Senaste nytt

Stockholm-Reykjavik-New York med Icelandair

Vad gör man när man har planerat en flera veckor lång USA resa. Alla platser är bestämda, hotellen man ska bo på utsedda. Vilken routing man ska köra- för att sedan inse att man bara kan få plats i C med SAS på hemresan och de faktum att SAS tar ca 14 000 för en enkelbiljett till det förlovade landet i väst. Jo, man går in på Icelandair - Billiga flyg till Island och Paketresor till USA & Island. Lågpris flygresor till Reykjavik och bokar.

Fördelen med Icelandair är att de erbjuder mycket förmånliga priser även om man väljer att resa enkel väg. Så valet föll för deras Economy Comfort vilket är ett mellanting mellan deras Saga Class (Business) och deras Economy Class. Och jag måste faktiskt säga att jag är nöjd med deras produkt.

Economy Comfort
Icelandairs mellanklass där förutom måltid, även mer bonuspoäng (vilket går att kreditera till Finnair), mer fri vikt, loungeaccess och mittensätet fritt. Man blir i vanliga fall placerad i samma stolar som economy, men att mittensätet är blockat- liksom de gör på SAS C klass intra-europa.

Incheckning
På Arlanda är det SGS som sköter incheckningen. Totalt 3 diskar var öppna varav 1 var avsedd för Saga Class, dit även passagerare i Economy Comfort kunde checka in vid. Dock fanns det ingen information om att passagerare i Economy Comfort kunde använda sig utav den disken. Så det var säkert en del passagerare som stod i den vanliga kön för economy- även om de kunde använda sig utav business disken. Incheckningen gick fort och smidigt- dock kändes incheckningsagenten lite okunnig om vad som gällde. T ex. sa han att jag inte hade loungeaccess, att han inte kunde lägga in mitt Finnair kort vilket jag visst kunde göra- vilket jag även påtalade för honom. Väskan taggades i vanlig ordning hela vägen till JFK och givetvis också med en prio-tagg.

Flygresan
Icelandair flyger uteslutande med 757-200/300, en enligt mig ett mycket trevligt flygplan att flyga med. På första sträckan till Reykjavik blev vi placerade i Saga Class säten, fast med Economy Comfort service. Sätena var utav äldre typ utav business class. Fotstöd fanns, dock ej benstöd. Dessa säten påminner mycket utav de äldre First stolarna man hittar hos t ex. American.
Som passagerare i Economy Comfort har man fri mat och dryck. Nedan ser ni vad som serverades

http://www.icelandair.se/servlet/file/store36/item564071/EC_Comfort_Menu.pdf

Detta koncept gillar jag och maten smakade bra. Något som också var positivt var att man självklart hur många gånger man ville kunde be om t ex. chips, godis, frukt etc. Man behövde alltså inte beställa allt samtidigt.

Loungerna
Så vitt jag kan förstå så är Icelandair ensam om att erbjuda loungeaccess till icke-status passagerare som inte reser i Business. Undantaget är väl Bankok Airways. På Arlanda har Saga Class passagerare tillgång till SAS business lounge medans Economy Comfort hänvisas till Menzies lounge som ligger intill. Denna lounge tillhör väl de enklare utav Arlandas lounger och erbjuder förutom vin och öl på kran- även bröd, pålägg och lite snacks. Dock giller jag deras placering då man vid vissa platser har perfekt synvinkel mot start- och landningsbanan.
På Reykjavik däremot har både Saga Class och Economy Comfort samma lounge- och det är Saga Lounge som gäller. En mycket trevlig lounge, än dock lite mörk då den ligger en trappa ned- vilket man enkelt tar sig med närbelägen hiss. Inne i loungen fanns det ett utbud utav sushi, lite kallskuret, vårrullar samt diverse desserter. Och till det diverse spritsorter som t ex. det isländska brennvinet. Skulle nog säga att det var samma dryckesutbud här som i SAS Gold lounge.

Ankomsten till JFK
Helt enligt tidtabell landar vi på JFK. Och då man som mest vill det det förbokade hotellrummet på Hilton JFK får vi istället köa. Köa, köa och köa. Stod säkert i 1,5 timme. Väldigt lång tid för mig som annars inte behöver köa lika länge om jag kommer till EWR eller ORD. Men i detta fall så hade både en 747 från BA samt 340 från Iberia landat före oss. När vi sedan hade tagit oss ur passkontrollen låg våra väskor och snurrade runt på bandet. Därav oklart om våra väskor var de första som kom upp.

Slutsats
Jag gillade denna produkt och skulle säkert kunna tänka mig att flyga med dem igen. Personalen var mycket trevlig. Servicen bra. Jag gillar också att man har loungeaccess när man reser i denna klass. Filmutbudet var bra mycket bättre än vad SAS ebjuder. På sikt kommer även Icelandair introducera trådlöst internet ombord.
För denna biljett betalade jag 4800 vilket är riktigt prisvärt. En Economy biljett hade kostat ca 4200 så då var det inte så mycket att bråka om tycker jag.
På Icelandairs hemsida säger dem att stolarna i Economy Comfort är av samma typ som Economy. Bara det att mittensätet blockas. Överbokar man dock i Economy så flyttas Economy Comfort fram till Saga Class avdelningen, något de gjorde på den första leggen. Mellan Reykjavik och JFK däremot var det vanliga Economy stolar som gällde.
 
Äntligen en rapport om spökalternativet till SK. ;) Har jag förstått det rätt att 4800 kostade enkelresan?
Nu återstår väl endast en rapport om AB.
 
Det stämmer bra att ingen mat ingår i economy. Det man får gratis i economy comfort får man betala för i economy. Icelandair är som sagt ett bra alternativ. Flygtiderna är goda. Vi flög vid 14:00 tiden, hade 1,5 timmar i Keflavik innan vi flög vidare. Dessutom slipper man en extra säkerhetskontroll och Keflavik är en mycket smidig flygplats att byta på.
Det enda tråkiga var den långa väntetiden vid passkontrollen på JFK, men det hör ju till vanligheterna. Hade säkert fått köat lika länge om jag t ex. hade flugit med BA i CW.
 
Toppen