Senaste nytt

SAS siktar på att öppna en ny linje till Tokyo Haneda i 2020

fcx

Medlem
Man måste nog slinga ARN-NRT med någon /några andra rutter. Frågan är vilka det kan tänkas bli...

ARN-HND borde ha en flygtid på runt 10 timmar. Om man räknar med 2 timmar turn-around, så går det i teorin att sköta en daglig avgång med en enda maskin.

Ska man satsa mer aggressivt kan man slinga med ARN-ICN (9 timmar). Eller, eftersom man pratar om att köra mer intensivt på sommaren, ARN-IAD (8:30).
 
ARN-HND borde ha en flygtid på runt 10 timmar. Om man räknar med 2 timmar turn-around, så går det i teorin att sköta en daglig avgång med en enda maskin.

Ska man satsa mer aggressivt kan man slinga med ARN-ICN (9 timmar). Eller, eftersom man pratar om att köra mer intensivt på sommaren, ARN-IAD (8:30).

Enligt tidtabell så tar idag CPH-NRT-CPH 23:45, inkl. 1:35 turn around på NRT. Om man istället flyger till/från ARN sparar man kanske 1,5 timme på totalen. För att hålla sig inom 24 timmar så skulle man behöva klara sig med 1:45 turn around på ARN. Jag tror inte att man klarar sig med en maskin utan det behövs nog en slinga med ytterligare en.
 

Dr. Miles

Expert
Hur kommer det sig att sas plannerar/funderar på att dela upp sig på två flygplatser i Tokyo? Känns som mycket strul, admin och extra kostnader för ingen stor fördel!
Det är väl någon regel som säger att man inte får slot på Haneda om mm inte flyger på Narita också, har jag för mig.
Ja, korrekt.
Det finns en oskriven regel som heter 成田縛り (Narita-Shibari; bunden till Narita).
Jag skrev om detta i en annan tråd.
Det finns en oskriven regel så kallad "Narita shibari" (binda sig fast till Narita).

När ett utländskt flygbolag vill flyga till Tokyo Haneda, måste de flyga till både Tokyo Haneda och Tokyo Narita i början. Annars får de inte slottider på Tokyo Haneda.

Dessutom, landet flygbolaget tillhör måste ha avtal med Japan för att kunna flyga till Tokyo Haneda.
T ex skandinaviska länder har inte det avtalet om jag minns rätt.
Men om det bara gäller i början, så borde ju bara vara en tidsfråga? Och bara nya bolag väljer Narita en stund, typ?
Ja, då måste det flygbolaget ha kapacitet att flyga till båda flygplatserna. (Samt landet har avtal med Japan)

Undantget är från landet som är inom ca 2.000 miles avstånd från Tokyo.
Då flygbolaget från det landet inte behöver att flyg till båda flygplatserna och de får slottider under dagen också.
Lufthansa stänger rutten Frankfurt - Tokyo Narita | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Det skulle inte vara en helt dålig lanseringslinje för a350 nästa år! Antingen Haneda från Kastrup eller Narita från Arlanda.
I intervjun sa Rickard Gustafson att SAS planerar att använda Airbus A350-900 till dagens Köpenhamn-Tokyo Narita och det kommer att vara likadant även när de flyttar Köpenhamn-Tokyo Narita till Köpenhamn-Tokyo Haneda.
Stockholm-Tokyo Narita planerar de att använda Airbus A330-300.
TravelVision skrev:
グスタフソン氏は今後の機材計画については、来年末から受領を開始するA350-900型機を、現在はA340-330型機で運航している成田/コペンハーゲン線に最優先で投入する考えを説明。羽田/コペンハーゲン線が実現した際も同型機で運航し、成田/ストックホルム線については中型ワイドボディ機のA330-300型機を導入するとした。
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Enligt tidtabell så tar idag CPH-NRT-CPH 23:45, inkl. 1:35 turn around på NRT. Om man istället flyger till/från ARN sparar man kanske 1,5 timme på totalen. För att hålla sig inom 24 timmar så skulle man behöva klara sig med 1:45 turn around på ARN. Jag tror inte att man klarar sig med en maskin utan det behövs nog en slinga med ytterligare en.
Det lär bli antingen supertidig på morgonen eller sen avgång efter midnatt från Tokyo Haneda pga slottider.
Även om Tokyo Haneda ligger nära centrala Tokyo, taxiresan till t ex Shinjuku under natten (eller tidigt på morgonen) kostar 8.500 JPY (ca 680 SEK) om man tvingas att använda taxi istället för tåg eller buss.
 

jumbooze

Medlem
Då hoppas jag på "sen avgång" för då kan man ta tunnelbana / monorail ut till Haneda och käka lite Yakuniku Champion rolls :D innan avgång
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen