Senaste nytt

Pendla från Australien till Skandinavien. Vad är smartaste taktiken?

ACervin

Medlem
Hej
Nytt arbete väntar i Brisbane. Familjen stannar kvar i Sverige ca första halvåret. Räknar med 4 ToR. Är EBG idag (160 000 på EBG och spränger snart miljonvallen -981 000- på AmEx). Antagligen inte så mycket resande väl på plats förutom nämnda.

Några frågor som jag funderar på.

1. Skall jag starta mina resor i CPH eller BNE?

Arbetgivaren betalar en enkel C-klass ner, men efter att ha checkat att boka via Australiska siter får jag en känsla av att på grund av den dyra Australiska dollarn så är det billigare att starta i CPH.
Jag lutar åt att jag skulle behöva få till en ToR. Får ta den diskussionen med arbetsgivaren. Behöver väl inte bli dyrare?

2. Skall jag ligga kvar i Star Alliance?

Resorna hem kommer jag till stor del att betala själv. Varför ekonomi- economy extra ligger bäst till. Singapore Airlines har varit ett bra alternativ och utomhuspoolen på Changi airport har alltid varit uppskattad av familjen (badbyxor och plastpåse i handbagaget). Ger också poäng i Eurobonus. Men jag ser att de blivit ganska dyra. Bästa dealen tycker jag mig se med Etihad när jag gjort några provsökningar för november och januari). Jag har inte provat denna rutt via UAE eller Quatar men tidsmäsigt ser det bra ut. Däremot verkar deras bonusprogram vara begränsat avseende nätverk.

3. Hur utnyttjar jag mina poäng bäst?
Uppgraderingar på longhaul / natt flighten

4. Andra rutter som kan vara smarta?
Via Japan eller Hongkong - Kina? London har ju tidigare varit billigt mot Australien men ser inte ut så nu vad jag kan få fram.

Jag det blev många frågor, men om någon har lite input är jag tacksam
 
1. Jag håller med om att biljetter ex-Australien kan vara dyra och du tjänar troligen på att starta någon annanstans, exempelvis CPH. Frågan är dock om inte BKK vore ett bra ställe att starta biljetterna på? :)

2. Du skriver inte om du ska resa inom Australien/Pacific i tjänsten? Om så är fallet är nog Qantas/OneWorld en stark kandidat. Om du endast är ute efter att flyga BNE-Skandinavien tror jag ändå att Star Alliance är ett bra val. Titta på US Airways kampanjerna, du skulle troligen kunna flyga F hem varenda gång för runt 13000kr :)

Qatar och Etihad har bra service men rätt begränsade nätverk eftersom dom inte tillhör allianser.

3. Bäst utnyttjande är alltid premium biljetter. Titta på hur många poäng som behövs för en ekonomiklass jämfört med First och betänk sedan prisskillnaden i kronor. Spara ihop till C&F biljetter om möjligt. Se även US Airways kampanjerna där 150.000 poäng ger Star Alliance F BNE-CPH för bara 2062 USD...

4. Ta en titt på The Great Escapade - Welcome som startar i London. Du kanske skulle tjäna på att köra RTW varenda gång...


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

ACervin

Medlem
Tack för input. Skall kolla up US Airways och RTW biljetter. Jag förstår att Quantas har lämnat Star Alliance. Varför det månntro?

Men hur startar man en Biljett i BKK om man skall resa CPH-BNE?
 
Tack för input. Skall kolla up US Airways och RTW biljetter. Jag förstår att Quantas har lämnat Star Alliance. Varför det månntro?

Men hur startar man en Biljett i BKK om man skall resa CPH-BNE?

Qantas = Queensland And Northern Territories Airline System (inget U där!) är "founding member" av OneWorld och har aldrig varit med i Star Alliance. Kan det vara så att du tänker på Ansett som gick i konkurs för 7-8 år sedan?
 

Kristofer

Medlem
Som Björnström säger så har Qantas aldrig varit med i Star Alliance - dock så var de Eurobonuspartner fram till nyligen vad jag vet. Kanske det du tänker på?
 

ACervin

Medlem
Hej
Jag tänkte på Eurobonus samarbetet. QANTAS var en slarvig felstavning. Som gammal Brisbane bo har jag koll på det egentligen.
Virgin Blue började flyga inrikes i Australien för ca 10 år sedan när vi bodde där nere jag tror att det var då som Ansett konkade. Det var bra att lågpris flygen kom in på en ganska dyr inrikesmarknad. Flög Brisbane - Perth med Virgin i våras. 200 AUD (ca 1400 SEK) för 5 timmars flygning!

Men för att återkomma till tipset om att starta en biljett i BKK för att flyga CPH-BNE. Hur går det till? Man är ju en van passagerare men uppenbart en boknings novis.
 

ACervin

Medlem
Genialiskt. Borda jag ha kunnat listat ut. Tack skall provboka lite. Innebär att bagaget måste checkas in och ut antar jag.
 
Toppen