Senaste nytt

Flygplansbyte och nedgradering, vilka rättigheter har jag?

Du verkar vara säker på din sak och det låter ju inte orimligt att SQ har koll på hur många poäng som använts.

Hoppas verkligen 1:st kabinen finns kvar, mitt mål är ju att testa den och inte att få kompensation. Men ”what if” tankarna kommer ju när spekulationerna om indragna kabiner får näring.

Bara ett förtydligande, har du kvar något ben i First så betalar du fortfarande First kostnad. Iaf med poäng. Tex blev jag och många andra nykigen nedgraderade på Osaka-Bangkok menhar fortfarande first på andra ben. Då sker ingen kompensation.
@dala

Nu baserar jag detta enbart på de otal trådar här på forumet som diskuterat saken. Det blir inte någon kompensation per se. Man bokas om, och efter ombiljettering (av SAS i fallet Eurobonus) får man ett nytt pris som eventuellt är lägre. Om du bokat en Eurobonus-resa är det alltså inte SQ som ger dig något tillbaka, utan SAS.

Jag vet inte hur andra bonusprogram fungerar, men jag kan ju tänka mig att det finns de där man betalar poäng per segment och klass.

Edit: Polaren fick byta när det var Equipment Change med Thai, fick boka om via LHR istället för FRA och därmed behålla F. Men kanske bara var tur att det fanns lediga awards kvar.

Först blir man nedgraderad. Sedan kan man, i fallet Eurobonus-resor, boka om om man har lust. Den ombokningen har egentligen inget med nedgraderingen att göra. Möjligen bjuder SAS på ombokningsavgift på samma sätt som vid schemaändringar, men här är jag osäker.
 

dala

Medlem
Bara ett förtydligande, har du kvar något ben i First så betalar du fortfarande First kostnad. Iaf med poäng. Tex blev jag och många andra nykigen nedgraderade på Osaka-Bangkok menhar fortfarande first på andra ben. Då sker ingen kompensation.

Tack för förtydligande, dock väckte det ytterligare en fråga. :D Jag har två st F ben i min bokning, ett outbound med OZ och ett inbound med SQ. För mig låter det lite avigt att SQ då kan hävda att kompensation inte ska utgå om SQ benet blir nedgraderat till C med motivering att det fortfarande fanns ett F ben med OZ i bokningen.

Nåväl, vill inte bidra till att göra om den här goa boka 1:st med SQ tråden till ytterligare en "hur kan jag vrida ur maximal kompensation" tråd så vi ska kanske begrava frågan och försöka hitta tillbaka till core subject. Om SQ tar bort F kabinen i oktober lär vi ju bli varse det en stund innan det händer. Då blir det mer relevant att diskutera ev downgrade-kompensation, nu är det ju enbart spekulationer.
 

dala

Medlem
Man bokas om, och efter ombiljettering (av SAS i fallet Eurobonus) får man ett nytt pris som eventuellt är lägre. Om du bokat en Eurobonus-resa är det alltså inte SQ som ger dig något tillbaka, utan SAS.

Ah, där trillade det ner en polett, då förstår jag, tack! Trodde att det var SQ som hanterade ärendet när det var de som gjorde eventuell downgrade.
 
Last edited:

Canadien

Medlem
För mig låter det lite avigt att SQ då kan hävda att kompensation inte ska utgå om SQ benet blir nedgraderat till C med motivering att det fortfarande fanns ett F ben med OZ i bokningen.

Tror du måste tänka lite annorlunda. Du får ingen kompensation, vad som händer är att din biljett ändras och blir eventuellt billigare. Du återbetalas då skillnaden i poängpris, men det är ingen kompensation, du har bara fått em ny/annan biljett.

Att SAS prislista för poängresor baseras på högsta klass i bokningen är något du får acceptera, sådana är reglerna. Enda sättet att komma ifrån detta är att boka om till två enkelresor. En enkel kostar dock 60% av en t o r så du spar inte in så mycket, om något alls.
 

chazzie

Medlem
Låter rimligt, de flesta reser ju faktiskt för att komma till en viss destination och inte för att åka i en viss kabin...

Va? Vad är det här för människor?! :D

Skämt åtsido, jag har läst men är gravt förvirrad, vet vi vad som verkar gilla, är det endast Köpenhamn - Singapore som det går att boka eller finns även andra Europeiska städer med i tillgängligheten? Vad jag förstått så har ingen hittat flygningar till/från USA i F med EuroBonus?
 

palmen

Moderator
Det lät tvärsäkert, vad baserar du det på? Och menar du just för SQ eller överhuvudtaget?

Skall kolla med polaren, om jag minns rätt så fick han boka annan rutt pga utebliven F (det var dock ej med SQ)

Edit: Polaren fick byta när det var Equipment Change med Thai, fick boka om via LHR istället för FRA och därmed behålla F. Men kanske bara var tur att det fanns lediga awards kvar.
Man blir nedgraderad till Business om First försvinner, men du har även rätt att kostnadsfritt ändra till andra flighter men det förutsätter att det finsn awards lediga på de flighter du ändrar till. Om du inte har några First flighter kvar i bokningen efter nedgradering ska du även få tillbaka mellanskillanden mellan award i First och Business.
 

Dr. Miles

Expert
Om man flyger Köpenhamn->Singapore och man blir nedgraderad inom 7 dagar från planerad avgång, flygbolaget är skyldig att betala tillbaka mellanskillnaden (det varierar beroende på flygsträcka) enligt EU261/2004.
EUa skrev:
Article 10

Upgrading and downgrading

1. If an operating air carrier places a passenger in a class higher than that for which the ticket was purchased, it may not request any supplementary payment.

2. If an operating air carrier places a passenger in a class lower than that for which the ticket was purchased, it shall within seven days, by the means provided for in Article 7(3), reimburse

(a) 30 % of the price of the ticket for all flights of 1500 kilometres or less, or

(b) 50 % of the price of the ticket for all intra-Community flights of more than 1500 kilometres, except flights between the European territory of the Member States and the French overseas departments, and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres, or

(c) 75 % of the price of the ticket for all flights not falling under (a) or (b), including flights between the European territory of the Member States and the French overseas departments.​
EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex

Sedan hur man räknar mellanskillnaden i pengarna när man har bokat resan med poäng, vet jag dock ej.
 

fcx

Medlem
Om man flyger Köpenhamn->Singapore och man blir nedgraderad inom 7 dagar från planerad avgång, flygbolaget är skyldig att betala tillbaka mellanskillnaden (det varierar beroende på flygsträcka) enligt EU261/2004.

EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex

Sedan hur man räknar mellanskillnaden i pengarna när man har bokat resan med poäng, vet jag dock ej.

Näe, det är inte 7 dagar före avgång som gäller. Oavsett när man blir nedgraderad så ska flygbolaget ersätta, och de betala ut ersättningen inom 7 dagar.
 
Toppen