Mr Planning
Medlem
Då det nyligen varit diskussioner om Ethiopians business produkt, och att det är den tiden på året då säkert många reser med dem just nu, så har jag en färsk resa med dem till Kapstaden som började 29 december!
Flyget går som bekant sent på kvällen så det blir en naturlig nattflygning vilket hjälper till att få timmarna att flyga iväg.
Planet är som bekant en B787 (dreamliner) och flygtiden ner till första stoppet i Addis Abeba är 7 timmar .
Preboarding för cloud9 och Star Gold fungerade bra på Arlanda och strax så satt vi med ett glas champagne och den obligatoriska varma handduken!
Därefter så delades menyerna ut för middagen & frukosten.
(tips: välj express meny om ni vill sova lite längre)
Stolarna i kabinen håller bra klass, och det finns enkla inställningar för dess olika lägen, man sitter något snett, men benutrymmet är väl tilltaget även för en hyfsat lång pax som mig själv (189cm)
En bit över molnen så påbörjades då serveringen ombord på ET715
Tyvärr så var jag alldeles för hungrig så jag åt dessvärre upp maten innan jag hann fota den, ni får hålla tillgodo med förrätterna endast.
Beklagar verkligen!
Det bjöds därefter på lite tilltugg, och mätt som jag numera var så hann jag faktiskt fota min lilla dessert!
Väl framme i Addis Abeba efter god sömn, så väntade buss till terminalen, cloud9 hade en egen dedikerad buss så det gick snabbt att komma dit.
Flygplatsen i sig är ”inget att hänga upp i granen” , kaotisk, stökig och fullt med folk överallt.
Vi begav oss sig till loungen som i sig var en tillflykt från cirkusen utanför, men även den hade inte så mycket att erbjuda förutom lite tilltugg och WIFI (baren hade inte öppnat)
Mellanlandningen var kort, och det var dags att via Star Gold och cloud9 egna security att bege sig mot nästa flyg ner till Sydafrika.
Även detta flyg skulle ha varit en B787, men det var istället en trippelsjua B777 med en inredning som inte var lika ny som på dreamlinern.
Observera, rökning ej tillåten!
Nu hade ju detta helt plötsligt blivit en dagflygning, och jag hade det trevligt i 777:an med.
Vi flög vidare inrikes mellan CPT-JNB dagen efter med South African (SAA), och detta har självklart inget att göra med Ethiopian flygningen.
Poängen är dock, inrikes flyg med riktiga stolar (A320), samt toppklass på bagagehanteringen!
Slutsats:
Detta är min första reserapport här inne, så ha det i åtanke!
Det var dessutom min första flygning med ET.
Många har klagat på deras mat, och jag får i viss mån hålla med på den punkten. Det finns betydligt bättre mat uppe i luften.
Förrätterna, samt maten ner till Kapstaden höll bättre klass än den icke rapporterade hemresan.
Servicen ombord var däremot väldigt bra, dom var alerta och naturligt trevliga.
Stolarna på båda maskinerna var väl godkända,och utrymmet räcker gott till, och jag sov hyfsat bra.
Man får ett litet amenity kit och det serveras när det behagar under hela flygningen.
ET känns som ett smidigt alternativ ner till Sydafrika, då det är två medel flygningar (7+6h)
Var dock noga när ni bokar cloud9, då det finns bokningsklasser där som ger noll poäng till Eurobonus!
Bokade själv i D-klass som genererar 200%, vilket i sin tur på denna flygning gav 28.000 Eurobonuspoäng
Flyget går som bekant sent på kvällen så det blir en naturlig nattflygning vilket hjälper till att få timmarna att flyga iväg.
Planet är som bekant en B787 (dreamliner) och flygtiden ner till första stoppet i Addis Abeba är 7 timmar .
Preboarding för cloud9 och Star Gold fungerade bra på Arlanda och strax så satt vi med ett glas champagne och den obligatoriska varma handduken!
Därefter så delades menyerna ut för middagen & frukosten.
(tips: välj express meny om ni vill sova lite längre)
Stolarna i kabinen håller bra klass, och det finns enkla inställningar för dess olika lägen, man sitter något snett, men benutrymmet är väl tilltaget även för en hyfsat lång pax som mig själv (189cm)
En bit över molnen så påbörjades då serveringen ombord på ET715
Tyvärr så var jag alldeles för hungrig så jag åt dessvärre upp maten innan jag hann fota den, ni får hålla tillgodo med förrätterna endast.
Beklagar verkligen!
Det bjöds därefter på lite tilltugg, och mätt som jag numera var så hann jag faktiskt fota min lilla dessert!
Väl framme i Addis Abeba efter god sömn, så väntade buss till terminalen, cloud9 hade en egen dedikerad buss så det gick snabbt att komma dit.
Flygplatsen i sig är ”inget att hänga upp i granen” , kaotisk, stökig och fullt med folk överallt.
Vi begav oss sig till loungen som i sig var en tillflykt från cirkusen utanför, men även den hade inte så mycket att erbjuda förutom lite tilltugg och WIFI (baren hade inte öppnat)
Mellanlandningen var kort, och det var dags att via Star Gold och cloud9 egna security att bege sig mot nästa flyg ner till Sydafrika.
Även detta flyg skulle ha varit en B787, men det var istället en trippelsjua B777 med en inredning som inte var lika ny som på dreamlinern.
Observera, rökning ej tillåten!
Nu hade ju detta helt plötsligt blivit en dagflygning, och jag hade det trevligt i 777:an med.
Vi flög vidare inrikes mellan CPT-JNB dagen efter med South African (SAA), och detta har självklart inget att göra med Ethiopian flygningen.
Poängen är dock, inrikes flyg med riktiga stolar (A320), samt toppklass på bagagehanteringen!
Slutsats:
Detta är min första reserapport här inne, så ha det i åtanke!
Det var dessutom min första flygning med ET.
Många har klagat på deras mat, och jag får i viss mån hålla med på den punkten. Det finns betydligt bättre mat uppe i luften.
Förrätterna, samt maten ner till Kapstaden höll bättre klass än den icke rapporterade hemresan.
Servicen ombord var däremot väldigt bra, dom var alerta och naturligt trevliga.
Stolarna på båda maskinerna var väl godkända,och utrymmet räcker gott till, och jag sov hyfsat bra.
Man får ett litet amenity kit och det serveras när det behagar under hela flygningen.
ET känns som ett smidigt alternativ ner till Sydafrika, då det är två medel flygningar (7+6h)
Var dock noga när ni bokar cloud9, då det finns bokningsklasser där som ger noll poäng till Eurobonus!
Bokade själv i D-klass som genererar 200%, vilket i sin tur på denna flygning gav 28.000 Eurobonuspoäng