LAX, så var kön till imigration bautastor eftersom alla asiatiska plan precis landat. Det var runt 10 Boing 747-400 samtidigt som dumpade alla sina passagerare... Men med lite tur så fick vi den delen på en timme. Nu hade vi en timme innan vårat plan till Hawaii skulle dra - och vi hade "bara" tullen kvar. Och då ser vi KÖÖÖÖÖÖÖÖÖN till tullen. Av oförklarliga skäl så hade man valt att just denna dag röntga ALLA väskor i tullen. Men vi hittade en BA representant som fixade en privat fast track till oss.... Så vi han med American och First Class till Hawaii men typ 15 minuter marginal - återigen 3 timmar i connection time, varav en timme rök pga BA's problem redan på LHR.

Om AA's First Class har jag inte så mycket att säga, det är gamla Boing 757/767or normalt sett, med gamla breda lädersäten. Känns som samma typ av säten som jag hade när jag flög First Class med AA någon gång 1997 till SFO från Arlanda (på den tiden AA hade flight mellan ARN-ORD varje dag, Chicago bussen som den kallades av vissa). Ingen förbättring och ingen utveckling....

Väl framme på Waikiki så checkar vi in på Sheraton Waikiki. Ligger precis vid beachen, och vi hade very nice view över Diamond Head och stor del av Waikiki Beach. Club Floor, så vi har också tillgång till en Club lounge på morgon och kväll (!). 5 nätter passerar dock fort, mycket badande och shoppande vart det. Surfs up !!

Vi verkligen gillar Hawaii för övrigt (min 4e och min frus 3e resa till Hawaii).

Efter detta så tog vi en kvarts flyg till min favoritö alla kategorier: Maui och Wailea. Här checkar vi in på Four Seasons Maui, och deras unika Club Floor som är (till skillnad till Sheraton Waikiki) öppen dygnet runt. Just FS Mauis Club Floor är en avstängd del av FS Maui, man måste ha ett accesskort för att hissarna skall ta dig till plan 8. Fördelen, utöver att det är lugnt, är att man har separat checkin och hela tiden bemaning som hjälper till med allt från mat till you-name-it. Har man aldrig upplevt detta, så rekommenderar jag det. Helt sjukt bra.

Jag har varit på Maui 4 ggr, och ön erbjuder allt det jag gillar. Det finns flera öar inom Hawaii såklart, och alla har troligen sin favoritö - min är Maui, utan tvekan. Och FS Maui är ett av de bästa hotellen jag besökt !

Vi passar även på att hyta en Cabana i FS Maui's nya Serenty pool area, och det var judet ultimata av lyx kan jag säga. Pampered är kanske ett bättre uttryck - har man inte upplevt detta, så har man något kvar att uppleva....

Återigen, 5 dygn försvinner fort. Så vi sätter oss återigen på flyget, AA till LAX, och återigen en tråkigt First Class. Tråkig för att det inte finns något att göra i 6h, ingen video, bara musik typ.... Tur det är nattflight - nackdelen var ankomsten vid 5 på morgonen...

Checkar in på Four Seasons Los Angeles Vid Beverly Hills. Nice. 3 nätter och några sightseeingturer senare så har vi gjort allt som skall göras. Jag gillar inte LA, det är en stad för bilburna - och jag vill gå. SFO är sååå mycket trevligare - men denna gång flög vi via LAX så....

Det enda som skiter sig totalt, och absolut fullständigt, är utcheckningen. Av oförklarliga skäl så vill man inte förstå våran voucher, så vi måste helt sonika betala för mycket för rummet. Vi överlämnade dock detta ärende till Four Seasons Prefered Partner i Sverige, Travel Beyound, och dom reder ut allt och ser till att vi får våra pengar tillbaka (och kompensation !!). Ryktet säger att några chefer på FS har varit riktigt arga på FS LA...

Taxi resan från hotellet till LAX är dock inte ett minne jag vill ha kvar. Den är så dålig så att frun begär, och jag fixar, en town car som plockar upp oss på JFK, dit vi kommer med Uniteds hjälp och deras "Premier Service" - en kärra utan ekonomiklass... Titta där, någon som lärt sig något !!

