Senaste nytt

AF slår till igen med ifrågasatt diversion till Damascus

Paby

Medlem
In short. AF opererar 562 CDG-Beirut i onsdags. En route bestäms att flighten inte ska landa i BEY pga oroligheter på motorvägen till/från flygplatsen. Man har Amman som alternate men bränslet räcker inte för att ta sig dit så flighten går till Damascus. I DAM kan inte crew att betala för refueling med kreditkort pga sanktionerna mot Syrien så besättningen börjar skramla cash bland passagerarna. I slutändan lyckas AF betala utan pengar från passagerarna, får lite bränsle i tankarna och flighten lämnar DAM till Larnaca för att där tanka fullt och når därefter slutdestinationen BEY.

Den mesta mediatäckningen handlar givetvis om det komiska i att fråga passagerarna om cash för bränslet (det tillhör inte vanligheterna för västeuropeiska flygbolag) men mer intressanta vinklar är de som, vad det verkar, på goda grunder ifrågasätter AFs sätt att operera flighten.
- AMM väljs som alternate men utan tillräckligt med bränsle för att faktiskt kunna ta sig dit.
- AMM väljs som alternate trots att det skulle krävas ett speciellt tillstånd för att ta sig dit genom syriskt luftrum kvälls/nattetid. En omväg runt Syrien hade krävt att ordentligt mycket mera bränsle funnits ombord.
- DAM är mitt i en zon nära definitionen inbördeskrig. Säkerheten på flygplatsområdet är inte tillfredsställande och i området runt flygplatsen finns mobilt luftvärn i händerna på mindre nogräknade personer.

Jag har sagt det förut och säger det igen. AF verkar ha någonting ruttet i sin säkerhetskultur och kulturen i vilken man driver bolaget.
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Flera jag talat med inom flygindustrin (allt från analytiker, piloter, olycksutredare) säger samma sak. Something is not right within Air France. Too many poor and baffling decisions at an alarming pace.

En bekant arbetar med flygsäkerhet internationellt med god insikt och säger att hon aldrig kommer flyga AF :(
 

NyfikenGrau

Medlem
Har hittat en länk men skälet till varför AMM "was abandoned" framgår inte.

Air France asked passengers to pay for fuel after diversion | Ya Libnan | World News Live from Lebanon

Det vore intressant att få reda på. Jag tror inte på bränslebrist med tanke på att det istället anges som skäl till varför man inte flög till Larnaca på Cypern sedan omledning till Amman avbrutits samt med tanke på att Amman bara ligger 20 mil bortom Beirut. Låter iaf troligare än att bränsle saknats till Amman.

Konstigt är också varför man ej kunde välja Larnaca när man fick reda på situationen en hel timme före landning, man bör då ha varit mycket nära Cypern. Är fastlagd diversion verkligen så stel?
Syriskt luftrum måste man väl inte passera för att nå Amman, israeliskt bör funka. Det var ju inget arabiskt bolag.
 

Dr. Miles

Expert
Oroligheter på motorvägen till/från flygplatsen är ingenting jämfört med att landa till ett land där inbördeskrig pågår fullt.
Hur resonerade dem?:confused:
 

Jacob

Medlem
Tydligen handlade problemet inte bara om bränsle utan om att planet inte fick tillstånd av ATC att flyga raka vägen från Beirut till Amman om man får tro infon från Air France.

As a reminder, flight AF562 Paris - Beirut, operated by an Airbus A330, took off from Charles de Gaulle airport at 5:49 p.m. (Beirut time) / 4:49 p.m. (Paris time), with 174 passengers and 11 crew members on board.

The rapid deterioration of the security situation in Beirut in the early evening led the Company to decide, together with the Captain, to divert the flight to Amman.

As the usual flight paths between Beirut and Amman were unavailable, and given the remaining amount of fuel on board, the crew finally decided to land in Damascus.
 
Toppen