Senaste nytt

Den stora tråden om SAS Irland

KalleSus

Medlem
Intressant med alla dessa rykten, men det vore ju bra om man kunde få en officiell kommentar från SAS som bekräftar, eller dementerar, ryktet om att SAS Irland inte har samma kompetenskrav som SAS mainline.
Finns någon här på BC som har kontakter? - eller kanske BC kunde göra en redaktionell insats och helt enkelt ställa frågan till SAS?

Sen när vi har kunskap, får var och en avgöra om man vill boka med SAS Irland eller inte...
 

Agö

Medlem
Intressant med alla dessa rykten, men det vore ju bra om man kunde få en officiell kommentar från SAS som bekräftar, eller dementerar, ryktet om att SAS Irland inte har samma kompetenskrav som SAS mainline.
Finns någon här på BC som har kontakter? - eller kanske BC kunde göra en redaktionell insats och helt enkelt ställa frågan till SAS?

Sen när vi har kunskap, får var och en avgöra om man vill boka med SAS Irland eller inte...
Vi kan utgå ifrån att @flum kommer att kräva ett svar av SAS som ett led i begäran om kompensation.
 

mischadee

Medlem
Jag skickade in ett claim till SAS i morse men nämnde inget om detta. Dock om de återkommer och skyller på dåligt väder då kommer jag definitivt ta upp det med dem. Om inte annat så kanske det är lite Aftonbladet worthy att rapportera om ifall SAS skulle stå på sig och neka kompensation (skämt åsido) ;).
 

FF#1

Medlem
Nu reser jag sällan i plus men det är mer regel än undantag att det tar minst 15 minuter för vagnarna att komma ut på Europa flighter.
Så kan det vara. Problemet här var snarare att det tog 12 min längre i plus än go.

Sen var servicen slö och oengagerad.
Har dock hört andra säga att det har varit bra och rapp service.
 
Last edited:

flum

Medlem
Jag skickade in ett claim till SAS i morse men nämnde inget om detta. Dock om de återkommer och skyller på dåligt väder då kommer jag definitivt ta upp det med dem. Om inte annat så kanske det är lite Aftonbladet worthy att rapportera om ifall SAS skulle stå på sig och neka kompensation (skämt åsido) ;).
I ditt fall blev väl flighten inställd, då har ju sas lite att komma med.
 

AABack2ARN

Medlem
Är inte certifieringen att landa medelst ILS CAT III lite på samma sätt som ETOPS? Det specifika planet kan vara certifierat för ETOPS, den specifika besättningen likaså men om inte flygbolaget har allt på plats så hjälper inte det... Och alla tre krav måste vara uppfyllda. Det kan ju vara så att SAS Ireland har något del i processen som ännu inte är klar.
 
Är inte certifieringen att landa medelst ILS CAT III lite på samma sätt som ETOPS? Det specifika planet kan vara certifierat för ETOPS, den specifika besättningen likaså men om inte flygbolaget har allt på plats så hjälper inte det... Och alla tre krav måste vara uppfyllda. Det kan ju vara så att SAS Ireland har något del i processen som ännu inte är klar.

Korrekt, flygplan, besättning och bana/flygplats ska alla vara godkända och alla förutsättningar ska vara uppfyllda. Det inkluderar allting ifrån godkännanden ifrån myndighet, utbildning av piloter till att flygplatsen ska ha rätt banbelysning och olika krav på tekniska system uppfyllda.

Det här var också lite vad jag menade i min tidigare post, jag kan inte bekräfta att ryktet stämmer till att börja med och jag vet heller inte om det är något som SAS Irland avser ändra på i framtiden.
 

LarsM

Medlem
Jag gjorde idag ett EU claim till SAS på den inställda "irländaren" LHR-ARN i måndags.
Fick såklart svaret väder och ingen ersättning, även efter en argumentation att både Köpenhamn och Nice planen landade efter midnatt när London skulle landat.
Sikten enl lite väderhistorik på Arlanda var runt 400 meter och varierande lite. Något som CATIII landning borde fixa, så misstanken att SAS Irland inte är färdiga för CATIII stärks i mina ögon.
 
Toppen