Senaste nytt

Swiss San Francisco-Köpenhamn i Business class

ACervin

Medlem
Början på resan finns som ett annat inlägg (Swiss Köpenhamn-San Francisco i Business class)


Frukost i the Oak Room ser man ju framemot. Dröm om min förvåning då jag efter att ha sovit bra, brukar jag alltid göra första natten i USA, finner en 50 m lång kö till frukostmatsalen. Verkar vara mest fransmän. Efter att ha studerat kön en stund och sett att det stod alldeles still, samtidigt som jag själv blev lite irriterad så bestämde jag mig för att bara smita in. Hovmästaren var upptagen på annat håll. På stående fot klämde jag en breakfast burrito, en blåbärsmuffin och smugglade med mig en banan ut på gatan. Med irriterade steg gick jag till närmaste Starbucks för en kaffe. Nåväl någorlunda mätt ner till mötet. Mötet var snabbt avklarat tillbaks på hotellet och klockan vara bara 11 på förmiddagen. Fortfarande lite putt på att ha missat frukosten nu när den var betald och allt, slog det mig plötsligt att det var helg. Klockan var fem i elva. Snabb koll med Conciergen. Jodå på helgen serveras frukost fram till 1130. Kvickt ner i matsalen som nu var tom. Fram med vouchern som jag hade behållit i fickan vid första besöket. Hickory rökt bacon, solmogen juice med fruktkött, megaolmana californiska blåbär och jordgubbar, sval jazzmusik. Nu börjar the Oak Room att leva upp till förväntningarna. Härligt, blev en bra brunch istället. Till The Westin St Francis försvar får jag säga att resten av veckan fungerade frukosten oklanderligt. San Francisco here I come.

Hotel.jpg

I slutet på vistelsen fick jag tillfälle att träffa förstaklass aficionadon Rustscheff med hustru. Min första BC date. Både han och hustrun hade åkt allra längst fram förstås. Emirates suites var också bokade för en liten avstickare till Australien senare i år. Själv inser man att man är en poäng gröngöling. Middag på Tadish, San Francisocs äldsta restaurant. Fantastisk miljö, maten såg mycket läcker ut men smaken levde inte riktigt upp till utseendet. Fine, en italiensk restaurang kvällen innan var däremot riktigt bra (matbilden).
Mina egna försök att uppgradera på poäng till F via SAS gick inte hem, trots lediga säten.

Tadich.jpg

Fine.jpg

Åter till flygplatsen för hemresa. Försökte vid incheckning att byta min ”favorit” 11A till ett singelsäte. De lovade att titta på det, men alla pax dök upp till den fullbokade businesskabinen.
Security hade ingen större kapacitet så trots avsaknad av köer tog det en 15 minuter att komma igenom. United red carpet lounge ligger direkt efter säkerhetskontrollen till hö. Entré i samma plan men sedan rulltrappa upp till loungen. . Gratis Wifi, men ingen mat, endast lite snacks i akrylplast torn. Där man vrider på en liten ratt för att fånga upp några salta kringlor i en skål. Kaffet i svampiga styrénmuggar. NI vet de där som när man tar i dem, så trycks de ihop och man riskerar översvämning. Dom är lite styvare när de är kalla, så man blir lätt lurad efter att ha fyllt på med varmt kaffe. En banan, några mikrosvarvade morötter, plastinbakad amerikansk ost och styrénkaffe i väntan på boarding. Ovanligt hälsosamt loungebesök. Fin bar med utsikt, men man får betala för sig. Inga duschar vad jag kunde se.

Unted-L-2.jpg

United-L-1.jpg

Boardingen gick smidigt. Min favorit stol väntade på mig. Denna gång inga bebisar ombord. Hade en professor i psykologi bredvid mig. En trevlig konversation. Det är inte bara en nackdel att dela utrymme. Flygvärdarna var utbytta mot rutinerade flygvärdinnor som uppvisade större entusiasm än vad deras manliga motsvarighet hade gjort på utresan. Så servicen var lite rappare. Dryckesutbudet identisk med utresan. Bytte ut senapschipsen mot cashew nötter vilket var ett lyft. Jag valde proscuttio med kronärtkockshjärtan till förrätt och åter biff till varmrätt då jag ätit sushi lunch. Biffen var misstänkt likt utresebiffen men nu med tagliatelle istället för timjanpotatis. Attan skulle tagit kycklingen. Fanns även en lax och ett vegetariskt alternativ. Förrätten dock utmärkt.

