Senaste nytt

Vilket bonusprogram runt Oceanien?

Voyageur

Medlem
Australien bosatt och med ett 20 tal inrikes flighter årligen samt ett par till Europa och 3-4 till USA per år. Samtliga i ekonomi. Oneworld känns i mitt tycke som bäst val med tanke på tillgången till Qantas lounge utbud och även American Airlines vid USA resorna om status kan uppnås?

Finns det ett program som skulle kunna klara av att samla status nog med detta resmönster? Kanske finns nåt mer sätt vid sidan av med insamlande genom kreditkort eller nåt?

Just nu samlar vederbörande allt hos Virgin Australia utan att få ett dyft i return! (mest för att vederbörande lever i ovetskapen som så många andra resenärer)
 

Canadien

Medlem
Mina kollegor i Australien kör på Virgin och har status där vilket ger lounge e t c. Vad jag förstår på dem så är Qantas väldigt dyra på inrikes AU, och Virgin har OK uppgraderingsmöjligheter på longhaul till t ex US för de med status.
 

Voyageur

Medlem
Men jag skulle tro att detta forum är fel för din del av världen. Har ni inget FFforum down under med bra tips?

Mycket möjligt. Tänkte mer på att få en del generella tips mest av all blandad expertis här. Tankar tex på Qantas eller AA intjäning till diverse OW program såsom BAEC och så vidare. Fullt införstådd med att jag själv får ta reda på det finstilta, men tänkte ändå slänga ut frågan och se om någon hade intressanta vinklar. :)
 

RobRoy

Medlem
D
Mycket möjligt. Tänkte mer på att få en del generella tips mest av all blandad expertis här. Tankar tex på Qantas eller AA intjäning till diverse OW program såsom BAEC och så vidare. Fullt införstådd med att jag själv får ta reda på det finstilta, men tänkte ändå slänga ut frågan och se om någon hade intressanta vinklar. :)

Mina bekanta i Australien hävdar att detta forum är bäst:

Frequent Flyer Points: Tips, Tricks and Chat | Australian Frequent Flyer

Har ingen större koll på prisbilden inrikes i Australien, men med den reseprofilen går det att nå och behålla (lättare) platinum för Quantas vilket är OW emerald.
 

Voyageur

Medlem
@Voyageur Jag antar att du redan prenumererar på Australian Business Traveller's
nyhetsmail ? Där finns en del om kampanjer "Down-Under", bästa intjäning etc.

Japp checkar den rätt regelbundet. Dock inte jag som är bosatt downunder men passar länken vidare ;)

D


Mina bekanta i Australien hävdar att detta forum är bäst:

Frequent Flyer Points: Tips, Tricks and Chat | Australian Frequent Flyer

Har ingen större koll på prisbilden inrikes i Australien, men med den reseprofilen går det att nå och behålla (lättare) platinum för Quantas vilket är OW emerald.

Tackar. Checkar in länken!
 

Uncrate

Medlem
Är bosatt i Australien och kör på Qantas (OW), främst för att det funkar bättre med internationella resor (både bonus och intjäning). Inrikes samt till NZ är min upplevelse att Virgin nog är minst lika bra, stundtals med bättre flyg och lounger men internationellt och ffa till Europa är OW bättre. I synnerhet då QF dessutom har mkt tätt samarbete med Emirates, medan VAs samarbete med Etihad verkar vara på avveckling.

Finns massor med sätt att smala QF poäng, varav kreditkorten är bäst. Statuspoäng är dock endast via flyg med undantag av vissa kreditkort som ger sign up bonus (motsv Amex elite i Sverige). Har man inte redan QF gold kan man även köpa medlemsskap i Qantas Club som ger tillgång till Qantas ”enklare” lounger inom ANZ.
 

Voyageur

Medlem
Är bosatt i Australien och kör på Qantas (OW), främst för att det funkar bättre med internationella resor (både bonus och intjäning). Inrikes samt till NZ är min upplevelse att Virgin nog är minst lika bra, stundtals med bättre flyg och lounger men internationellt och ffa till Europa är OW bättre. I synnerhet då QF dessutom har mkt tätt samarbete med Emirates, medan VAs samarbete med Etihad verkar vara på avveckling.

Finns massor med sätt att smala QF poäng, varav kreditkorten är bäst. Statuspoäng är dock endast via flyg med undantag av vissa kreditkort som ger sign up bonus (motsv Amex elite i Sverige). Har man inte redan QF gold kan man även köpa medlemsskap i Qantas Club som ger tillgång till Qantas ”enklare” lounger inom ANZ.

Mycket bra info, tack! Precis min tankegång att OW är ett böttre alternativ som öppnar upp lounge access och andra förmåner i ett globalt perspektiv mer än Virgin Australia gör.

Utan att ha kikat för mycket på poäng intjäningen hos QF, hur skulle du beskriva poäng intjänandet av economy biljetter främst inrikes men också i ett globalt perspektiv med båda QF och AA till Qantas program? Personen i fråga har full möjlighet att stuva om biljetter med arbetet till OW så länge vederbörande håller sig till eco.
 

Uncrate

Medlem
Har inte mkt att jämföra med men likt Eurobonus så ger eco ganska begränsat med både status och bonuspoäng, i synnerhet om man reser på billigaste economybiljetterna. Min senaste resa med QF i eco (SYD-BNE enkel) gav 800p/10sc, eco flex hade gett 1200p/20sc. För QF gold (OWS) krävs 700sc. Reser man i J eller internationellt så går det såklart fortare att samla ihop. Går lätt att se via Qantas bokningssida och miles calculator vad man får i intjäning.

För bonuspoäng är kreditkorten oslagbara, en signup bonus kan ge runt 60-100k poäng vilket skulle kräva ganska mkt flygande i eco. Har för mig att en bonusresa ARN-SYD i eco (enkel) går loss på ca 60k poäng (128k i J) som referens.
 
Toppen