Senaste nytt

Hyra bil på Nya Zealand - Söker tips

Gus

Medlem
Jag bifogade ju en generell översättning som EU har utfärdat, se mina tidigare inlägg. Jag gillar att ha både hängslen och livrem så därför ringde jag i onsdags transportstyrelsen och frågade om jag kunde få en översättning av mitt körkort. Det kallas tydligen certificate och damp ned i brevlådan idag, dagen efter beställningen :). Det är ändå skönt att ens skattepengar går till något vettigt!

20171026_171400.jpg
 

Gus

Medlem
Ett annat tips till Nya Zeeland som jag fick reda på "den sura vägen" men som jag gärna delar med mig av så jag kan glädja någon annan. Vi bokade camper van några veckor innan avresa för ca 1000 kr natten hos Jucy. Nu skulle jag kolla en annan grej på uthyrarens hemsida och gjorde en provbokning med avresa om två dagar. Då kostar samma camper van bara 500 kr natten, alltså halva priset. Så har man lite is i magen så finns det läge att det fynda! Tyvärr kostade vår bokning massa att avboka, så det var inte lönt.
 

Hachans

Medlem
Jag vill bara rapportera tillbaka mina erfarenheter om det här. Skaffade IKK i sista minuten då detta krävdes enligt Avis och Hertz villkor. Ingen har tittat på dem hitintills och jag frågade faktiskt på båda kontoren varpå de svarade ”vad ska vi med det till?”.

Så ta det för vad det är, men ville dela med mig av erfarenheten.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Johan Gott

Medlem
Jag vill bara rapportera tillbaka mina erfarenheter om det här. Skaffade IKK i sista minuten då detta krävdes enligt Avis och Hertz villkor. Ingen har tittat på dem hitintills och jag frågade faktiskt på båda kontoren varpå de svarade ”vad ska vi med det till?”.

Så ta det för vad det är, men ville dela med mig av erfarenheten.

Rätta mig om jag har fel, men kan det inte vara så att vid den händelse att man blir stoppad av polisen så kan de kräva att få se ett internationellt körkort?
 

Peter65

Medlem
Vi har fått visa på Hertz för att få ut bilen, både i Auckland och Wellington.
Jag körde för fort i ett samhälle och polisen stannade mig väldigt fort.... slapp faktiskt böter då jag visade både IKK och det svenska körkortet.
Vet inte om det berodde på det eller att man spelade dum svensk turist med halvtaskig engelska :cool:
 

Hachans

Medlem
Rätta mig om jag har fel, men kan det inte vara så att vid den händelse att man blir stoppad av polisen så kan de kräva att få se ett internationellt körkort?

Nej, de kräver en engelsk översättning bara. Det är bilfirmorna som bestämmer att de vill ha IKK.

Men intressant med så olika upplevelser. Kan det ha något att göra med eventuell kundprofil? Sist jag hyrde i Uppsala fick jag bara nyckel i handen och ett kvitto. Ingen körkortskoll eller någonting.
 
Toppen