Senaste nytt

Om ni skulle börja om...

Aviator

Medlem
Hej!

Ny medlem här på forumet, har läst igenom rätt mycket och tycker det verkar vara skön stämning här :)

Ska själv gå med i bonusprogram och funderade lite, om ni själva skulle gå med idag - vilken strategi skulle ni använda er av? Flera här har säkert genom åren gått på flera minor, så berätta hur ni skulle göra om ni började om? Hålla er konsekvent till ett bolag/bonusprogram/kreditkort?

/Michael
 

Gnopps

Medlem
Hej Aviator och välkommen till forumet! Din fråga är tyvärr långt ifrån enkel att svara på. Det handlar om ditt resmönster, favoritbolag, vad du vill uppnå med ditt medlemskap (status eller fria resor) osv.

Generellt gäller att försöka vara så lojal som möjligt till det/de bonusprogram du bestämt dig för samt undersöka hur mycket poäng du får för biljetten. Ibland kan det bara handla om att boka på ett annat sätt fast samma flyg för att få mera poäng.

Vilka flygbolag flyger du med idag? Vill du ändra? Flyger du mest lågprisbiljetter, dyr ekonomi eller affärsklass? Vart flyger du och hur ofta? Långsträcke eller Europa? Är statusförmåner eller bra intjäning/uttag viktigare?
 

Matsson

Medlem
Välkommen till businessclass Aviator!
Allt beror på ditt personliga resemönster och vad du avser att uppnå. Loungeaccess, bonusresor i economy eller business. Om du reser mycket med SAS kan AMEX Eurobonus vara ett bra alternativ då du får 20 poäng per spenderad hundring. Ex. Helgshoppig på ICA ger 200 poäng osv. Reser du en del i arbetet kan du nyttja poängen för privata resor. Dock, för att ge vederhäftig information är det bra att känna till ditt resemönster såväl privat som i tjänsten.
 

Ubbe

Medlem
satsa på en allians där du kan skaffa kreditkort för att kunna tjäna extra poäng. Kanske först fixa ett *A guld via Aegan för loungetillgång först.. Lycka till :)
 

Aviator

Medlem
Tack för välkomnandet!

Mitt resemönster för tillfället är att jag är inget bolag trogen, åker nästan alltid economy eller economy+ till kanske 7-10 destinationer privat inom europa per år (främst London/Tyskland/Frankrike/Spanien), 4-5 resor privat inom Sverige och 1-2 privat "längre" resa per år, typ USA/Asien. I tjänsten varierar det väldigt, vissa år blir det kanske 3 resor, andra år 10-20. Dock ser jag att jag kommer flyga mer inom Sverige och Europa de åren som kommer.

Vad jag är ute efter är att få mina resor att bli mer till upplevelser, inte bara transport. Jag vill upp en klass i flygningen och tiden innan planet lyfter för att kunna slappna av och njuta mer av tiden det faktiskt tar att transportera sig mellan städer och länder.

Jag har i dagsläget ett vanligt mastercard utan några förmåner som har hängt med sen hedenhös tid ungefär. Skulle absolut kunna tänka mig att komplettera/byta till SAS Amex (dock orolig för att man inte kommer klara sig helt med det i europa). Har inga barn så min "burn-rate" är ganska hög, kan kanske vara bra i samband med poängjakten ;).
 

henrik l

Medlem
Välkommen Aviator. Ett konkret råd när det gäller kort hos hotellen är att att inte samla mil direkt hos flygbolagen,utan bunkra upp poängen hos hotellkedjan och sedan växla in dem till lämplig program (Hilton kan vara undantaget). Gjorde själv misstaget med Marriott och gick väl miste om dryga 10 000 mil på det sättet.
 

Palazzi

Medlem
Välkommen Aviator!

Jag tror nog att SAS EB i kombination med AMEX skulle passa dig utmärkt. Om man mest reser inom Europa och främst i Y & Y+ är det få bolag som är lika generösa med krediteringar (Annat var det när jag valde bonusprogram).

Alla flygningar i low economy med SAS, United, Avianca, Taca & Estonian ger 100% miles (statusgrundande). Utöver dessa gäller 100% med Ethiopian i unrestricted economy (ofta prisvärt). Sedan får du, som redan påpekats, extrapoäng på allt du handlar med Amex.

Ta även till dig av henrik l's tips om bonusprogrammen för hotell :)

Lycka till!
 

Aviator

Medlem
@henril l du tycker inte det är bättre att försöka satsa på radisson om man går med i EB för poängens skull? Eller är det mer förmånligt att göra som du säger?
 

henrik l

Medlem
@henril l du tycker inte det är bättre att försöka satsa på Radisson om man går med i EB för poängens skull? Eller är det mer förmånligt att göra som du säger?

Det smartaste brukar vara att lägga poängen hos hotellprogrammet och sedan växla in dem till miles. Jag har gjort en lite guide om det här.. Men när det det just gäller Radison så har det kommit fram här att det är något sämre växlingskurs just till SAS. Men jag misstänker att det i alla fall är bättre att växla in poängen.
 

Traveller

Medlem
Välkommen Aviator!

Jag tror nog att SAS EB i kombination med AMEX skulle passa dig utmärkt. Om man mest reser inom Europa och främst i Y & Y+ är det få bolag som är lika generösa med krediteringar (Annat var det när jag valde bonusprogram).

Alla flygningar i low economy med SAS, United, Avianca, Taca & Estonian ger 100% miles (statusgrundande). Utöver dessa gäller 100% med Ethiopian i unrestricted economy (ofta prisvärt). Sedan får du, som redan påpekats, extrapoäng på allt du handlar med Amex.

Ta även till dig av henrik l's tips om bonusprogrammen för hotell :)

Lycka till!

Håller med Palazzi- Ett EB medlemsskap skulle göra dig gott men då behöver du också ett medlemsskap hos någon hotellkedja...
 
Toppen