Förrätt.jpg

Varmrätt.jpg

Amenity kit i form av en plåtlåda som enligt deras tidning skall komma i olika varianter. Ett blivande samlarobjekt som KLMs geneverkrus?

Box.jpg

Skippade efterrätten och bytte som enda pax om till pyjamas, (inspirerad av Agehall här). Fully flat är verkligen mycket bättre än nästan flat. Särskilt som jag gillar att sova på magen. I avsaknad av andra bebisar så sov jag som en. Vaknade lagom till frukost. Välkryddad korv med omelett, den lila müslin serverades nu ur en stor skål. Hur vågar dom! Skämt åsido, brallorna klarade sig den här gången. Juicen är av den där konserverade typen som står sig slätt gentemot den amerikanska färskpressade referensen. Flygvärdinnan tackade alla inviduellt för resan, ett trevligt grepp.

Frukost.jpg

Zürich flygplats effektiv som vanligt. Jag misstänkte att det var varmt ute då alla gick runt med blanka pannor och klibbiga skjortor och själv var jag likadan inom loppet av några minuter. Synd att de inte hänger med med luftkonditioneringen. Kö in till loungen. Fullt förutom uppe i rökarbaren. Tråkigt med rökningen. Ståplats vid ett av pelarborden. Vilket visade sig vara riktigt fiffigt för det är i pelarbordens perforerade bas som den kalla luften strömmar ut. Tyvärr räcker den kalla luften bara upp till midjan. Skulle kanske haft en sittplats i alla fall. Nåväl skönt att kallingarna inte klibbar längre. Synd på skjortan bara. Upptäckte att jag glömt be om en WiFi voucher. För varmt för att gå ner för trappan och hämta en. Förstår inte varför man envisas med hemlig WiFi. Äntligen boarding, svalt och skönt. Riktar alla tre blåsen min väg.

Servicen ZRH-CPH var mycket uppmärksam. Välsmakande biffsalad, 2 sorters ost på en liten stenhäll, jordgubbar som bars upp av en liten skummad vit chokladpanacotta. En god Rioja Cune till det, där flygvärden hade den goda smaken att visa upp flaska med etikett i samband med att glaset fylldes på. Trevligt. Dock som alltid ett närmast kylskåpskallt rödvin. Kan egentligen inte påminna mig något flygbolag som serverar rumstempererat rödvin. Finns det? Ooh dessa I-lands problem. Flyger hem över ett solvarmt Europa. Grönt överallt. Sommaren på väg. Härligt.

ZRH-CPH.jpg

Vad som var mindre härligt vid ankomsten till CPH var att mina nyinköpta golfklubbor ej kom fram, däremot resväskan. Ändå hade klubborna packats inlindade i smutstvätt i ett anonymt resefodral, tejp runt fodralet för att det skulle se lagom ointressant ut. Nu ett drygt dygn senare är dom inte ens spårbara. Någon med nya klubbor någonstans?

Sammanfattningsvis så tycker jag ändå att Swiss levererar, stolen är bekväm, maten bra, servicen övervägande bra. Westin St Francis charmigt med bra sängar och San Francisco vackert.


Flyg.jpg Vinge.jpg
--
Originalrubrik: Swiss SFO-CPH i C
Ändrad av AHO
 
Last edited by a moderator:

David

Medlem
Återigen väldigt trevlig läsning, tackar för detta!

Känner mig bara mer och mer sugen på att testa SWISS...
 

majer

Medlem
Swiss SFO-CPH i C

Tack för ytterligare en välskriven rapport.
Vem som serverar rumstempererat rödvin i C?
Just nu kommer jag bara på EK med säkerhet, men det borde väl finnas fler?
 

jumbooze

Medlem
Vet någon om det fins mer än "bara glass" som mellanmål typ, frukt, smörgås eller liknande mellan serveringar på ut eller hemresan ZRH-SFO-ZRH?
 

ACervin

Medlem
Jag kommer inte säkert ihåg, men jag tror inte det skall vara några problem att få till ett mellanmål. Dessutom, man blir ju ganska mätt av huvudmålet.
 

jumbooze

Medlem
Åkte nu SFO-ZRH, hade en toppen besättning, fick hur många erbjudande om påfyllning/mer godis / mer café.
Kände mig verkligen omhändertagen.
Vet inte om de gillade jag försökte använda min rostiga schwyzerdütsch men de var verkligen toppen.
På vägen dit var det dock lite problem, ljuset i kabinen (minikabinen i fram) kunde ej dimmas så det var full belysning hela resan,
 
Toppen