Senaste nytt

Another reason not to fly ryanair

Patrik

Medlem
Behöver man fler anledningar till att inte flyga ryanair? Synd bara att den breda massan fortsätter köpa det billigaste överallt och alla har glömt bort att man får det man betalar för... spånskivor i möblerna som faller samman när man flyttar dem, flygningar där man tummar på alla marginaler som går att tumma på o.s.v.
 

Chrille

Medlem
Ryanair har ett annat koncept. Man får vad man betalar för. Man betalar inte för något man inte får. Jag tror inte man medvetet tummar på flygsäkerheten.
 

Patrik

Medlem
Ryanair har ett annat koncept. Man får vad man betalar för. Man betalar inte för något man inte får. Jag tror inte man medvetet tummar på flygsäkerheten.

Inte? När man ser till att planen inte tankas med tillräckligt bränsle till alternativ flygplats plus väntetid? De utgick ju uppenbarligen på att övriga har de extra bränslet för att cirkulera om du läser artikeln. Annat de tummar på är längre arbetsdagar för piloterna jämfört med de traditionella bolagen. Lägre löner = de mer erfarna piloterna som kan välja arbetsplats väljer bort ryanair o.s.v. o.s.v.
 

Morgan

Medlem
Vi kan också konstatera att Ryanair flyger över 70 miljoner passagerare per år (500 000 flighter!), men har aldrig varit inblandade i någon olycka med dödlig utgång vad jag vet.

Finns många skäl att välja bort Ryanair, men prat om säkerhetsrisker tycker jag är nonsens, transporten till och från flygplatserna eller på resmålet är en betydligt större risk, oavsett om det gäller ARN, NYO, STN eller LHR.

Hur mycket vi än gillar riktig champagne i riktiga glas på planet så har vi defacto Ryanair & co att tacka för nedgången i biljettpriser de senaste 10-15 åren!
 
I have to agree with Morgan, I dont think that Ryanair is inherently more lax about their safety standards. It will be interesting to see what will cause their first real incident. There will be one at some stage.
Due to the very quick turnarounds that Ryanair has, have their pilots more experience at take offs and landings than at more established airlines.
Even though there needs to be a damn good reason before I get onto a Ryanair flight. The main reason for that is that I really do not like their attitude towards their customers.
Another thing one has to accept that cheap airlines have brought down the cost of flying. In any market competitions leads to more efficient markets.
 
Last edited:

Randy Marsh

Medlem
En olycka får sannolikt större konsekvenser för ett lågprisbolag än för ett traditionellt flygbolag, eftersom många kommer att tänka "jaha, så det är på säkerheten de sparar in". Jag tror inte det finns mycket att anmärka på vad gäller den tekniska säkerheten hos Ryanair, men frågan är om inte de usla arbetsvillkoren kan resultera i olyckor istället.
 

cmj

Medlem
åter igen har pressen lyckats göra "en höna av en fjäder".....

Det står ju även följande att läsa i artikeln:

‘‘Having held over Valencia for 50mins, 68 mins and 69 mins respectively Ryanair’s 3 aircraft (following standard industry safety procedures) requested ATC permission to land immediately as they reached reserve fuel minimums, which allow each aircraft to operate for an additional 30 minutes (some 300 miles) of flying.

‘‘All aircraft landed normally with minimum fuel levels (approx 30 mins of flying) remaining.”


So..what´s the big deal?! Detta händer fler bolag än bara Ryanair, men det nämns det inget om i artikeln.
 
Last edited:

Nystrom

Medlem
Mmmm, håller med cmj. Tittar man till rubriksättningen i AB ("Nödlandning") så ökar ju föraktet för "skandaljournalistiken". Det är bättre att få en objektiv redogörelse för händelseförloppet och sedan en korrekt rubriksättning. Men, allt för att sälja fler lösnummer....

Många bolag hamnar nog i liknande situationer då man får ligga i väntläge och sedan begära förtur till landning mht kvarvarande bränsle. För mig är det inte anledningen att välja bort ett flygbolag. Jag tittar hellre på arbetsvillkor för flygande personal, inkluderad service och TOTAL-pris innan jag bestämmer mig. Väljer hellre ett bolag som nyttjar sin personal i 48 h/vecka och respekterar dygnsvila än ett bolag som tar ut 60 h/5 dagar med oklarheter avseende dygnsvila. En trött pilot är inte alltid en bra pilot...
 

cmj

Medlem
Spanska Luftfartsverket kommer inte att utreda saken vidare.

Samma kväll hamnade även LAN Airlines Airbus A340-300 från Frankfurt till Madrid i samma läge. På grund utav dåligt väder i Madrid gick man till Valencia istället där man fick göra ett "Mayday"-anrop. Flygplanet landade med långt under det minst tillåtna bränslet i tankarna, dessutom stannade en av motorerna under inflygningen.

Tydligen så "hemlig höll" den spanska flygplatsoperatören AENA, Lan Airlines Mayday-anrop och i ett pressmeddelande påstod man att det var bara Ryanair som hade haft problem.

Här kan man läsa mer: News: Thunderstorms in Madrid on Jul 26th 2012, landings, diversions, fuel emergencies and Ryanair
 
Toppen