Senaste nytt

Emirates uppdaterar sitt spritutbud i alla klasser

BusinessClass

Redaktör
I samtliga av sina klasser har Emirates nu uppdaterat sitt utbud av spritdrycker med en rad premiummärken. Den nya spritmeny består av ett omfattande utbud av 30 nya sprit- och likörsorter vilka kompletterar över 80 finviner samt champagne. All sprit, som whisky, cognac, gin, vodka och smaksatta likörer, serveras gratis ombord i alla klasser och…
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Det är en smula paradoxalt att när man flyger Emirates eller Qatar Airways så är det hög klass på utbudet och flygvärdarna/värdinnorna har stor kunskap om sitt alkoholhaltiga sortiment, det serveras frikostigt och gratis av allt man vill ha....

men sedan landar man i Qatar och då börjar andra regler gälla. Qatar är verkligen HELT torrlagt och det är definitivt inte att rekommendera någon att vara ens lite salongsberusad genom passkontrollen där, riktigt lika hårt är det inte i Dubai, men man ska ändå vara vaksam på att de inte ser mellan fingrarna på berusning där heller.

Ska kanske tilläggas att vi på en flygning till Qatar endast var ca 20 personer som gick "till vänster" och alltså verkligen hade Qatar som resmål, resten på den fullsatta A380:n gick "höger" och var på väg någon annanstans. Då bryr sig ingen om ifall någon fått en smula för mycket i sig. Men på mina resor till Dubai så är det desto fler som har detta som slutmål och där är det på sin plats att varna de som tror att bara för att spriten har varit "gratis och lättillgänglig" på flyget så gäller ändå andra regler när man landar.
 

Gus

Medlem
Det är en smula paradoxalt att när man flyger Emirates eller Qatar Airways så är det hög klass på utbudet och flygvärdarna/värdinnorna har stor kunskap om sitt alkoholhaltiga sortiment, det serveras frikostigt och gratis av allt man vill ha....

men sedan landar man i Qatar och då börjar andra regler gälla. Qatar är verkligen HELT torrlagt och det är definitivt inte att rekommendera någon att vara ens lite salongsberusad genom passkontrollen där, riktigt lika hårt är det inte i Dubai, men man ska ändå vara vaksam på att de inte ser mellan fingrarna på berusning där heller.

Ska kanske tilläggas att vi på en flygning till Qatar endast var ca 20 personer som gick "till vänster" och alltså verkligen hade Qatar som resmål, resten på den fullsatta A380:n gick "höger" och var på väg någon annanstans. Då bryr sig ingen om ifall någon fått en smula för mycket i sig. Men på mina resor till Dubai så är det desto fler som har detta som slutmål och där är det på sin plats att varna de som tror att bara för att spriten har varit "gratis och lättillgänglig" på flyget så gäller ändå andra regler när man landar.
Vad händer om man går genom passkontrollen berusad?
 

squeezen

Medlem
men sedan landar man i Qatar och då börjar andra regler gälla. Qatar är verkligen HELT torrlagt

Fast det där stämmer ju inte, QDC qatar distribution company har ju en roll likt systembolaget i det avseendet.

Bild från inne i butiken:
A154192A-9C79-4317-8AFE-36D19337CF12.png


Dubai är ännu mer öppet än qatar. Sdan att muslimer själva inte får inmundiga är något annat.,

Du kanske blandar ihop med kuwait eller saudi vilka av de länder jag besökt i regionen är de enda som är torrlagda såvida du inte har ambassad eller royala kontaker...
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Du kanske blandar ihop med kuwait eller saudi vilka av de länder jag besökt i regionen är de enda som är torrlagda såvida du inte har ambassad eller royala kontaker...

Intressant med QDC ska läsa på mer om detta, under den veckan jag var där förra året fanns inte möjlighet att dricka annat än alkoholfritt någonstans. Hotellpersonal kunde inte rekommendera något ställe etc etc. Inte ens i den flashigaste restauranten jag någonsin besökt (THREE SIXTY) fanns det möjlighet att dricka annat än alkoholfritt (en berusande upplevelse i sig självt att sitta på ett snurrande golv 45 våningar upp i luften och äta så det gick bra ändå). Inte ens i skybaren ytterligare en trappa upp kunde vi dricka annat än alkoholfria drinkar.

Jag har för mig (och jag kan möjligtvis ha fel) att det inte fanns butiker som sålde alkohol på flygplatsen heller när vi landat och skulle in i landet. Observera att jag inte pratar om terminalerna där folk mellanlandar.

Som svar på den andra frågan som Gus ställde "vad händer om..... ?"

Juridiskt är det faktiskt olagligt att vara berusad på allmän plats även som turist i Dubai. Exakt hur och om de ser mellan fingrarna kan jag inte svara på. Jag har själv valt att inte utmana ödet.

Är man kraftigt berusad och beter sig olämpligt är kommentarer överflödiga. Hade man inte bekymmer innan så har man det då.
 
Toppen