Senaste nytt

American/British: Google Flights visar First men bokningsklass blir Business?

Canadien

Medlem
Jag söker Stockholm-Miami Apr 16 - Apr 20 och hittar A-klass på långflighterna med ITA Matrix för ca 32.000SEK.
Google flights hittar också First, t ex denna;

Bestill flyreiser til de beste prisene | Google Flights

Men när jag klickar på Googles länk "book with American", och kollar av detaljerna så verkar ditresan bokas i D-klass DUP0T0E4. Jag är inte så hemma på OneWorlds codeshares men det borde väl betyda Business och inte First?

Fare Basis
Fare Basis
Flight Information Traveller groups Fare Basis
Stockholm — London (BA 771)
1 Adult DUP0T0E4
London — Miami (AA 6162) 1 Adult DUP0T0E4
Miami — Boston (AA 1516) 1 Adult AUP0T0E4
Boston — London (AA 6200) 1 Adult AUP0T0E4
London — Stockholm (AA 6529) 1 Adult AUP0T0E4
 

Senator

Moderator
Jag söker Stockholm-Miami Apr 16 - Apr 20 och hittar A-klass på långflighterna med ITA Matrix för ca 32.000SEK.
Google flights hittar också First, t ex denna;

Bestill flyreiser til de beste prisene | Google Flights

Men när jag klickar på Googles länk "book with American", och kollar av detaljerna så verkar ditresan bokas i D-klass DUP0T0E4. Jag är inte så hemma på OneWorlds codeshares men det borde väl betyda Business och inte First?

Fare Basis
Fare Basis
Flight Information Traveller groups Fare Basis
Stockholm — London (BA 771)
1 Adult DUP0T0E4
London — Miami (AA 6162) 1 Adult DUP0T0E4
Miami — Boston (AA 1516) 1 Adult AUP0T0E4
Boston — London (AA 6200) 1 Adult AUP0T0E4
London — Stockholm (AA 6529) 1 Adult AUP0T0E4

Jag tror att det är kopplat till BA/AA erbjudande om uppgradering till First enväg. Så här säger ExpertFlyer när jag söker på F:
AUP0T0E4 AA A Round-Trip 28482(SEK) F -- / 12M
DUP0T0E4 AA D Round-Trip 28482(SEK) F -- / 12M

Booking Class Table
Search: Departing ARN on 03/12/18 for MIA
Fare basis code DUP0T0E4
Flying AA
Routing via North Atlantic

Booking Class
>$LB107
107 STOMIA 12MAR18 AA SEK 28482 DUP0T0E4 STAY---/12MBK-D
FARE CLS EXPLANATION BOOK CODES
-------- ---------------------- ----------
DUP0T0E4 BUSINESS EXCURSION FARES D
DUP0T0E4 BETWEEN EUROPE AND AREA 1 FOR ROUND TRIP FARES

BOOKING CODE EXCEPTIONS
VIA AA A PERMITTED D-UP FARES
VIA AA D/Y PERMITTED D-UP FARES WITHIN USA
VIA AA Y PERMITTED D-UP FARES WITHIN EUROPE FLTS
8035-8103
VIA AA A REQUIRED D-UP FARES

DUP0T0E4 verkar vara en "Instant Upgrade" fare.

Annars riktigt bra pris att boka 72t innan och utan minimum stay.
 

agehall

Medlem
Var vaksam om du bokar det där så du får first på alla sträckor - jag vill minnas att det kan bli strul så att du hamnar i business (eller, ännu värre, economy) i vissa fall. Enklast är att boka och direkt välja platser så du ser att du hamnar i F-kabinen hela vägen och om något är galet använder du 24h fri avbokning för att avboka och göra om.
 

Canadien

Medlem
Var vaksam om du bokar det där så du får first på alla sträckor - jag vill minnas att det kan bli strul så att du hamnar i business (eller, ännu värre, economy) i vissa fall. Enklast är att boka och direkt välja platser så du ser att du hamnar i F-kabinen hela vägen och om något är galet använder du 24h fri avbokning för att avboka och göra om.

Ja, tack för tipsen. Jag genomförde nästan en bokning, men fick bara välja platser på AA-flighterna (på Americans sida) så kunde inte se om D-segmentet med BA verkligen blev i First. Får väl gå hela vägen och biljettera och sedan kolla på BA:s sida vart jag kan seata mig. Är det 24h fri avbokning på alla resor bokade på AA:s sida, även codeshare?
 

AABack2ARN

Medlem
Det där är som sagt med största sannolikhet en instant upgrade och då är den enbart giltig ena vägen enligt information från BA Travel Trade:

Upgrade to first.png

Men hur man styr vilken av riktningarna som ska vara First respektive business när man bokar själv online vet jag inte.
 

AABack2ARN

Medlem
P.S: Jag vet inte om det alltid är 24h fri avbokning när man bokar American tillsammans med codeshares. Jag TROR dock att det är det i de fallen man bokar något under deras Joint Venture-avtal. Men inget jag garanterar.
 

Canadien

Medlem
Men hur man styr vilken av riktningarna som ska vara First respektive business när man bokar själv online vet jag inte.

Google flights verkar hitta dem när jag söker där, och det ser rätt ut när Google slussar mig till American med ena vägen i A och andra i D. Men jag lyckas inte få fram denna kombo 'manuellt' om jag startar från scratch på AA hemsida...

Jag får väl ta en för laget och prova imorron.
 
Toppen