Senaste nytt

Trygghansa ger noll ersättning för resa bokad med poäng?

NiNE

Medlem
För en tid sedan åkte hela familjen med SAS i business till USA. Resan betalades med Eurobonuspoäng och skatterna med Amex Premium. Äldsta sonen blev sjuk och jag tänkte nu skicka in mitt ersättningsanspråk för mediciner, transporter och framför allt hans del av resan eftersom han var sjukskriven under hela perioden (plus en förälder eftersom han är under 13 år).

Efter att ha pratat med Trygghansa har jag nu fått veta att de inte ersätter något av själva resekostnaden, eftersom denna betalades med Eurobonuspoäng (de ersätter dock flygskatterna). Detta står även i villkoren på sida 36; "Försäkringen ersätter inte resa eller del av resa som betalats med bonuspoäng". Surt! Det lär alltså vara fullkomligt kört att få något från Trygghansa i det här fallet. Därför vände jag mig till Amex för att se om de ersätter något av detta, men svaret där blev ett rakt nej. Jag nämnde då att jag ämnade skicka in ersättningsanspråk till Amex för självrisken á 1500kr som Trygghansa tar, varpå Amex säger att de inte alls betalar detta. De har dock bekräftat detta tidigare i mina samtal till dem och det har nämnts i ett antal diskussioner här i forumet tidigare, t.ex. Akut hjälp från er! Sjukdom på resmål 2-4-1 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Så, skulle någon med insikt/erfarenhet kunna svara på:
  1. Finns det något sätt jag skulle kunna få ersättning för flygresan som betalades med poäng? Förstår att jag inte kommer få tillbaka poängen, men något borde det ju vara värt i pengar.
  2. Finns det någon försäkring som ersätter resekostnaden i ett liknande scenario?
  3. Ersätter Amex Premium självrisken på hemförsäkringen, och hur går man i så fall tillväga?
Stort tack på förhand för er värdefulla input.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Inget direkt tips för just ditt fall men för kommande resor, kan det vara bra att byta hemförsäkring.

Får man ersättning för poäng från försäkringsbolaget vid avbeställning av bonusresan? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Ersättning vid sjukdom på resa med poäng | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

@Najk fick ersättning från Länsförsäkringar och jag vet inte om vilken hemförsäkring @Golfkillen hade.
Jag hade också länsförsäkringar.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
  1. Ersätter Amex Premium självrisken på hemförsäkringen, och hur går man i så fall tillväga?
Finns ju inget nämnt om att de skulle ersätta självrisk hos andra försäkringar i deras villkor iallafall. Var har du läst att de skulle göra det?
 

NiNE

Medlem
Finns ju inget nämnt om att de skulle ersätta självrisk hos andra försäkringar i deras villkor iallafall. Var har du läst att de skulle göra det?
Det har nämnts i forumet ett antal gånger (se nedan för exempel), och jag har fått bekräftat av Amex kundtjänst att så är fallet (ja, jag vet att besked från kundtjänst inte betyder nånting...)

Akut hjälp från er! Sjukdom på resmål 2-4-1 | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Är du och din familj rätt försäkrade på resan? Vi var det inte!! | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Sjuk på resa, fast i USA med flygförbud | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

agehall

Medlem
Alla tre inläggen du hänvisar till är skrivna av @Dreamliner som inte underbygger det han skriver med något annat än en personlig erfarenhet. Kikar man i försäkringsvillkoren för AmEx kort så ser iallafall inte jag något som antyder att de skulle ta självrisken för andra försäkringar.

Mitt tips är att helt enkelt läsa villkoren för din försäkring och fundera på vad som är applicerbart. Det är det enklaste sättet att få reda på vad som gäller. Om något är otydligt så kan du fråga om specifika paragrafer så kan säkert någon komma med input.
 

Najk

Medlem
AMEX tog i mitt fall sjukhusbesök, mediciner samt taxi tor till sjukhus. (9300kr) Fick tillbaka varenda krona.
Länsförsäkringar ersatte kompensation för "avbrott av resa", inget avdrag för någon självrisk etc.
 
AMEX tog i mitt fall sjukhusbesök, mediciner samt taxi tor till sjukhus. (9300kr) Fick tillbaka varenda krona.
Länsförsäkringar ersatte kompensation för "avbrott av resa", inget avdrag för någon självrisk etc.
Varför tog AMEX sjukhuset etc istället för försäkringsbolaget?
 
Toppen