Senaste nytt

Den stora tråden om SAS Irland

mischadee

Medlem
Kan det vara så illa att SAS Ireland inte har rätt utrustning installerad för att landa med mycket dimma? De ställde som sagt in min flight från London alldeles nyss men planet innan åkte som det skulle men det var vanliga SAS. Kan de fortfarande skylla på väder om de saknar rätt utrustning i planet eller kan jag räkna med EU kompensation?
 

fcx

Medlem
Kan det vara så illa att SAS Ireland inte har rätt utrustning installerad för att landa med mycket dimma? De ställde som sagt in min flight från London alldeles nyss men planet innan åkte som det skulle men det var vanliga SAS. Kan de fortfarande skylla på väder om de saknar rätt utrustning i planet eller kan jag räkna med EU kompensation?

Fast planen kommer ju direkt från fabriken, och det är stora SAS som beställt dem en gång i tiden...
 

mischadee

Medlem
Fast planen kommer ju direkt från fabriken, och det är stora SAS som beställt dem en gång i tiden...
Ryktena gör gällande att piloterna inte är certifierade för CAT III landningar. Läst på Facebook. Då kan de nog inte slingra sig ur EU-kompensationen.
 

FF#1

Medlem
Hörde av en kompis med många sas flygningar senaste åren att han inte var imponerad.
Slöaste servicen hittils, de var grymt törstiga pga tidigare försening och därav utebliven vätskekontroll i loungen....
Tog 15 min efter säkerhetsbältesskylten släckts innan det dök upp en vagn i Plus, i go så hade de hunnit ut och en bra bit innan :)
 

M.K

Medlem
Låter som jag hade tur som flög med Neon som gick något försenad vid 19 från LHR ikväll.

Bra service i plus från det svenska crewet var det också och fick både varm handduk, seatblock och choklad. :)
 

AABack2ARN

Medlem
Ryktena gör gällande att piloterna inte är certifierade för CAT III landningar. Läst på Facebook. Då kan de nog inte slingra sig ur EU-kompensationen.

Skulle tro att det ligger något i detta. Och, det borde innebära kompensation enligit EU-regler då det är något bolaget självt påverkar.
 

flum

Medlem
Skulle tro att det ligger något i detta. Och, det borde innebära kompensation enligit EU-regler då det är något bolaget självt påverkar.
Jag ska definitivt skicka in ett claim. Sånt här otyg ska stävjas!! Ska de köra SAS Ireland måste de ju se till att det inte är någon nämnbar försämring. Jag och sonen (9år) anlände från Tokyo och skulle vidare till Luleå, men det sket ju sig big time. Ska bli intressant att se hur SAS hanterar detta.
 

palmen

Moderator
Hörde av en kompis med många sas flygningar senaste åren att han inte var imponerad.
Slöaste servicen hittils, de var grymt törstiga pga tidigare försening och därav utebliven vätskekontroll i loungen....
Tog 15 min efter säkerhetsbältesskylten släckts innan det dök upp en vagn i Plus, i go så hade de hunnit ut och en bra bit innan :)
Nu reser jag sällan i plus men det är mer regel än undantag att det tar minst 15 minuter för vagnarna att komma ut på Europa flighter.
 

mischadee

Medlem
713ACC25-BFB4-482D-BB84-028B49E221DC.jpeg
Ok. Äntligen hemma på ett snöigt Arlanda. Hmm förvånande att de lyckades landa. Det var ju ändå ganska låga moln . Nä de har inte så bra koll. Beställde 3 Ringi och fick dessa. Roligt att de skiljer sig så mycket flaska till flaska. Kabinpersonalen på SAS Ireland var dock rörande överens om att den ena var apelsinjuice .

Beläggningen var också oroväckande. De bokade alltså om alla som blev drabbade igår till första planet ut idag. Ändå var det bara halvfullt på planet. Yikes.
 
Jag såg rykten annorstädes igår att SAS Irland inte är certifierade för annat än ILS CAT I. Ifall någon önskar lite mer teknisk bakgrund säg till men i (förenklad) korthet betyder det att man måste ha minst 550m sikt för att landa, vilket gör att när det blir dimma kommer man ibland inte ner. SAS mainline har klassning för CAT III (kategori 3) och klarar därför av att landa (förutsatt att flygplan och landingsbana har korrekt utrustning) i dåligt väder och nästan noll sikt.

Jag vet inte om ryktet stämmer, inte heller om det är avsikten att certifiera besättningarna eller inte. Jag enbart sprider vidare vad jag hört.

Jag kan säga med ganska stor säkerhet att det inte har med flygplanet att göra, jag har sett flera A320-NEO landa i dålig sikt och även stött på NEO som vid frågan om vilken sikt som behövdes för landing svarade "zero".

Jag har noterat att jag har en flygning med SAS Irland snart, vet inte om det ändrats efter bokning eller om jag inte kollade noga nog när jag bokade. Jag ska försöka komma ihåg att rapportera tillbaka hit efteråt.
 
Toppen