Senaste nytt

Immigration i USA när man kommer via Mexico?

Canadien

Medlem
Jag har samma erfarenhet som @agehall
Om man flyger verkar man få ny tid när man immigrerar och dessutom verkar man emigreras korrekt. Utdrag från i94 nedan i bakvänd ordning, jag har fyllt på med mina destinationer utanför US

11 2017-05-02 Departure CHI
12 2017-05-02 Arrival CHI
-- i Kanada --
13 2017-04-30 Departure CHI
14 2017-04-28 Arrival HOU
-- i Mexico --
15 2017-04-22 Departure NEW
16 2017-04-22 Arrival NEW
 

bnr

Medlem
Om man flyger verkar man få ny tid när man immigrerar och dessutom verkar man emigreras korrekt.
Förstår inte korrelationen mellan utdraget från I-94 och när man får ny tid.
Hur ser ni att ni fått ny tid bara för att inresa/utresa registrerats korrekt?

Det @bnr citerade verkar dock inte stämma helt då jag har blivit utflaggad från USA när jag flugit till Mexiko och tillbaka till USA, dvs jag har fått 90 nya dagar.
Samma fråga till dig herr @agehall :)
 
Last edited:

ekf

Medlem
@bnr Det finns en sida till under I94-sidorna, för att se sin "compliance". Det verkar som att man (medan man fortfarande är i USA) kan se hur många dagar man har kvar av sin 90-dagarsperiod, eller om man gått över tiden. (I94 - Official Website)
Någon som är i USA kanske kan bidra med info i debatten?
 

Canadien

Medlem
Förstår inte korrelationen mellan utdraget från I-94 och när man får ny tid.
Hur ser ni att ni fått ny tid bara för att inresa/utresa registrerats korrekt?

Det verkar ju orimligt att tiden skulle fortsätta ticka när man är markerad som 'departed'. Men jag får kolla nästa gång och se hur det ser ut. Jag har ju också nya WB-stämplar i passet dessa tillfällen.
 

agehall

Medlem
State Department pratar om samma sak på Visa Waiver Program men jag undrar om det inte snarare ska utläsas som att man troligen inte skulle bli nekad att göra transit i USA åt båda håll om man håller sig under 90 dagar.

Jag hittat ingen vettig förklaring av hur detta fungerar eller vad som händer om man flyger vidare från länderna och det gör det hela väääldigt konstigt.

Baserat på mina egna erfarenheter och lite logik misstänker jag därför att den där texten vi pratar om är dåligt skriven. Men det skulle behövas någon juridiskt skolad som letar upp relevanta lagtexter för att vi ska få full klarhet i hur det borde fungera - jag kan bara tala av egen erfarenhet här och alla mina resor via USA till Mexiko och Karibien har resulterat i in/utflaggning från USA.
 
Toppen