Senaste nytt

Finnair/JAL eller annan till Japan 2019

toer00

Medlem
Kära BC:are,

Nu är goda råd dyra... ;-)
Nyss hemkommen från en 2 veckor lång resa till Japan/korea där jag mha mina "sista" EB poäng gjorde att jag och frugan kunde få ut en ToR med Asiana i First, en fantastik upplevelse (i luften).
Dock med nackdelen att det blev lite sega byten i FRA... (nåja det får man leva med) ;-)

Nu blev min hustru så pass förtjust i Japan att hon vill åka tillbaka senare i år alt. tidigt nästa år (2019). Tyvärr är inte min intjäning av poäng så pass stor att jag hinner skrapa ihop poäng som räcker varken till F eller C klass på Star Alliance. Plus att hustrun som är bördig från Finland vill gärna flyga via den snabba vägen STO - NRT via HEL...? Så nu undrar jag om någon har erfarenhet av den rutten i C -klass?

Och vad skall man välja Finnair eller Japan Airlines metall?
Faktor som spelar in är framför allt restid, korta byten, sovkomfort, mat och service.

Alla tips är välkomna även med Star Alliance, men någonstans var jag tvungen att sätta inlägget...
(så moderator flytta gärna om så behövs)
 

Canadien

Medlem
Jag har provat några olika vägar till Japan i Business, som regel korta resor Må-Fre så priserna nedan går säkert att hitta mycket billigare om man får med en lördagsnatt.
ARN-PEK-HND med Air China ~ 19k SEK
ARN-HEL-NRT med Finnair 23k SEK
ARN-CPH-NRT med SAS Plus14k SEK + plusgrade
ARN-FRA-NRT med Lufthansa PE 13.5k SEK + 2x35k EBupgrade
SYD-HND med ANA 66k poängz
Och snart ska jag prova denna;
ARN-WAW-NRT med LOT 18.2k SEK

Skönast sov jag faktiskt i Air Chinas 2-2-2, hade ledigt säte bredvid också. SAS kommer tvåa på komfort, men åka via Köpenhamn är ingen höjdare från Stockholm. Finnair 350/LH 380/ANA 787 tycker jag var rätt likvärdiga komfortmässigt, det är ganska trångt för benen i alla dessa. På Finnairs A350 kunde jag t ex bara ligga på sidan åt ena hållet, vände jag sida så blev det väldigt obekväm vinkel på benen. Maten på Finnair kändes inte speciellt premium, plus för Napue Gin.

Men med budget på 28k så hade jag kikat på om Singapore Airlines har några bra alternativ. Visst blir det en liten omväg men du får den bästa businessprodukten.
 
  • Gilla
Reactions: jsn

Dr. Miles

Expert
British Airways, Finnair, Iberia och Japan Airlines är med i oneworld JV på trafiken mellan Europa och Japan, så det är samma priser mellan de flygbolagen.
Likadant gäller även för ANA, Austrian, Lufthansa och SWISS (Star Alliance JV).
 

intuition

Medlem
British Airways, Finnair, Iberia och Japan Airlines är med i oneworld JV på trafiken mellan Europa och Japan, så det är samma priser mellan de flygbolagen.
...
Fast så är det väl inte. Bolagen har ett "revenue sharing program" där de fördelar intäkter mellan sig baserat på insatt kapacitet från resp bolag. Men inom samarbetet (kartellen) sätter de olika priser ut mot kund. På tex rutter från norden har oftat Finnair högst priser, medan BA (där man måste "flyga baklänges" till LHR) kan konkurrera med lägre pris.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Fast så är det väl inte. Bolagen har ett "revenue sharing program" där de fördelar intäkter mellan sig baserat på insatt kapacitet från resp bolag. Men inom samarbetet (kartellen) sätter de olika priser. På tex rutter från norden har oftat Finnair högts priser, medan BA (där man måste "flyga baklänges" till LHR) kan konkurrera med lägre pris.
De har samma priser men tillgängligheten kan orsaka olika priser på olika routing/flygbolag även om det är samma dag.
 

toer00

Medlem
Ja nu är inte priset helt avgörande, utan mer total restid...utan irriterande 4-5 timmarsbyten...så ett alt jag funderat på är att flyga Japan Airlines fast codesharad som Finnair...

Någon som har erfarenhet av dom fr HEL? Borde väl vara ett bättre (bekvämare alt.) SQ i all ära men där får man stoppet i Moskva eller 2 byten...
 

intuition

Medlem
...

Och vad skall man välja Finnair eller Japan Airlines metall?
...
JAL flyger 787 med 28 platser i J. Finnair flyger A359 med upp till 46 platser i J. Även om man tycker stolarna är lika, tycker jag det är fördel JAL med en mindre J kabin. Kan bara upprepa vad Canadien sa om Finnairs stolar, även jag kan bara ligga på ena sidan, annars slår knäna i.

Jag har aldrig flugit JAL på rutten (men FInnair ett hyfsat antal gånger) så bara av den anledningen skulle jag valt JAL. Men om frugan är från Finland kan det tala i andra riktningen. Finnair är onekligen mer "hemtrevligt" än JAL. JAL är väl generellt mycket mer "alltid perfekta" men inte så personliga.
 

toer00

Medlem
Annars brukar väl JAL’s Skysuite få bra betyg...?
Plus att vi ”älskar” vi den japanska perfektion gällande service...

(Frugan prioriterar HEL mer än Finnair...)
 
Last edited:
Toppen