Senaste nytt

Transfer i Dubai - Lufthansa-Emirates?

Fredrik

Medlem
Givetvis vet jag att flygplatsen i Dubai är ett stort köpcentrum där massor av människor byter plan det står Emirates på och att det funkar relativt smärtfritt men om man är sån självplågare att man bokat en resa med Lufthansa i ekonomiklass till Dubai då?

Hur funkar det att byta plan till Emirates där? Hur lång tid behöver jag på mig och behöver jag gå igenom pass/tull?
 
Givetvis vet jag att flygplatsen i Dubai är ett stort köpcentrum där massor av människor byter plan det står Emirates på och att det funkar relativt smärtfritt men om man är sån självplågare att man bokat en resa med Lufthansa i ekonomiklass till Dubai då?

Hur funkar det att byta plan till Emirates där? Hur lång tid behöver jag på mig och behöver jag gå igenom pass/tull?

Du har tillgång till samma shopping som first och business.
Men landar du med lufthansa och ska med emirates. Så kan du vara redo för en LÅNG promenad då Emirates har en hel terminal för sig själv. Har dock sett just lufthansa på emirates terminalen flera gånger så vet inte exakt hur det funkar för att vara ärlig.

Flyger man emirates helavägen så är transfer inte ett större problem och inte mycket tid behövs.

Du går alltid egenom en säkerhetskontrol när du är i transfer i dubai. Oavsett vilket bolag du kommer in med. Det är sällan någon jättekö för den kontrollen. Transfer går alltså väldigt smidigt så länge du inte kommer eller åker med något som går från lågpris terminalen.
 

deltamartin

Medlem
Kan man stanna airside när man går mellan terminalerna?

Terminal 1 (där de flesta icke-lågpris bolagen är) och Terminal 3 (Emirates) sitter ihop airside. Terminal 2 (lågpristerminalen) ligger på andra sidan landningsbanorna så för att ta sig dit måste man åka buss landside, tror jag.
 

Jacob

Medlem
Jag kan tillägga att de flesta flygbolag har transitdiskar airside, Emirates har det garanterat. Jag är också ganska säker på att man kan gå mellan terminalerna airside, de ligger precis bredvid varandra.
 

Fredrik

Medlem
Låter bra. Jag ankommer 00.05 med LH och tänkte åka vidare 02.25(har inte köpt biljett till det benet än) och då verkar det ju som att det skulle gå givet inga större förseningar på LH.
 
Toppen