Väl i New York, staden som vi båda älskar något otroligt, och som vi som sagt gift oss i, så checkar vi in hos Robert DeNiro's hotel i TriBeca: The Greenwhich Hotel. Sagolikt bra hotel, och framförallt prisvärt (nåja). Återigen dom har en Drawing Lounge där man kan äta samma mat som den kända resturangen Locando Verda next door. Det är samma kök. Detta gör att vi avnjuter en del riktigt god mat. Vi passar även på Nobu, TriBeca Grill, och några andra bra resturanger. Det är också mycket nära till SOHO, så där dräller vi en hel del, och Ground Zero - så vi är där också. Allt inom GÅNGAVSTÅND. Tänk om LA varit lika trevligt ?

Men tiden flyger. BA till LHR och hem. Men kan ni tro, återigen, BA måste har något problem för vi blir över en timme försenade IGEN. Och med strulet på T5, så visst... Ett 3 timmars connection time fönster är återigen reducerat till under 30 minuter. Det var väl själva f*n. Men vi hinner handla No 42 tea på Harrods på T5 i alla fall, och tro det eller ej, BA till Stockholm var i tid, och av det udda slaget med Club Europe långdistans = liggande säten... Det var läckert !!! Andra gången det hänt på vägen hem från USA att få flyga en 767-300 med lay down Club Europe ! Nice. Men dessvärre var video systemet avstängt...

Sammanfattning då:

1) BA har problem, jag tycker de har förlorat rätt mycket på senaste året. Terminal 5 är i sig fortfarande en katastrof. Vi fick med oss vårat bagage, men jag vet de som fortfarande förlorar sina väskor...

2) BA kan inte flyga i tid. AV 4 BA flighter var 3 stycken mer än en timme försenade redan vid start.

3) UA Premier Service var en riktigt glad överraskning !

4) Four Seasons Maui, Club Floor - skall du uppleva något, så rekommenderar jag just detta - ta bara fram stora plånboken först ;-)

5) Kompensationen från Four Seasons Los Angeles vid Beverly Hills efter deras räkningsstrul kommer sitt fint någon dag :)

6) 3 veckor i USA är för lite, och bara 5 dagar på Maui är om möjligt ännu mycket förlitet - minst 10 dagar nästa gång - förra gången var vi där i 11 nätter på Club Floor. Snacka om att man var bortskämd när man kom hem och undrade vem som skulle duka fram maten.

7) VÄRME - vart tog den vägen, jag är van vid 29-32 grader, shorts och kortärmat - här i Stockholm är det 13 grader nu när jag skriver dessa rader - suck :-(

8) Vi vart BAEC Silver på denna resa - dessvärre tappade vi en massa tier points (580 intjänade som nollställts nu - men det gick inte att motverka), men nu har vi bra bit över 240.000 miles att bränna - att det dock är jävligt svårt att använda BA miles gör att jag inte vet vad jag skall hitta på ens...
 
Last edited:

henrik l

Medlem
"8) Vi vart BAEC Silver på denna resa - dessvärre tappade vi en massa tier points (580 intjänade som nollställts nu - men det gick inte att motverka), men nu har vi bra bit över 240.000 miles att bränna - att det dock är jävligt svårt att använda BA miles gör att jag inte vet vad jag skall hitta på ens... "

Förmodligen känner du till att du kan kolla tillgängligheten på bonusbiljetter med både BA och partners på BA's hemsida. Har lekt en del med den och ligger man 10-11 månader framåt i tiden brukar det alltid finnas första klass (Har inte kollat så mycket business). Såg just att det fanns biljetter LHR-HNL i maj 2012.

Verkar som du hade max oflyt med både förseningar och köer i säkerhetskontrollen:-( Har passerat T 5 3-4 gånger per år under de senaste tre åren och inte drabbats av några förseningar. Och med BAEC-silver har det gått ganska smidigt vid både pass och säkerhetskontroll. Hoppas på bättre lycka nästa gång:)
 
Last edited:
Toppen