Senaste nytt

Ofrivillig extra natt vid Miles&More-bokning

ulagun

Medlem
Bokat bonus biljett med LH CPH-Rio över jul/nyår.
Hemresan bokad till 10.e januari LH501.
Besked idag att den 10.e är inställd och ändrad till den 11.e januari, alltså ingen större skada skedd. Tror nog att vi överlever ett x-tra dygn i Rio.:cool:
Min fråga till er som varit med ett tag är vem som står för hotell/mat kostnader för detta ofrivilliga x-tra dygn.
Den i.o.f. sig trevliga damen på M&M ville inte höra talas om att LH tar på sig denna kostnad.
Så vad gäller?
Har jag någon som helst rätt att kräva ersättning för mina utlägg?
 

ulagun

Medlem
EU-rättigheterna säger att du vid inställt flyg har rätt till hotell & mat i förhållande till den extra väntetiden (se artikel 5(1)(b)). De ska också erbjuda dig möjlighet att resa samma dag via en annan sträcka.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:046:0001:0007:EN:PDF

Om de erbjuder dig att resa hem samma dag men du ändå vill stanna längre kan man ju argumentera att du själv borde stå för extrakostnaderna..?

Tack för svar.
Är verkligen en stor hjälp att ha er erfarenhet och kunskap när det strular.
Sparar kvitton på omkostnaderna och tar fighten när vi väl kommit hem.

En detalj var att jag först ringde deras vanliga reservation. Där erbjöd de hemresa den 10.e med TAM RIio Sao Paulo samt vidare LH via MUC. När damen upptäckte att det var M&M bokning så blev detta alternativ plötsligt totalt omöjligt och jag blev omgående omkopplad till M&M där endast hemresa den 11.e gavs. Att jag är Senator och reser C saknade helt betydelse.

Slutligen att tänka på.
På det ändringsmail jag fick så låg anslutningen FRA-CPH kvar på den 11.e, men ny ank. FRA blir ju den 12.e (Lite svårt att hinna). Förklaringen jag fick till detta är att ombokningarna sker via data och datan känner endast av ändrade flighten och inte anslutningsflighter.
 

Gnopps

Medlem
Precis. Ombokningar görs av en robot som inte bryr sig om anslutningar, därför måste du ringa å klara upp det. För EU-reglerna har du precis samma rättigheter oavsett om det är "betald" eller poäng-biljett.
 

johannesa

Medlem
Men är det inte så att reglerna för ersättning vid inställt flyg endast gäller om flighten ställs in mindre än 14 dagar innan avresa?

"1. In case of cancellation of a flight, the passengers
concerned shall:"
---
"(c) have the right to compensation by the operating air carrier
in accordance with Article 7, unless:
(i) they are informed of the cancellation at least two
weeks before the scheduled time of departure; "
 

Gnopps

Medlem
Men är det inte så att reglerna för ersättning vid inställt flyg endast gäller om flighten ställs in mindre än 14 dagar innan avresa?

"1. In case of cancellation of a flight, the passengers
concerned shall:"
---
"(c) have the right to compensation by the operating air carrier
in accordance with Article 7, unless:
(i) they are informed of the cancellation at least two
weeks before the scheduled time of departure; "
Precis. Reglerna för ersättning (compensation) gäller endast när det är 14 dagar eller mindre innan flyg. Reglerna för omhändertagande (right to care) och ombokning (rerouting) gäller oavsett tidsgräns.
 

Ubbe

Medlem
Min fråga till er som varit med ett tag är vem som står för hotell/mat kostnader för detta ofrivilliga x-tra dygn.
Den i.o.f. sig trevliga damen på M&M ville inte höra talas om att LH tar på sig denna kostnad.
Så vad gäller?
Har jag någon som helst rätt att kräva ersättning för mina utlägg?

frågan gällde kompensation/ersättning och då gäller två veckors regeln.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
frågan gällde kompensation/ersättning och då gäller två veckors regeln.
I det här fallet spelar 2-veckors regeln ingen roll eftersom det inte finns kompensationskrav.

Tidsgränsen på 2 veckor gäller endast rätten att fåkontanter som kompensation, oavsett om man har haft utlägg eller ej (artikel 5(1)(c)).

Artikel 5(1)(a-b) som gäller rätten att bli ombokad samt få hotell/mat har ingen tidsgräns.

Så LH ska betala hotell & mat om resenären inte blir ombokad samma dag. Detta eftersom inget anspråk görs på kontant kompensation, utan rätten till omhändertagande.

Men som sagt, om LH erbjuder utresa samma dag (vilket de inte verkar ha gjort trots att de måste) och resenären väljer att resa senare tycker jag inte man behöver kräva in hotellpengar.
 
Toppen