Senaste nytt

Nybörjare vill nå guldstatus, vilket program?

NyfikenGrau

Medlem
Nu var det ju guldstatus du var ute efter, och då är du nog inne på rätt linje med EB/M&B/M&S. Om du ofta flyger SAS mellan Sverige och Tyskland borde EB med nya 100% för alla klasser vara en ganska stark kandidat.

Men om du är baserad i Tyskland, och i första hand är intresserad av bekvämlighet på flygplatsen, så ger väl M&M Silver tillträde till Lufthansas/Swiss egna lounger och businessdiskcheckin?

Sant, men eftersom jag ofta åker långt ut på vischan i Sverige (typ 30 mil från någon flygplats) medan jag däremot har TXL/SXF/BER inom en halvtimme från hemmet i Berlin, känns det som loungebehovet i Skandinavien är större :)

Dessutom, om jag ska till M&M guld så får jag verkligen ligga i..
 

Magino

Medlem
JNB:
SAA business class passengers and airline partners

Johannesburg (JNB) South African Airways Baobab Lounge - LoungeGuide.net

airline partners måste väl innebära Star?

Tyvärr ser det inte så ljust ut. Hittade detta på FT
Unfortunately I have bad news for you... The international arrivals lounge is only accessible to pax arriving on SA flights in C or to SAA Gold or SAA Plat members.
FlyerTalk Forums - View Single Post - SAA JNB Arrivals lounge
 

NyfikenGrau

Medlem
Magino, det var verkligen illa. Ska jag nu prova business long haul för första gången för 2 pers helt ur egen plånbok så vill jag såklart maxa upplevelsen. Så antingen SAA till JNB eller byta destination. Sydafrika hade varit så bra pga nattflyg i båda riktningarna => maximal nytta med businessclass.

Gnopps: Oj, tack! Fast vissa av guldgränserna låter lite skumma, Aegean ska väl vara 20 000 istf 10 000 och Lufthansa (senator) 100 000 istf 50 000? Annars tokbra tabell/initiativ. Har en fråga ang. "Poängbonus för alliansflyg när man har status"; Är detta så bra som det låter, dvs får man vid t.ex. 100 % i dessa fall alltså dubbel poäng på samtliga flygningar inom alliansen?? Det skulle ju göra det enormt lätt att behålla status.
 

agehall

Medlem
Intressant info, hm...jag tror iofs att jag skulle kunna göra en SAS-runda typ TXL-CPH-GOT-OSL-ARN-GOT-CPH-TXL på en dag, men jag ska kolla det imorrn.

JNB:
SAA business class passengers and airline partners

Johannesburg (JNB) South African Airways Baobab Lounge - LoungeGuide.net

airline partners måste väl innebära Star?

Fast det kanske är den som suger? :)

Edit: ligger tydligen i departures men står att den är tillgänglig för arrivals...kan det stämma?

SAA arrivals lounge - Johannesburg Forum - TripAdvisor

Baobab suger stenhårt. Och nej, du kommer inte åt den om du inte är i transit på JNB då den ligger airside, men det är ingen större förlust. De flesta tredjepartslounger på JNB är bättre än Baobab och det säger inte lite...

Magino, det var verkligen illa. Ska jag nu prova business long haul för första gången för 2 pers helt ur egen plånbok så vill jag såklart maxa upplevelsen. Så antingen SAA till JNB eller byta destination. Sydafrika hade varit så bra pga nattflyg i båda riktningarna => maximal nytta med businessclass.

Ska du maximera upplevelsen så är nog inte SAA det bästa alternativet. Kör Swiss istället. Sedan är nattflygen hem med *A rätt kassa då de lyfter för tidigt => man landar tidigt som attan och är alltid trött när man kommer av. Den bästa flighten hem är nog KLM som lyfter runt midnatt vill jag minnas. Då kan man somna runt 0130 och sedan sova till 0730-0800 och ändå hinna med frukost innan man landar i AMS.
 

NyfikenGrau

Medlem
Oj, tack för väldigt nyttigt svar, agehall! Du verkar rätt Sydafrika-erfaren. Jag hade ju såklart funderat på Turkish också eftersom de oftast är billigast till JNB av de bolag som har "bra" C.
Får väl som sagt hitta något annat resmål med nattflyg åt båda hållen annars. Swiss skulle jag hemskt gärna prova, lite rädd att fastna i deras dekadenta jättebar i ZRH dock :)

Edit: Nä jag menar att biljetterna alltid kostat 3000 € + per person när jag kollat. En drive med Swiss C longhaul vore i alla lägen extremt intressant.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Gnopps: Oj, tack! Fast vissa av guldgränserna låter lite skumma, Aegean ska väl vara 20 000 istf 10 000 och Lufthansa (senator) 100 000 istf 50 000? Annars tokbra tabell/initiativ. Har en fråga ang. "Poängbonus för alliansflyg när man har status"; Är detta så bra som det låter, dvs får man vid t.ex. 100 % i dessa fall alltså dubbel poäng på samtliga flygningar inom alliansen?? Det skulle ju göra det enormt lätt att behålla status.
Tabellen gjorde jag som sagt mest för egen nytta så angående dubbla poäng är det bäst att du kollar de exakta reglerna på respektive programs hemsida. Gällande statusgränserna så förklarade jag i inlägget att jag räknat halva summan om statusen är giltig i 2 år. Kul om du har nytta av tabellen!
 

agehall

Medlem
Häng inte upp dig så mycket på nattflyg. Det är inte helt fel att flyga C dagtid, iaf om man inte gör det varje dag. Man kan njuta mer av maten och servicen då och slipper känna sig stressad över att man behöver sova.

Jag har varit ett par gånger i JNB, oftast i princip bara över dagen, så det har blivit en del tid i Baobab. Kricka har nog varit där ännu mer än mig och är därför ännu mer less på dem.

Är själv ingen större fan av Turkish, men det verkar ju som att deras C-produkt är bra, så det kan ju vara värt att testa. Det som dock suger är att det är ett relativt långt hopp ner till IST, så det känns inte lika smidigt som att flyga via FRA eller ZRH.
 

NyfikenGrau

Medlem
Oj, förlåt Gnopps, skulle varit lite mer vaken när jag läste, du har rätt!

Aegean är ju lockande i ett läge där två inte-så-frequent åker en longhaul business - guld för båda i två år alltså??

Vad säger egentligen de andra Star-bolagen om alla noobs som väller in i guldloungerna med sina Aegean-kort? ;)

Edit: agehall, ok, ska börja kolla på lite intressanta vinterrresmål i sydväst (Mexiko eller Argentina/Brasilien). I sammanhanget business longhaul känns ju BA som en mycket stark kandidat, men då får man börja vela angående allians igen...
 
Last edited:
Toppen