Senaste nytt

För låg kredit på Amex för mina behov

Köra platinum? Då får man väl inte andra fördelar som t.ex att boka för halv poängpriset etc. Han på Amex rekommendera mig att köra platinum och konvertera till eurobonus poäng för att platium är ett betalkort.

Eller ska jag bara skaffa ett premium, handla för 150k under några månader och casha ut resan/föra över poäng. Och sedan avsluta kortet?

Och vad ska kollegan göra, bita i sura äpplet o vara kvar på Premium, vi får ju trots allt några resor per år...

Platinum är inget alternativ alltså? :)
Platinum är ett kort som har ganska breda förmåner (status hos hotellkedjor och hyrbilsföretag, Priority Pass, man kommer in i AMEX-lounger, etc. Läs mer på AMEX hemsida) men man tjänar mindre Eurobonuspoäng (efter inväxling av AMEX bonuspoäng) jämfört med Premium/Elite och precis som du säger kan man inte få någon 2-4-1 voucher. Ska ni maximera bonusresor så vill ni helt klart ha 2-4-1 vouchern och då ska ni välja Premium eller Elite, beroende på hur mycket ni kan tänka er att betala i årsavgift för kortet. Avsluta inte kortet direkt efter att ni har fått vouchern, AMEX noterar sånt och kommer inte bevilja fler ansökningar i framtiden om ni ångrar er och vill ha kortet igen.

Okej, för jag frågade dem om jag kunde föra över den summan jag vet att jag ska spendera men de sa att de måste skicka tillbaka allt överskott.
Att betala in kontinuerligt per typ ett par ggr i veckan skulle ju iofs fungera om det är samma OCR, det tänkte jag inte på, bra ide!
AMEX tycker inte om att man har positivt saldo på sitt konto för då agerar de i princip bank och då kan de få finansinspektionen på sig. Därför ska ni inte betala in i förskott, ni ska betala in efter att ni har gjort inköpen och beloppet ni betalar in får inte överstiga beloppet ni har handlat för.
 
Last edited:

mmarcuss

Medlem
Okej, stort tack för svaren! Så om jag handlar för 5k per dag så för jag över t.ex 25k var 5:e dag?
Och på så sätt finns det alltid tillräcklig kredit på kontot och jag får poäng för alla köp?
 
Okej, stort tack för svaren! Så om jag handlar för 5k per dag så för jag över t.ex 25k var 5:e dag?
Och på så sätt finns det alltid tillräcklig kredit på kontot och jag får poäng för alla köp?
Betala bara in så mycket som har bokförts, ibland tar det olika tid för transaktioner att gå igenom systemet. Du kan se hur mycket som har bokförts genom att logga in på ditt AMEX-konto. Efter att du har gjort din inbetalning så tar det 1-2 arbetsdagar innan den bokförs. Du kan alltid se hur mycket kreditutrymme du har kvar genom att logga in på ditt AMEX-konto så det är ganska enkelt att hålla koll på det hela.
 

Delayed

Medlem
Du kan alltid se hur mycket kreditutrymme du har kvar genom att logga in på ditt AMEX-konto så det är ganska enkelt att hålla koll på det hela.
Vi har nog olika definition på begreppet enkelt. Att manuellt hålla på och "tanka" ett kreditkort runt en gång i veckan tycker jag verkar allt annat än enkelt...
 

Delayed

Medlem
Det tar inte ens fem minuter att betala en räkning, det får väl ändå gå under begreppet "enkelt".
Jag är uppenbarligen latare än du. Granska en kreditkortsfaktura en gång i månaden är vad jag orkar. Hålla rätt på att pytsa in pengar varje vecka är i min värld inte enkelt. Men jag är som sagt lat... :p
 

Thornado

Medlem
Jag är uppenbarligen latare än du. Granska en kreditkortsfaktura en gång i månaden är vad jag orkar. Hålla rätt på att pytsa in pengar varje vecka är i min värld inte enkelt. Men jag är som sagt lat... :p

Har man någorlunda koll på hur hög ens spend kommer att vara så att man vet att man kommer att vilja betala in t.ex. 25k i veckan (dvs, man behöver inte matcha exakta spenden) så kan man ju lägga upp betalningarna en gång i månaden i sin internetbank, men med olika betaldatum. Då blir den extra tidsåtgången minimal.
 

bankb

Medlem
Jag har samma ”problem” har ett gammalt Premiumkort och ett nytt Elite sen dec 2016. Har lyckats höja kreditgränsen successivt på Elitekortet så den ligger nu på 80k men skulle behöva ha ännu högre för att slippa Premiumkortet.

Behåller dock gärna Premiumkortet då det gör att jag kan trigga en till 241 voucher per år.

Mitt tips är helt enkelt att använda båda korten. Tror att en hög spend på Premiumkortet gör att de är mer villiga att lyfta krediten på ert nya Elite.

En sak att tänka på, om du slår i kreditgränsen på Elitekortet finns det en risk att även Premiumkortet slutar fungera. Har hänt mig två gånger. Då får man snällt ringa och be dom bumpa upp Premiumkortet manuellt med det belopp man behöver.
 

BJi

Medlem
Skall jag behöva vänta ännu ett år...(?)

Skaffade AMEX förra året. Har varit bosatt ett par år utomlands så deklarerad inkomst var nära noll, vilket kan förklara att kreditgränsen hamnade på futtiga 15 kSEK. Försökte påtala att jag kan visa upp anställningsintyg med (tillräckligt) hög lön från välkänd svensk arbetsgivare sedan >20 år. Men det hjälpte inte, utan först efter 6 månader skulle det gå att höja krediten. Nu när 6 månader gått, och jag ber om att få upp kreditgränsen till ca: 100 kSEK (för familjens flygresor etc) visar det sig omöjligt att göra mer än en dubblering var 6'e månad :-(

Så det blev 30 KSEK nu, och tydligen ytterligare 1 år med en kreditgräns som förhindrar större inköpsposter. Det verkar ju inte heller vara så populärt att betala in extra inför ett större köp. Ingen som vet någon väg runt detta?
 
Toppen