Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Berglund

Medlem
Att splitta/bryta ut person(er) från ett PNR till ett annat händer massvis med gånger varje dags. Inga problem alls, kan ju vara att en i gruppen behöver åka hem tidigare eller ska fortsätta vidare på samma biljett. Då bryter man ut denne som då får ett eget PNR men behåller den befintliga ursprungsbokningen.
 
Är det fler än mig som inte kan ändra sin bonusresa på sas.se? Otroligt jobbigt att behöva ringa in till kundtjänst och övertyga dom om att det inte kostar 150kr/pp att ändra dessa bokningar.

0173915E-7222-439D-B749-21413BE047F4.png
 
Lufthansa:
  • Frankfurt-Beijing
  • Frankfurt-Bengaluru
  • Frankfurt-Delhi
  • Frankfurt-Hong Kong
  • Frankfurt-Riyadh
  • Frankfurt-Seoul ICN (t o m 2018-OCT-27)
  • Frankfurt-Singapore
  • Frankfurt-Shanghai PVG
  • Frankfurt-Tokyo HND


Hej Alla, ny på forumet här men följt det under en tid. Efter många år som EBG, tack vare BC och inspiration från er alla, har jag nu fått mitt EBD-kort.

Gällande den här tråden:

För det första är den här tråden väldigt hjälpsam - Tack Dr. Miles!

Jag planerar min första flygning i First och har sökt med LifeMiles och United för att hitta alternativ. Har hittat biljetter till Seoul med Lufthansa A346 och Asiana A380 First (ARN-FRA-ICN t/r) för April nästa år och säkerställt med Tallinn att de går att boka.

Naturligtvis, en stor anledning att välja Lufthansa skulle vara att besöka/uppleva FCT. Dock, har läst runt här och Flyertalk en hel del om att Lufthansa möjligtvis byter A346 till A350 (utan First) på den här rutten. På LifeMiles kan man numera hitta biljetter med Lufthansa i First efter den 2a April 2019 (dvs S19 börjar 2a April?) men om de byter till A350 på den här rutten skulle jag bara avboka resan.

Min fråga är: Är det värt det att redan nu boka någon annan routing eller bara lita på att om Lufthansa säljer biljetter i First, är det A346 som gäller nästa april? Jag förstår att ingen vet säkert ännu, men uppskattar era råd. Tack för hjälpen!
 

agehall

Medlem
Har hittat biljetter till Seoul med Lufthansa A346 och Asiana A380 First (ARN-FRA-ICN t/r) för April nästa år och säkerställt med Tallinn att de går att boka.
Misstag nr 1. De där biljetterna kan vara borta om 5 minuter.

Min fråga är: Är det värt det att redan nu boka någon annan routing eller bara lita på att om Lufthansa säljer biljetter i First, är det A346 som gäller nästa april? Jag förstår att ingen vet säkert ännu, men uppskattar era råd. Tack för hjälpen!
Ingen vet vad som kommer ske så långt fram, men regel nummer 1 när det gäller awardbokningar med eurobonus är boka först, fråga sedan. Du kan alltid boka om eller avboka. Men om du inte bokar är risken stor att biljetterna är borta när du väl vill boka.
 

Ormen

Medlem
Hmm, ringde precis SAS för att justera följande routing:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Tanken var att flyga LH F istället för Asiana F till ICN.
Agenten informerar mig om att min routing är ogiltig med nuvarande bokningsregler och att jag måste ändra hela utresan för att "most reasonable routing" skall gälla. Hon menade vidare att det var tillåtet max 1 stopp i Asien (final zone). När jag försökte nämna de tidigare reglerna med max 1 stopp i transit zone men flera i final zone verkade hon inte riktigt förstå..
Den enda routing hon menade var acceptabel för att ta sig till Brunei var CPH-FRA-SIN-BWN.

Noterar på hemsidan att SAS nu skriver
Både utresan och hemresan måste följa logiken i regeln ”den rimligaste rutten mellan avgångsplatsen och destinationen”. SAS förbehåller sig rätten att fastställa huruvida rutten matchar detta villkor baserat på normal praxis.
Detta lämnar ju en hel del utrymme för agenterna att göra som de vill men om reglerna som agenten nämnde gäller så finns det ju inte mycket utrymme för roliga routings, längre.

Så - Har SAS ändrat reglerna fullständigt eller hade jag otur med agenten?
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Tanken var att flyga LH F istället för Asiana F till ICN.
Agenten informerar mig om att min routing är ogiltig med nuvarande bokningsregler och att jag måste ändra hela utresan för att "most reasonable routing" skall gälla. Hon menade vidare att det var tillåtet max 1 stopp i Asien (final zone). När jag försökte nämna de tidigare reglerna med max 1 stopp i transit zone men flera i final zone verkade hon inte riktigt förstå..
Den enda routing hon menade var acceptabel för att ta sig till Brunei var CPH-FRA-SIN-BWN.

Var detta riktiga SAS eller Tallinn Amex2-4-1?

Tallinn har tillämpat dessa hårda regler ett tag som du kan se om du bläddrar bakåt lite i tråden, men 'riktiga' SAS har kört med mer normala routingregler och jag har fått igenom bokningar med flera stopp i Asien.
 

Ormen

Medlem
Var detta riktiga SAS eller Tallinn Amex2-4-1?

Tallinn har tillämpat dessa hårda regler ett tag som du kan se om du bläddrar bakåt lite i tråden, men 'riktiga' SAS har kört med mer normala routingregler och jag har fått igenom bokningar med flera stopp i Asien.

Tack för återkopplingen! Har inte följt tråden på länge och vid en snabb översikt missade jag uppenbarligen denna info.

Mkt riktigt Tallinn och Amex 2-4-1. Det var ju sorgligt, hur ska jag nu förklara för resekamraten att det inte blir någon FCT? ;)
 
Toppen