Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Canadien

Medlem
Tack för återkopplingen! Har inte följt tråden på länge och vid en snabb översikt missade jag uppenbarligen denna info.

Mkt riktigt Tallinn och Amex 2-4-1. Det var ju sorgligt, hur ska jag nu förklara för resekamraten att det inte blir någon FCT? ;)

Om det bara är byte av flygbolag på FRA-ICN så kanske vanliga SAS kan göra det åt dig. Ring när Tallinn har stängt.
 

jerixon

Medlem
De har ändrat reglerna ja.
Det var ett par måndader sen tror jag.
Hade samma strul när jag skulle boka en avstickare i sommar.

// Johan

Hmm, ringde precis SAS för att justera följande routing:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Tanken var att flyga LH F istället för Asiana F till ICN.
Agenten informerar mig om att min routing är ogiltig med nuvarande bokningsregler och att jag måste ändra hela utresan för att "most reasonable routing" skall gälla. Hon menade vidare att det var tillåtet max 1 stopp i Asien (final zone). När jag försökte nämna de tidigare reglerna med max 1 stopp i transit zone men flera i final zone verkade hon inte riktigt förstå..
Den enda routing hon menade var acceptabel för att ta sig till Brunei var CPH-FRA-SIN-BWN.

Noterar på hemsidan att SAS nu skriver

Detta lämnar ju en hel del utrymme för agenterna att göra som de vill men om reglerna som agenten nämnde gäller så finns det ju inte mycket utrymme för roliga routings, längre.

Så - Har SAS ändrat reglerna fullständigt eller hade jag otur med agenten?
 
Ingen vet vad som kommer ske så långt fram, men regel nummer 1 när det gäller awardbokningar med eurobonus är boka först, fråga sedan. Du kan alltid boka om eller avboka. Men om du inte bokar är risken stor att biljetterna är borta när du väl vill boka.

Tack Agehall. Jag har bokat biljetterna och det är bara att hålla tummarna för A346...
 

DOEL

Medlem
Någon som vet när United brukar släppa award biljetter i domestic first? Hittar bara economy när jag söker alla dagar och över 6 mån fram i tiden... Känns inte som det borde vara riktigt så fullbokat.
 

DOEL

Medlem
Någon som vet när United brukar släppa award biljetter i domestic first? Hittar bara economy när jag söker alla dagar och över 6 mån fram i tiden... Känns inte som det borde vara riktigt så fullbokat.
Till övriga Star alliance då, dvs first saver.
 

palmen

Moderator
Någon som vet när United brukar släppa award biljetter i domestic first? Hittar bara economy när jag söker alla dagar och över 6 mån fram i tiden... Känns inte som det borde vara riktigt så fullbokat.
Om det släpps så brukar det vara väldigt nära inpå avgång, ibland någon dag innan och andra gånger typ en vecka innan.
De har blivit väldigt mycket restriktivare med detta senaste åren.
 

Zfarnor

Medlem
Hej vänner ...jag har bokat 4 Business klass för min familj med 2 amex voucher 2.4.1 till Hanoi runt nyår 2019 Star Allians ( Thai) men i 4 veckor försöker leta mer biljetter för min brors familj som också har lagom mängd SAS poäng samt 2 voucher 2.4.1 utan resultat. När jag kollar läget hos United airline finns det gott om awards biljetter men hos SAS kontor är tvärstopp. Går det byta SAS poäng till United awards poäng och boka hos de?
tacksam för er info.....eller har ni några tips?
 

Canadien

Medlem
tacksam för er info.....eller har ni några tips?

Starta en ny tråd och använd mallen för hur ni vill resa. Visar united verkligen Business Saver, och inte Business Everyday Awards? Det är bara business saver (I-klass) som går att boka med Eurobonus. Det går inte att flytta poäng mellan programmen, och amex voucher gäller ju bara för eurobonus
 

ekf

Medlem
Vilken bokningsklass använder everyday awards då? Jag har aldrig hört talas om att de skulle ha flera olika bokningsklasser för awards i en viss kabinklass...
Det har de faktiskt, men det verkar som att det bara är på UA-flighter, se screenshots nedan.

Med tanke på att man behöver informationen för att leta efter lediga platser så är det tydligare och enklare att sortera bort allt i ”Everyday”-kolumnerna istället för att expandera varje rad och se på bokningsklassen...

88AAD4F7-5C46-4831-8F15-FE2D94201F8D.jpeg

59D63FA1-D300-461B-AD7F-D3AC27BE8F57.jpeg
 
Toppen