Senaste nytt

Uber med amerikanskt SIM-kort?

Tänkte inför en resa till USA i höst höra om någon kan berätta lite om hur Uber fungerar med ett amerikanskt tillfälligt SIM-kort? Antar att man vid registreringen av ett Uberkonto uppger sitt svenska mobilnummer och då undrar jag hur och om det påverkar tjänsten när man vid ankomst till USA byter till ett amerikanskt turist-SIM-kort? Tänker mig situationer där man inte har tillgång till wifi och chauffören av någon anledning försöker ringa till en. Kan man lägga in flera nummer i sin Uberprofil eller kommunicerar man på något annat sätt i appen via nätet? Hittar inte mycket info om detta så blir tacksam om någon vill dela med sig av lite fakta!
 
När vi var i usa förra året så hade jag usa sim med mobildata och kunde använda mitt vanliga svenska konto men lägga in nya usa nummet. Funka bra utan problem. Lite trixigt kan det vara att få till det minns jag.

Ska se när jag kommer hem om jag kan göra en lite guid
 
Tror att du går in på din profil och ändrar ditt nummer till ditt usa. Sen får du sms och verifiera det. Sen tror jag det funkar.

Jag köpte förra året mitt kort innan vi åkte. Ville inte hålla på när jag landat.
Detta kort är det du måste ha från dom om du ska samtal,sms och data.
Vi ska vara borta 15 dagar så för oss blir det bra. Om man är kortare så är det kanske lite myclet
Mexico/USA/Canada – Unlimited – Prepaidzero – International Sim Cards
 
Tack Andreas för ditt svar!

Jag frågade även Ubers support och fick följande i mitt tycke något luddiga svar "Du behöver antingen wifi eller mobildata för att kunna beställa resor men du behöver inte ha dem på under hela resan. Om föraren vill kontakta dig behövs det inte någon wifi då föraren kontaktar dig på ditt telefonnummer. Det bör fungera att använda det svenska numret men om du vill kan du alltid höra av dig till oss och vi kan byta telefonnumret manuellt till det amerikanska.”

Men du menar att man kan byta numret själv då utan att kontakta Uber?

Tack för tipset om SIM-kort också! Har sneglat på ett som heter T-Mobile Tourist Plan för 30 USD som ska räcka i de 3 veckor vi planerar att vara där, det verkar dock råda delade meningar om detta går att köpa på LAX eller om man måste köpa det i en T-mobile shop.
 

Maja

Medlem
Jag har även haft tillfälliga amerikanska nummer till mitt konto där mitt vanliga svenska nummer är registrerat. Har kontaktat dem via kundtjänst och då har de lagt in mitt tillfälliga nummer. Kom ihåg att ändra tillbaka sedan till ditt svenska nummer när ditt tillfälliga amerikanska nummer fortfarande är aktivt då de skickar ut en aktiveringskod via SMS.

Fick kontakta kundtjänst igen när jag ville byta tillbaka till mitt ordinarie nummer. Det har dock fungerat alla gånger, men krävt lite mera tid bara. Så kom ihåg att göra det i god tid innan du faktiskt har tänkt beställa någon bil.
 

agehall

Medlem
Som andra redan skrivit byter du bara telefonnummer i din profil i appen och sedan är det bara att köra på. Tekniskt sett behöver du väl inte ens byta telefonnummer, men ifall föraren försöker ringa är det ju smart att ha ett nummer som man kan nås på i sin profil.
 

Berglund

Medlem
Länken som postades ovan, Prepaidzero, är ett T mobile turistkort men till ett helt gräsligt överpris €75! Köp hellre samma kort på plats i USA för $30. Med mitt amerikanska nummer kör jag dessutom Lyft som fungerar lika bra som Uber. Lyft var först med att garantera passagerarförsäkring, om något, gud förbjude, skulle hända.
 
Last edited:
Dock så som jag förstod det så är turist versionen bara 2 gig i 4G sen blir resten i 2G nätet.

Det jag länka står det 50 gig i 4G sen allt efter i 2G

Sen beroende på vad man känner själv så kan det vara skönt att ha allt klart innan och inte leta efter någon affär när man landat.
 

jonten

Medlem
Precis som agehall skriver så byter du nummer i appen, får SMS med kod och det nya numret fungerar.
Ang operatör så finns det andra trådar, men utanför storstäder undvik T-mobile.
 
Toppen