Senaste nytt

Vad innebär "This fare is only valid if the flights are taken in the booked sequence"

Swisser

Medlem
Eftersom jag inte riktigt vet vad som menas med: "This fare is only valid if the flights are taken in the booked sequence. Otherwise the fare will be recalculated based on the actual flight routing.", så vet jag ej om jag kan göra följande bokningar utan att få problem.

Jag skulle vilja göra följande två bokingar med Swiss:
Boka en separat biljett T/R mellan två europeiska städer tex ZRH - ARN
Boka en andra separat biljett T/R mellan samma städer men med omvänd turordning, alltså ARN - ZRH. Denna andra T/R resa skall ske efter att jag har flygit till ARN med den första biljetten, men innan jag flyger tillbaks till ZRH med den första biljetten.

Om jag gör dessa bokningar och flyger som jag beskriver ovan, bryter jag då emot Swiss regel för dessa biljetter "This fare is only valid if the flights are taken in the booked sequence"?
 

Lonelyflyer

Medlem
aha, så du vill ha in en tur och retur i en annan tur och retur, har ja förstått det rätt då?

enkelbiljetter annars hade varit ett tips, men jag tror inte swiss har det
 

Swisser

Medlem
Lonelyflyer,

Ja du har förstått det riktigt.
Anledningen till att jag skulle vilja göra det på detta sätt är att det ofta skiljer i priset på T/R-biljetterna beroende på om de startar i tex ZRH resp ARN. Jag är dock osäker på om jag bryter mot Swiss biljettregler om jag saxar på detta sätt med två biljetter.

Någon som vet vad Swiss biljettregler innebär och vad som gäller?
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det du vill göra är något som flygbolag i allmänhet inte är helt förtjusta i, men de kan egentligen inte göra så mycket åt det.

Formulering du frågar om innebär egentligen bara att du måste flyga flighterna du har bokat i den ordning du bokat. Så om du bokar ARN-ZRH-DXB så måste du flyga fligherna i den ordningen. Du kan inte flyga ZRH-DXB och sedan vid något senare tillfälle flyga ARN-ZRH.

I praktiken bör det inte vara några problem att boka en ToR resa till en destination och under vistelsen där boka en ToR år andra hållet.
 

Swisser

Medlem
Tack för ditt svar agehall!

Då bör det allstå fungera utan problem.

Om det är någon mer som har något ytterligare att tillägga eller har egen erfarenhet så skulle feedbacken uppskattas.
 

Alx

Medlem
Jag har gjort så många gånger (varav några med Swiss) och har aldrig någonsin råkat ut för några konstigheter. Det regeln menar är så som Agehall beskriver det. Det har alltså inget med det du beskriver att göra.
 

Jacob

Medlem
Det här är väl till en viss del vad man tidigare kallade att saxa flygbiljetter. Att använda flera flygbiljetter för att komma ifrån regler, minimum stays osv.

Men det ska inte vara några problem. Det enda som gäller är att man måste flyga alla segment på flygbiljetten i följd/i rätt ordning, det går inte att hoppa över en flygning eller på något sätt flyga i omvänd ordning, men det gör du ju inte. Denna regel har i stort sätt samtliga flygbolag.
 

Dr. Miles

Expert
I USA finns det biljettregler så kallad Back-to-Back.
Kortfattat förbjuder regelnn att du flyger till din aveseort med annan flygbiljett med deras egna flygningar.

T ex
Du har köpt en New York-Hong Kong t/r flygbiljett(nr 1) med United för ca 800 USD. Biljettregeln säger att minimum stay 7 dagar och inte tillåter Back-to-Back.
Om du sedan köper en flygbiljett(nr 2) för Hong Kong-New York t/r med United för ca 6.500 HKD för att skippa minimum stay krav på biljett nr1, kan det hända att de har rätt att avboka din biljett nr 2 då du kör Back-to-Back.

United kan dock inte säga ett pip om du köper flygbiljett nr 2 av annat flygbolag(och opererad av annat flygbolag).

Andra aspekten av att man måste använda flygbiljett i sin ordning är att undvika folk att köpa billiga biljetten och sedan hoppa över viss del av bokningen.

T ex
Tripoli-London-Hong Kong t/r med British Airways i First class är mycket billigare än London-Hong Kong t/r.
Om det inte fanns turordningsregler, köper många människor i UK biljett från Tripoli och skippa första och sista sträckan.
 

Swisser

Medlem
Tack för alla input och alla exempel för att klargöra vad som menas med denna regel!

Nu har jag en mycket bättre förståelse för vad som menas med "The fare is only valid if flights are taken in the booked sequence."

AHO - jättebra att du även beskrev "Back-to-Back" regeln som finns i USA. Just en sådan regel hade stoppat vad jag hade planerat att göra.
 
Toppen