Senaste nytt

Trasig väska på flight med Asiana

Andain

Ny medlem
Flög med Asiana från GMP till HND här om dagen och fick tillbaka Samsonite väskan med en stor spricka på fronten. Efter dialog med dem försöker de säga att de ska ställa ut ett "Damage certificate" som jag kan skicka till min reseförsäkring. Har inte haft likande problem tidigare med Europeiska bolag, har verkligen inte Asiana något ansvar för det trasiga bagaget?
 

ACervin

Medlem
Vet inte riktigt vad du menar men ansvar? Cash?
Jag har haft två incidenter med trasigt bagage under 2017. Med SAS Ängelholm-Arlanda, på väg till utlandet. Efter skadeanmälan hos SAS på plats fick jag ett skadeärende nummer och kunde efter att ha återvänt till Sverige få väskan lagad. Andra gången var det med Singapore Airlines efter att hämtat ut väskan i Brisbane, då det är min hemadress så kunde jag efter några dagar lämna väskan för reparation och den levererades senare direkt hem till mig. Bra skött båda gångerna tycker jag och min reseförsäkring var aldrig engagerad. Vet inte riktigt vad som är standard, men det är ju problematiskt om resväskan spricker på utresan. Det är väl bara att köpa en ny och hoppas att intyget hjälper dig att få ersättning från ditt försäkringsbolag.
 

Andain

Ny medlem
Jo precis, jag har också fått tidigare ärenden hanterat bra från SAS. Men nu krånglar de och vill lämna 3000 yen (~240 SEK) i ersättning för en väska som köptes ny för under ett år sedan för 2599 SEK. Problemet är lite som du nämner, ACervin, att jag hoppar runt lite i Asien över 2 veckor så kommer inte kunna få bagaget lagat...
 

palmen

Moderator
Flygbolagen som har sönder resväskan (där man hämtar ut den) är väl de som ska ersätta skadad väska med ny väska eller reparation. Jag har fått nya väskor på löpande band på Arlanda från sas då många väskor gått sönder senaste halvåret.
 

Andain

Ny medlem
Nej precis, det som Asiana erbjöd var 3000 Yen eller en "no-brand plastskal utan inredning"-väska. Vilket jag var måttligt sugen på. Senaste gångerna på SAS så har jag fått en värdecheck och fått beställa en ny Samsonite, så generöst verkar det dock inte vara på Asiana...
 

ACervin

Medlem
Ja det var ju verkligen klent. Tyvärr känns som det är svårt att driva det vidare med Asiana, speciellt om man är på resande fot.
 
Toppen