Senaste nytt

Amex Cashback eller SAS Classic?

norrbjorn88

Ny medlem
Har funderat i och med att Preem sänkte bonusen till 0,5% att skaffa ett nytt primärt kort. Inte för att jag gör av med så mycket stålar men för att få tillbaka maximalt.

Har idag annars Norwegian-kortet som ger en norsk krona tror jag det är tillbaka per 100SEK, och använder Santander som inte tar något valutapåslag utomlands.
Har även Eurocard främst för lounger.

Men generellt kanske jag gör av med 5 000SEK per månad. Så säg runt 60 000SEK per år.

American Express SAS Classic ger ju 10 Eurobonus poäng per 100kr som vid en glädjekalkyl antar jag man kan estimera till 1 kronas värde.

Jag undrar dock om dessa poäng bidrar till att man komma upp en nivå i bonustrappan?
Sedan så oftast om en resa kostar mer än runt tusenlappen brukar jag köpa med avbokningsgaranti utifall att så det blir inte så ofta köp at biljetter direkt genom SAS eller Norwegians sidor (ofta brukar dessutom resebyråerna ha billigare erbjudanden konstigt nog)

Amex Cashback ger tillbaka 1,25% men har efter första året en avgift på 420kr/år

Funderade också på om man missar chansen till att få American Express SAS Classic kostnadsfritt om man inte tar det nu...?

Med mina relativt sett blygsamma utgifter (jämfört med många andra när det gäller kreditkort antar jag efter att ha läst runt lite) har ni några tips eller andra idéer om vad man ska köra på?

Tack på förhand!
 
American Express SAS Classic ger ju 10 Eurobonus poäng per 100kr som vid en glädjekalkyl antar jag man kan estimera till 1 kronas värde.
Det beror helt på vad du använder poängen till. Köper du en long haul-resa i ekonomi så är värdet förmodligen bra mycket lägre än så, flyger du affärsklass förmodligen bra mycket mer än så, och flyger du förstaklass så är värdet ordentligt mycket högre.

Reser du knappt någonting, och dessutom i ekonomiklass när du väl gör det så kan ju rödnosens kort vara vettigt.

Allt beror ju på vad du vill ha ut av kreditkortet. Vill du bara ha ut cash back är det förmodligen det som ger lägst värde tillbaka.
 

palmen

Moderator
Kanske läge att kombinera Norwegians kort med SAS Amex Classic då, så kan du ju välja vilken av bolagen som råkar vara billigast när du väl behöver resa.
Fast just nu är Amex premium gratis när man blir värvad så jag skulle helt klart välja premium över classic just nu. Om 1 år kan man bytar till classic istället. Någon voucher blir det inte men lite poäng för att kanske kunna göra något.

De poäng som tjänas på att spendera med Amex ger dig inte poäng mot nästa nivå.
 
Med så låg spend blir det nog tyvärr svårt att få något stort värde av SAS Amex Classic. 60 000 SEK/år blir 6 000 poäng och ingen 2-4-1-voucher. På fem år (maxtiden man får spara sina eurobonuspoäng) blir det bara 30 000 poäng om det inte kommer in poäng på något annat vis. Det räcker bara för en tur-och-retur i Go inom Europa, dvs en resa som kostar några tusenlappar.

Samma spend på Amex med Cashback hade gett 3750 kr tillbaka, minus årsavgiften 4 av 5 år så skulle det bli 2 070 kr netto i reda pengar.

Med Norwegian-kortet som TS redan har skulle det bli 3 000 kr istället på fem år (att förbruka hos Norwegian, hel- eller delbetalning av valfri resa).

Om det går att jaga in Eurobonus-poäng på annat håll, och uppnå en 2-4-1 åtminstone en gång var 5:e år, så blir det lättare att räkna hem ett Amex Classic, men som det beskrivs ovan verkar det svårt.

Och för att besvara en av TS frågor: Inget av dessa korten hjälper ett dugg vad gäller status hos SAS, då måste man upp i ett Amex SAS Elite (4000 kr/år) eller SAS Mastercard Premium (1500 kr/år) för att få statusgrundande poäng.
 

AtleFlyg

Medlem
Med så låg spend blir det nog tyvärr svårt att få något stort värde av SAS Amex Classic. 60 000 SEK/år blir 6 000 poäng och ingen 2-4-1-voucher. På fem år (maxtiden man får spara sina eurobonuspoäng) blir det bara 30 000 poäng om det inte kommer in poäng på något annat vis. Det räcker bara för en tur-och-retur i Go inom Europa, dvs en resa som kostar några tusenlappar.

Samma spend på Amex med Cashback hade gett 3750 kr tillbaka, minus årsavgiften 4 av 5 år så skulle det bli 2 070 kr netto i reda pengar.

Med Norwegian-kortet som TS redan har skulle det bli 3 000 kr istället på fem år (att förbruka hos Norwegian, hel- eller delbetalning av valfri resa).

Om det går att jaga in Eurobonus-poäng på annat håll, och uppnå en 2-4-1 åtminstone en gång var 5:e år, så blir det lättare att räkna hem ett Amex Classic, men som det beskrivs ovan verkar det svårt.

Och för att besvara en av TS frågor: Inget av dessa korten hjälper ett dugg vad gäller status hos SAS, då måste man upp i ett Amex SAS Elite (4000 kr/år) eller SAS Mastercard Premium (1500 kr/år) för att få statusgrundande poäng.

Lägg till också att Norwegians kort tas emot överallt medan AMEX har ju sina begränsningar tyvärr även om de sakta sakta blir färre.
Vid så låg spend så skulle jag nog köra Norwegian själv.
 

flierman

Medlem
En fråga kring Amex Classic och värvning. Finns det någon fördel för den som blir värvad eller är det bara den som värvar som får något extra?
 

flierman

Medlem
@flierman Den som blir värvad får väl 6 000 Eurobonuspoäng?!

Edit:
Se tabellen här:
VILLKOR FÖR ATT BJUDA IN EN VÄN

Citat:
Din väns belöning 0 kr i medlemsavgift + 6 000 SAS EuroBonus Extrapoäng efter en spendering om 10 000 kronor under sina första 3 månader som Kortmedlem.
Ah, tack för länken. Då finns det ju en anledning att fundera. Jag kör Nordic Choice Mastercard men tänkte sprida in lite poäng till EuroBonus igen och då är ju ett kort utan avgift mest aktuellt.

Tack för snabbt svar
 
Toppen