Senaste nytt

Amex har tagit bort betalkorten

Canadien

Medlem
Det var iofs några år sedan, men jag har haft en spend på Amex på över 1 mille i månaden under typ 3 år och det var aldrig nån från Amex som kontaktade mig.
Men inte på deras nya kreditkort med "fast kredit" där man ansöker om ett kreditbelopp som syns i kreditupplysning som beviljad kredit antar jag? Utan detta är på ett klassiskt Amex betalkort (som jag också har, SAS Amex Elite från innan Oktober 2016)
 

bankb

Medlem
Det ska jag göra.

Fast det här med att det syns i UC behöver inte spela någon roll. Beror nog lite på vilken situation man är i.

Den egna situationen och behovet av kredit. Jag har extremt ojämn spend med stora toppar, så skulle egentligen behöva ha en kreditgräns på över 500K för att den alltid ska räcka till. Är nog väldigt få kreditinstitut/banker som inte skulle bli lite fundersamma om en kund i UC får upp 500K som kreditkort. Då jag har förfallodatum i början på månaden så skulle det i princip se ut som att jag maxat krediten.

Nu har du ju helt rätt i att min nuvarande bank aldrig skulle ha ett problem med det. Men ska jag byta blir det stökigt.

Men sedan ett par månader tillbaka så verkar de inte vara så hårda med den absoluta gränsen, så då är allt ju lugnt :)
 

bankb

Medlem
Men inte på deras nya kreditkort med "fast kredit" där man ansöker om ett kreditbelopp som syns i kreditupplysning som beviljad kredit antar jag? Utan detta är på ett klassiskt Amex betalkort (som jag också har, SAS Amex Elite från innan Oktober 2016)

Var det i oktober dom bytte. Snacka om oflax, fick mitt Elite i nov 2016... Skulle fått arslet ur och skaffat det lite tidigare. Nu blir det ju till att behålla gamla premium kortet som back up och för ett trigga en tredje voucher :)
 

Drott

Medlem
Jag råkade ställa frågan i en annan tråd då jag uppenbarligen inte använt sökfunktionen ordentligt...:oops: men här kommer den igen:

Om man har ett "gammalt" betalkort, kommer man att kunna fortsätta använda detta på obestämd tid, dvs. även efter att giltighetstid på det fysiska kortet gått ut?

Om ja, har vi erfarenhet från SAS EB Betalkorten att Amex försämrar det gamla kortet för att 'tvinga' migration?
 

jth

Medlem
Jag råkade ställa frågan i en annan tråd då jag uppenbarligen inte använt sökfunktionen ordentligt...:oops: men här kommer den igen:

Om man har ett "gammalt" betalkort, kommer man att kunna fortsätta använda detta på obestämd tid, dvs. även efter att giltighetstid på det fysiska kortet gått ut?

Jag har ett betalkort som går ut nu i sommar och fick nyligen ett mail om att det ska förnyas. Inget i mailet stod om att jag skulle vara tvungen att konvertera till ett nytt kort. Så förhoppningsvis kan vi få ha kvar betalkorten ett tag till, även om Amex säkerligen kommer vilja avveckla dom någon gång....

Jag bifogar hur mailet såg ut. Det kändes lite "tattigt" , fick känslan av phishingmail när jag såg det. Men eftersom avsändaradressen (aexp.com) verkar legit och de inte frågar mig om någon information så är det väl okej.
 

Attachments

  • amex.png
    amex.png
    50,7 KB · Visningar: 552
Last edited:

Berglund

Medlem
Jag har ingen specialinformation men jag tror att Amex på sikt kommer fasa ut betalkorten, eftersom man stängt nyteckningen av betalkortsversionen av såväl de rena American Expresskorten som SAS Amexkorten. Befintliga kort förnyas, än så länge men det är nog bara en tidsfråga innan de börjar att, på olika sätt, få oss kunder att byta på mer eller mindre frivillig väg.

Jag skrev om det här:
Uppgradera gamla AmEx SAS Premium | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Vill du byta kort, så blir det kreditkort. Än så länge låter Amex de gamla betalkorten finnas kvar och förnyas men en vacker dag får du nog räkna med att de försvinner helt.

Man börjar med att stänga nyteckningen. Sedan låter man alla som frivilligt vill gå över göra det, genom ”lock och pock” om att det skulle vara en ”enhancement/uppgradering”. Därefter kommer det säkert något erbjudande om halv- eller ingen årsavgift första året om man går över, för att få in de som tvekar. Därefter blir det slutligen tvång/stängning av de gamla betalkorten en vacker dag. Men Amex vill förstås inte förlora fler kunder än nödvändigt, de gör nog allt för att få in så många som möjligt på någon sorts frivillig väg först.
 
Mitt Amex Elite har hängt kvar som betalkort snart 2 år nu sedan de ändrade det att bara ge ut nya Kreditkort, så jag skulle inte tro att de klipper Platinum inom kort.
Tror inte man behöver vara orolig alls. Jag har både Platinum och Elite betalkort. Det är väl som med SAS Diners - har inte gått att ansöka om på många år, men jag får varje gång det går ut ett nytt, och det fungerar.
 

Thornado

Medlem
Listan på 2p/kr (inte klickbar i posten ovan) är här https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/rewards/restauranger-ort.pdf
Innehåller bara ett antal resaturanger, med mycket starkt stockholms fokus.

Finns det något sätt att se hur många MR-poäng en viss transaktion har gett med Platinum på samma sätt som man kan se det för de Eurobonuskopplade korten? Lyckas inte hitta någon sådan länk.

Jag får nämligen inte riktigt summan av intjänade MR-poäng att gå ihop med vad jag har spenderat, men det verkar som att jag fått 2 poäng/kr när jag köpt flygbiljetter hos SAS. Någon annan som har liknande erfarenhet?
 
Toppen