Senaste nytt

Flygbolagen och GDPR

AABack2ARN

Medlem
I år träder de nya EU-direktiven för hantering av persondatauppgifter (GDPR) i kraft. Såvitt jag förstår är en av sakerna som införs möjlighet att en gång per år kräva ett "registerutdrag" där all information om mig som individ delges.

Såvitt jag vet har förvisso samma möjlighet funnits redan i och med PUL men jag vet inte hur strikt det har varit.

Är det någon som redan provat på att begära ut alla information om sig själv mht PUL?

Och när väl GDPR träder i kraft vilken information tror ni vi kommer få ut? All bokningshistorik, betalhistoria, interaktion med kundtjänst, eventuell kompensation med mera? Vilket borde vara det man får ut tycker jag. Eller har man som kund lyckats klicka i något som friskriver flygbolagen (om det ens går) från att delge en detta?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

oermen

Medlem
De kan godt kræve betaling for arbejdet når de manuelt skal hive en masse information ud fra systemerne til dig
 

Nemo

Medlem
Enligt PUL (personuppgiftslagen) får du gratis en gång per kalenderår utdrag ur registret. Har använt det ibland för olika företag. Det finns tyvärr ofta felaktigheter som du upptäcker enbart på detta sätt. Har även gjort det med Försäkringskassan, och det blev en några cm tjock lunta. Varenda kontakt du haft med FK under hela livet finns med: tandläkarbesök, sjukpenning etc.
Dina rättigheter enligt personuppgiftslagen - Datainspektionen

Enligt GDPR har du rätt till att få ut en kopia på, utöver datan, även hur den har samlats in, behandlats etc. Som jag förstår det är första kopian gratis, vill du ha flera kopior kan det tillkomma avgift. Och nej, företagen kan inte friskriva sig.
"Informationen ska tillhandahållas den registrerade kostnadsfritt i en lättillgänglig, skriftlig form (vilket kan vara i elektronisk form) och med ett tydligt och enkelt språk."
Dataskyddsförordningen - texten i sin helhet - Datainspektionen samt
Rätt till information - Datainspektionen
 

IT-snubben

Medlem
GDPR handlar mera om behandlingen av personuppgifter än PUL gör, som handlar mer om själva uppgiftslagringen.

I PUL finns möjligheten att få ta del av företagets registrerade information angående dig själv, till daglig vars kallat paragraf 10-utdrag. Detta finns självklart i GDPR också men GDPR definerar även rätten att bli meddelad när mina personuppgifter behandlas, rätten att invända mot behandling och rätten att rätta fel i uppgifterna.

Angående registerutdrag är en skillnad är att den registrerade (dvs du) har rätten erhålla leverans av registeruppgifterna enligt samma metod som begäran ställdes. Dvs, om du skickade in förfrågan via epost så ska du kunna få svaret via epost också. En bunt papperskopior duger alltså inte att leverera ut om frågan kom in elektroniskt.

Notera att all data som är strukturerad och sökbar inkluderas i GDPR, även om det så är papper i en pärm. Så företaget kan få en hel del att göra om de har gamla system. ;-)

När det gäller rätten till att rätta fel i uppgifterna så är ju ett tänkbart sätt att dra nytta av lagen vid de fall flygbolaget vill ha betalt för att ändra i en bokning, rättning av namn för att matcha pass och liknande. Där är det nog möjligt att vi nog kommer se en förändring i möjligheter att genomföra ändringar gratis. :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

AABack2ARN

Medlem
Så gratis en gång per år, alltså? Är det någon här som kontaktat ett flygbolag och bett att få all information?
 

Nemo

Medlem
Man kanske skulle begära ut allt som finns om mig hos det Irländska trailer-trash-bolaget. Då får dom leta långt tillbaka. :D
Du har också rätt att få all data raderad permanent. Finns vissa villkor dock. Är det ett företag som du inte längre har en kundrelation till så kan datan tas bort.
 

banditan

Medlem
Du har också rätt att få all data raderad permanent. Finns vissa villkor dock. Är det ett företag som du inte längre har en kundrelation till så kan datan tas bort.
Ska vi vara riktigt petiga kan du även om du har en kundrelation begära att information om dig tas bort. De är då skyldiga att radera det som "inte behövs" för upprätthållande av kundrelationen. Som exempel kanske företaget då behåller dina kontaktuppgifter medan mailhistorik och preferenser raderas (såklart beroende på vad det handlar om).
 
Toppen