Gnopps
Medlem
Vore kul att höra lite historier vad folk råkat ut för på sina hotellövernattningar.
Jag inleder med följande historia om när jag bodde på St Olavs hotell i Tallinn. Hotell St Olav är ett mycket charmigt hotell med 4 lokala stjärnor, beläget i ett gammalt hus. De har flera rumskategorier och man går till rummen genom trappfyllda korridorer upp & ner, likt en labyrint. På papperet ett perfekt alternativ för mysiga helgresor i gamla stan.
Tillsammans med familjen hade vi bokat 3 dubbelrum i standardkategori på det här hotellet för några år sedan. Vi kom till hotellet en fredagkväll men fick veta att de var överbokade och att vi istället skulle bo på ett affärshotell utanför gamla stan. Vi var inte särskilt nöjda med det här; dels för att vi ville ha ett mysigt hotell och det nya hotellet var ett standard modernt affärshotell och dels för att det var längre från gamla stan. Vi nekade, lämnade en lista på bra hotell i gamla stan vi skulle gå med att bli ombokade till (såklart hela tiden hövliga). Efter 1-2 timmar i receptionen insåg den stackars receptionisten att hon inte skulle bli av med oss och efter många samtal till hennes chef dök det plötsligt upp 3 rum! 2 var av lägre standard än vi bokat men det var fortfarande att föredra.
Det konstigt tycker jag än idag att de hellre betalar ett annat hotell för oss än tar in oss på sitt eget hotell. Väl hemkomna skrev jag till hotellet och blev erbjuden uppgradering till junior-svit vid nästa besök.
Något år senare tog vi återigen chansen och bokade två dubbelrum, varav det ena uppgraderades till junior-svit. Incheckning gick bra och det var först när vi gick och lade oss som problemen började. Eftersom det är ett gammalt, charmigt hus är väggarna tunna. Min fru & jag hörde först från vänsterväggen hur gästerna intill låg med varandra. Då de till sist slutat somnade vi.
Bara för att vakna någon timme senare då gästerna i högerrummet började bråka. De skrek på varandra för fullt men lugnade sig till sist. Vi somnade om.
Bara för att vakna ytterligare någon timme senare då högergästerna åter igen skrek på varandra. Vi ringde då receptionen som inte gjorde någonting. Till sist blev det syst och vi somnade om.
Bara för att vakna av att mannen går och skriker för sig själv. Tydligen hade hans fru begett sig ut på stan ensam (klockan var nu omkring 2 på natten) och han skrek frustrerad (och full?) för sig själv om hur en trebarnsmamma kan lämna sin make bara sådär ansvarslöst. Vi ringer receptionen som inte gör något. Till sist lugnar sig mannen och vi somnar om.
Bara för att vakna någon/några timmar senare då frugan återvänder och de bestämmer sig för att ha återföreningssex. Lyckligtvis var det här det sista vi hörde av dem men natten var förstörd och vi var verkligen trötta nästa dag.
Då vi anmärkte i receptionen sa de bara att de inte kan göra något men då vi krävde fick vi i alla fall sen utcheckning så vi kunde sova en tupplur senare. Visst är det jobbigt att behöva bråka med en gäst eller ringa polisen men för mig som har jobbat som hotellreceptionist är valet från hotellets sida klart: Vilken gäst vill man behålla som nöjd kund; den som är lugn eller den som stör?
Jag skulle gärna rekommendera St Olav men har gett upp på dem nu.
Jag inleder med följande historia om när jag bodde på St Olavs hotell i Tallinn. Hotell St Olav är ett mycket charmigt hotell med 4 lokala stjärnor, beläget i ett gammalt hus. De har flera rumskategorier och man går till rummen genom trappfyllda korridorer upp & ner, likt en labyrint. På papperet ett perfekt alternativ för mysiga helgresor i gamla stan.
Tillsammans med familjen hade vi bokat 3 dubbelrum i standardkategori på det här hotellet för några år sedan. Vi kom till hotellet en fredagkväll men fick veta att de var överbokade och att vi istället skulle bo på ett affärshotell utanför gamla stan. Vi var inte särskilt nöjda med det här; dels för att vi ville ha ett mysigt hotell och det nya hotellet var ett standard modernt affärshotell och dels för att det var längre från gamla stan. Vi nekade, lämnade en lista på bra hotell i gamla stan vi skulle gå med att bli ombokade till (såklart hela tiden hövliga). Efter 1-2 timmar i receptionen insåg den stackars receptionisten att hon inte skulle bli av med oss och efter många samtal till hennes chef dök det plötsligt upp 3 rum! 2 var av lägre standard än vi bokat men det var fortfarande att föredra.
Det konstigt tycker jag än idag att de hellre betalar ett annat hotell för oss än tar in oss på sitt eget hotell. Väl hemkomna skrev jag till hotellet och blev erbjuden uppgradering till junior-svit vid nästa besök.
Något år senare tog vi återigen chansen och bokade två dubbelrum, varav det ena uppgraderades till junior-svit. Incheckning gick bra och det var först när vi gick och lade oss som problemen började. Eftersom det är ett gammalt, charmigt hus är väggarna tunna. Min fru & jag hörde först från vänsterväggen hur gästerna intill låg med varandra. Då de till sist slutat somnade vi.
Bara för att vakna någon timme senare då gästerna i högerrummet började bråka. De skrek på varandra för fullt men lugnade sig till sist. Vi somnade om.
Bara för att vakna ytterligare någon timme senare då högergästerna åter igen skrek på varandra. Vi ringde då receptionen som inte gjorde någonting. Till sist blev det syst och vi somnade om.
Bara för att vakna av att mannen går och skriker för sig själv. Tydligen hade hans fru begett sig ut på stan ensam (klockan var nu omkring 2 på natten) och han skrek frustrerad (och full?) för sig själv om hur en trebarnsmamma kan lämna sin make bara sådär ansvarslöst. Vi ringer receptionen som inte gör något. Till sist lugnar sig mannen och vi somnar om.
Bara för att vakna någon/några timmar senare då frugan återvänder och de bestämmer sig för att ha återföreningssex. Lyckligtvis var det här det sista vi hörde av dem men natten var förstörd och vi var verkligen trötta nästa dag.
Då vi anmärkte i receptionen sa de bara att de inte kan göra något men då vi krävde fick vi i alla fall sen utcheckning så vi kunde sova en tupplur senare. Visst är det jobbigt att behöva bråka med en gäst eller ringa polisen men för mig som har jobbat som hotellreceptionist är valet från hotellets sida klart: Vilken gäst vill man behålla som nöjd kund; den som är lugn eller den som stör?
Jag skulle gärna rekommendera St Olav men har gett upp på dem nu.