Senaste nytt

Försening=> nedgraderad och inga bonuspoäng

FredrikS

Ny medlem
Skulle flyga DFW-IAD-CPH förra veckan på en 117 biljett utställd av SAS i Pluskabin. UA flighten DFW-IAD var försenad så jag blev ombokad på AA/BA över LHR i Eco. Jag påtalade att jag ville först och främst flyga i den klass jag betalat för, andra prio var att flyga med Star Alliances (med tanke på lounge/fast track (ingen status med One world) osv). Damen informerad att det var springbreak så det var vad hon kunde erbjuda fanns helt enkelt inga andra flyg som kunde ta mig till CPH. Damen ställer ut biljetten och jag ringer EBG, de kan inte göra något från den sidan men jag skulle definitivt få mina poäng och kompensation skulle hanteras av deras claim-avd efter avslutad resa.

Sitter ihopklämd på ett L-säte i 9 timmar och kommer hem 9 timmar senare än planerat, måttligt nöjd med min resa som har fått en rejäljt bitter eftersmak.

Ringer EBG igen, tänkte att de kunde fixa på retro och claim på en gång. Talar med en trevlig kille som kollar upp min bokning och säger att poängen är inga konstigheter han skriver ett mail till mig som jag bara skall vidarebefodra till retro, vilket jag gör. Claim fick jag dock ta direkt med berörd avd.

Döm av min förvåning att ganska snabbt återkommer claim med meddelandet att detta har de inget med att göra utan jag får klaga till United, ok ingen toppenservice men det får väl gå, svar från United är fortfarande pending men mina erfarenheter säger mig att det ser inte ljust ut. Sen kommer nästa smäll från eb-retro. Nej här finns inga poäng att hämta, jag har ju flugit One world. Jag påtalar att jag har bokat och betalt min biljett med SAS och jag blev helt ofrivilligt ombokad till AA/BA, men se nej spelar ingen roll. Ringer EBG smått irriterad och pratar med en kille som bekräftar läget, varpå jag något provocerad säger "-Så även om jag köper en biljett med SAS så finns det ingen garanti för att jag får resa i den klass jag betalat för samt så finns det ingen garanti att jag får poäng på resan? - Ja, så är det. svarar killen". Perplex lägger jag på.

Har varit EBG medlem i många år (med något uppehåll vid pappaledighet) och alltid blivit sjyst bemött men allt det faller nu. Har någon varit med om något liknande?
 

Kricka

Medlem
Riktigt uselt hanterat av SAS men jag har noterat redan tidigare att de har en något
"annorlunda" hantering. Jag och en kollega blev "ofrivilligt" ombokade från OS till
AY/SU varpå jag klagade till M&M och fick de miles som originalresan skulle ha gett.
Min kollega klagade till Eurobonus som gav ett liknande svar som till dig dvs. de kan
inte ta ansvar för andra bolags ombokningar och därmed inte kreditera några poäng.
Tycker generellt att M&M sköter frågor som denna betydligt smidigare än SAS. Det
är inte första gången jag krediterats för flighter som cancellerats/bokats om.
 

TomJ

Medlem
Hade problem med United sist i USA också, de tog betalt 200$ för sista väskan på inrikes anslutning trots att det klart och tydligt stod på biljetten att det ingick 3 väskor. Vidare med Lufthansa var det ju inga problem med väskan förstås...

MEN, poängen var att när jag vid hemkomst kollade upp läget insåg jag att en enkelresa från USA enligt deras regler (som ju bara gäller från USA) stämmer att det är första bolagets regler. Oavsett detta så fick jag svar från Uniteds kundtjänst nån dag senare att de självklart betalar tillbaka!

Så jag vill bara ge dig lite hopp i mörkret, United har inte maxpoäng på marktjänst, kabinklasser, service osv osv men har man tur kanske kundtjänst tar den enkla vägen och bara ersätter istället för att dividera!
 

palmen

Moderator
Klagomål söka riktas mot United då det är de som orsakat förseningen och där har du troligtvis inte så mycket att hämta tyvärr.

Tycker du borde få poäng enligt ursprunglig rutt, men om det är United som bokar om dig kan det kanske bli svårare. Du har rätt att resa i den klass du bokat så ersättning enligt nedgradering borde kunna erhållas Kan dock 261/2004 för dåligt utantill så där måste man nog läsa på lite.
 

FredrikS

Ny medlem
Jag är ok med att claimen går mot United även om all normal rättslig praxis är att avtalsparten (dvs SAS som sålt biljetten) skall hantera klagomål. United´har faktiskt inte fått säga sitt än och de kanske kommer att överraska mig.

Dock är jag rejält besviken på eb-retro hanteringen. Det kostar SAS så lite att fullfölja sina åtagande.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Du har fått ett helt korrekt svar för du ska inte retroregistrera poäng för de missade *A-flighterna. Retroregistrera gör man om man flugit en flight och inte fått poäng för den men du har ju inte flugit dem. Du ska ha Original Routing Credit för de flighter du bokat men inte flugit. Ta det med kundtjänst igen (dvs inte retro-registreringen) och förklara att du ska ha ORC.

Tycker du borde få poäng enligt ursprunglig rutt, men om det är United som bokar om dig kan det kanske bli svårare. Du har rätt att resa i den klass du bokat så ersättning enligt nedgradering borde kunna erhållas Kan dock 261/2004 för dåligt utantill så där måste man nog läsa på lite.

EU261/2004 är inte applicerbar här då det var ett amerikanskt bolag som orsakade allt i USA.
 

TomJ

Medlem
Vet inte riktigt hur poäng-transaktionerna fungerar men det känns som att United borde ge dig de poäng som du skulle fått för United-flighten åtminstone. Dock kan jag också förstå att claimen för hela resan ska gå till United som är den orsakande parten i fråga så det är väl bara att hoppas de ser det på samma sätt.

Dock kunde ju EBG-supporten informerat sin stamkund om vad reglerna säger och vad United borde ersätta med. De bör ju ha full koll på läget men erfarenheten är väl att det inte är ytterst kunniga personer som sitter på support alltid.
 

agehall

Medlem
Dock kunde ju EBG-supporten informerat sin stamkund om vad reglerna säger och vad United borde ersätta med. De bör ju ha full koll på läget men erfarenheten är väl att det inte är ytterst kunniga personer som sitter på support alltid.
Jag misstänker att SAS kundtjänst har exakt 0 koll på vad United har för policy när det kommer till nedgraderingar. Framförallt när det var från en klass som de inte har själva...
 
Toppen