Senaste nytt

Stockholm-Miami t/r med British Airways eller SAS/Virgin Atlantic?

Cahoots

Medlem
Hej!

Gör ett nytt försök, då min senaste fråga drunknade i en diskussion om barns vara eller icke-vara på flygplan. :)

Ska åka med familjen (2 vuxna, 1 infant, 1 2,5-åring) till Miami i mars 2013.

Har nu hittat biljetter i ek till bra pris med BA (5400sek/vuxen). Och även bra priser med SAS/Virgin Atlantic via LHR (ca 5200sek).

Med BA så flyger vi med 747. Någon som har erfarenhet att flyga den med småbarn i ek? IFE:n är väl OK?
Någon som flugit med småbarn med Virgin denna sträcka i ek? Eller överhuvudtaget?

Så, BA eller SAS/VA - det är frågan?
Samlar poäng med BA, så det kanske ska få fälla avgörandet. Om det inte är så att Virgin är ovanligt bra att flyga med småbarn.

Tar gärna emot er input!

/C
 

Storsteffe

Medlem
Stor fördel för BA om man sparar poäng för det blir väl en del för barnen också? SAS har ju språket(IFE och personal) som en fördel men jag vet inte om det spelar så stor roll när dom är så små. När mina var runt 10 ville de absolut åka med SAS men nu när de helt plötsligt blivit tonåringar så funkar BA bra. Har du Silver eller högre så får du även ta med barnen till loungerna och det är bra om man har ett par timmar att slå ihjäl.
 
Jag tror att det inte är någon större skillnad mellan att flyga VS eller BA. Båda bolagen erbjuder IFE (oklart om det är on-demand) i economy. När jag flög BA:s WT+ samma sträcka var det on-demand.
På båda bolagen är det väl 1 huvudservering med varm mat samt en lättare snacks.

I ditt fall hade jag nog ändå valt BA då du bara kommer röra dig inom T5 (flyger du med VS flyger du till LHR med antingen BA eller SK) och kommer då får byta terminal = längre avstånd, busstransfer osv. VIlket hos vissa skulle uppfatta det som bökigt.
Har du dessutom status hos BA har du ju tillgång till lounge och fast track (från silver nivå).

Fördelen jag skulle se hos SAS är ju generös poängintjäning. Du har generellt samma service som hos de andra bolagen (ingen fri alkohol dock). Och bra flygtider dessutom. Hos SAS får du ju även välja plats vid bokningstillfället vilket jag vet att BA tar betalt för. Som vanligt får du självklart välja plats 24 timmar innan avgång i samband med incheckning.

Nu har ju jag aldrig rest med barn. Finns säkert många här som har och som också kan ge dig mer värdefulla tips.

Låter trevligt med Florida, och riktigt fint väder också. Och ett råd- packa lätt.
Befinner mig i USA för tillfället och det är extremt lätt att dra på sig några kilon fler i övervikt...:rolleyes:
 

Cahoots

Medlem
Tack båda!
Ja, det lutar åt BA. Att slippa byta terminal är skönt med barnen. Och att poäng tickar in är alltid ett plus. :)

Florida tror jag blir roligt för kidsen (både min sambo och jag har USA som återkommande favoritresmål). Ev följer även svärföräldrarna (barnvakt) med och Florida är väl ett populärt ställe även för de äldre generationerna. :)

Priset jag hittat med BA har byte på 1.35 på tillbakavägen, men det borde vi väl fixa. Eller tror ni det blir tajt?

Tack för länk! Att få välja säte (utan avgift) med infant vid bokning låter ju bra, hoppas då att man kan välja bulkhead direkt. En sån där "Carrycot" vore grymt att få låna! Synd att man inte får förboka dom (man verkar få be om dom först på planet), kan tänka mig att dom är väldigt poppis.

Har en fundering till. Min sambo behöver fixa nytt pass innan avresa, och gissar då att hon får ett nyss passnr? Jag skulle helst vilja boka dessa biljetter innan helgens slut för att kunna få bra platser (för att försöka få en plats för "Carrycot"). Kan man då gå in senare och ändra passnr? Mot kostnad? Eller hur funkar det? Måste ju hända lite då och då.

/C
 

Storsteffe

Medlem
Om du kan boka carrycot plats så finns det en där åt er enligt BA.
"For your baby's comfort, we have specially designed carrycots on board, so that your baby can sleep during the flight.
To reserve a carrycot you just need to book a seat in advance at a carrycot position on the aircraft, and that is free of charge. You'll see the carrycot positions on the seat map in Manage My Booking."

1.35 ska inte var några problem och skulle ni missa så fixar BA nog till det. Om ni skulle missa anslutningen och får vänta på nästa några timmar så fråga efter lounge tillgång om det lyckas så gå till den södra.
 

Cahoots

Medlem
Ah, OK, det låter ju väldigt bra! Tack!

Med risk för att låta dum. :) Vi känner att plats för carrycot verkligen är ett stort plus och vad jag förstår så finns det inte så många sådana platser per plan. Kan man få se seatmap och välja plats innan man köper själva biljetten? Dvs kan jag se vilka platser som är lediga innan jag väljer att gå vidare med köp? Så att vi inte hamnar i läget att vi betalar för våra biljetter och sedan finns det inga sådana platser kvar på just vår flight. Eller behöver jag ringa BA för den typen av service?
 

Cahoots

Medlem
Sorry, learning by doing. :)
Gjorde ett test och såg att jag kunde välja säten, free of charge, när jag skrev in infant. Allt innan jag fullföljde bokningen. Skönt!

/C
 
Toppen