Senaste nytt

SJ uppfyller inte bokningen - Vilka rättigheter har jag?

SvartMjolk

Medlem
Jag reser med SJ minst en gång i månaden. Då jag har problem med rygg och knä krävs det salongsplats för att jag ska kunna sträcka ut mig ordentligt och inte få ont under resan. Därför bokar jag alltid sittplats i salong.

Tyvärr är SJs bokningssystem inget vidare. Ungefär hälften av resorna får jag andra platser med bord och får trängas med andra passagerare mitt emot. Ibland innan inte ens platsen och jag ombeds välja valfri plats.

Att boka sittplats kostar 50 kr per resa och då tycker jag att SJ ska tillgodose mitt önskemål eller meddela att mitt val av plats inte finns.

Genom reklamation får jag en liten voucher på 50 kr tillbaka. Det tar minst 90 dagar innan den dyker upp. Sedan kan jag bara använda den på deras butiker eller ombord i bistro. Dock vill jag inte boka resan i butik när det är smidigare att ordna via nätet. De tågen jag åker med har dessutom inte ens bistro. Så det de betalar tillbaka använda aldrig.

Har ni några bra förslag på annat jag har rätt till? Borde jag klaga mer?
 

SvartMjolk

Medlem
Har försökt en gång, men då sa de att jag fått tillbaka mina 50 kr via voucher. Men nu har jag två stycken nya för två enkelresor att reklamera, så tänkte försöka vara lite hårdare denna gång.
 
Tyvärr återstår inte annat än att klaga på. Personligen är SJ:s bokning ett stort skämt. Att boka en resa t/r till Nyköping eller Sundsvall är inget svårt. Problemen börjar när man ska välja sittplats. Till t ex Nyköping då det tar 1 timme från Sthlm spelar det mindre roll vart jag sitter. Men då jag fortfarande valde tåg, även för resor som överstiger 3 timmar på tåg var det alltid samma problem att försöka välja en bra plats som innebar att man åkte i tågets färdriktning. Ofta så krånglade det hela, vilket resulterade i att jag ringde SJ och bad dem hjälpa mig. Passade även då att påpeka att det för mig går snabbare att boka en flygresa till BKK än vad det tar för en resa mellan Sthlm-SDL.

Nu för tiden bokar jag dock alla resor som överstiger 3 timmar på www.sas.se. Allt därunder lever jag med om jag får åka baklänges.
Men som sagt- SJ skulle kunna utveckla sin sida ytterligare.
 
Toppen