Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Då var vi här igen. Flickvännen var bokad på sk165 som ställdes in. Ombokad på sk169 som ser ut att bli 1-1,5 h sen. Detta medför att hon troligen kommer lands mer än två timmar sent. Om jag inte är helt ute och cyklar så har hon rätt till €250 eller?
 

agehall

Medlem
Då var vi här igen. Flickvännen var bokad på sk165 som ställdes in. Ombokad på sk169 som ser ut att bli 1-1,5 h sen. Detta medför att hon troligen kommer lands mer än två timmar sent. Om jag inte är helt ute och cyklar så har hon rätt till €250 eller?
Börja med att vänta på att hon landar så du vet vad det faktiskt blir, annars kan du lika gärna fråga om veckans lottorad.
 

wenne87

Medlem
En fundering jag har,

Hade 9 timmars försening, inställt flyg från Köpenhamn till Boston, routas via Washington.

På inrikessträckan blir jag nedgraderad (bokat plus) men Uniteds inrikes plus fanns på sträckan och lediga platser fanns. Räknas då detta som en nedgradering med?
 

agehall

Medlem
Skedde nedgraderingen i EU eller på väg från EU eller med ett EU-baserat bolag? Om svaret är nej på alla tre alternativen gäller inte EU261/2004.
 

wenne87

Medlem
Skedde nedgraderingen i EU eller på väg från EU eller med ett EU-baserat bolag? Om svaret är nej på alla tre alternativen gäller inte EU261/2004.
Hej,

Nja, utresan var med SK från EU med köpt SK biljett. Nedgraderingen blev ju på United då SAS bokat om mig i vanlig ekonomi. Så därav om nedgraderingen gäller eller inte in mot dessa regler. Eller om förseningen som ger 600 euro täcker allt?
 

agehall

Medlem
Nja, utresan var med SK från EU med köpt SK biljett. Nedgraderingen blev ju på United då SAS bokat om mig i vanlig ekonomi. Så därav om nedgraderingen gäller eller inte in mot dessa regler.
Med andra ord "nej".

Eller om förseningen som ger 600 euro täcker allt?
Ja, det enda du har råkat ut för är egentligen en försening och en omrouting. Du blev ju egentligen inte ens nedgraderad för Plus blir economy på domestic segment i USA, så iochmed att du blev omroutad fick du ett segment till och det råkade bli i economy eftersom det var vad du hade bokat.
 

palmen

Moderator
Hej,

Kan följa upp på denna att här kom ersättning för både och. Detta efter som de själva skriver blev en nedgradering till Uniteds economy. Så full pott!=)
Bara att tacka och ta emot, United har bara domestic first och ekonomi på dessa flighter så man hamnar i ekonomi med plusbiljett. Sen finns det stolar med mer utrymme i ekonomi med det är ingen premium economy kabin i sig då denna klass inte finns på United.
 
Hej,

Flög i torsdags mellan London Heathrow och John F Kennedy med American Airlines. Pga en trasig radio blev vi försenade med 2h35min till JFK. Vi var ett resesällskap på 6st bokade tillsammans. Har vi rätt till €400 ersättning per huvud enligt 261/2004?
 
Toppen