Senaste nytt

AMEX försäkring vid sjukdom på resenär

MrDollar

Medlem
Nja, det där stämmer inte riktigt (i mitt fall iaf)
Jag hade bokat mig + 2 på en resa där en nära anhörig ( som inte skulle vara med på resan ) blev allvarligt sjuk. Dennes läkare skickade mig ett intyg som jag sen skickade direkt till AmEx/Solid. Pengarna blev återbetalade till mig. Jag hade bokat allas biljetter med mitt AmEx Gold

OBS: Amex har egen formulär för läkarintyg och vanligt läkarintyg från läkaren duger inte för dem.
 

Dr. Miles

Expert
Nja, det där stämmer inte riktigt (i mitt fall iaf)
Jag hade bokat mig + 2 på en resa där en nära anhörig ( som inte skulle vara med på resan ) blev allvarligt sjuk. Dennes läkare skickade mig ett intyg som jag sen skickade direkt till AmEx/Solid. Pengarna blev återbetalade till mig. Jag hade bokat allas biljetter med mitt AmEx Gold
Så här skrev Solid försäkringars handläggare EFTER jag har bifogat originalläkarintyget från läkaren.
Det här är vår mailkommunikation mellan mig och Solid.

Solid försäkringar skrev:
Begäran om information:

Vi ber er att tillhandahålla följande uppgifter för att underlätta vår bedömning:

-Läkarintyg från läkare där symtom datum, diagnos samt avrådan framgår

Jag bifogar vår läkarmall som du kan be läkaren att fylla i så at vi får in den korrekta informationen för att kunan reglera ert ärende.

Dr Miles skrev:
Jag kan inte se någon bilaga?

En annan fråga.
Vi måste betala avgiften till läkaren för att be läkaren att fylla i texter enligt er mall.
Ersätter ni också för avgiften?

Solid försäkringar skrev:
Bästa xxxxx,

Här kommer mallen bifogat i mailet, ber om ursäkt för att jag missade bifoga den.
Vi ersätter den kostanden förutsatt att ärendet blir godkänt.
 

MrDollar

Medlem
Konstigt, för mig gick det som sagt bra med det läkaren skrev. Dom kanske har ändrat? Jag gjorde detta för ca 2 år sedan.

Edit: Kollade mail historiken och såg då detta "Vi har valt att ersätta dig utan att komplettera ditt läkarintyg" Så dom gjorde kanske bara ett undantag.

Så här skrev Solid försäkringars handläggare EFTER jag har bifogat originalläkarintyget från läkaren.
Det här är vår mailkommunikation mellan mig och Solid.





 
Last edited:
Mer OT:
Den enda gången jag gjort ett försäkringsanspråk på Amex:s reseförsäkring så begärde de faktiskt inte att jag skulle skicka in något alls. Dock rörde det sig bara om ett läkarbesök där kostnaden landade på ca 150€. Räckte med anmälan via telefon och sen satt pengarna på kontot någon vecka senare. Väldigt smidigt.
 

Najk

Medlem
Var hos läkaren förra veckan i USA, Amex ersatte läkarbesök, taxi och medicin utan några problem. Fick bif kvitto och dokument. 9500kr
 

Dr. Miles

Expert
Inga enorma summor, men drygt 10000kr.
Vi fick inte heller någon höjd premie på hemförsäkringen.
Nu blir det ännu mer OT, sorry. Vi har gjort några långresor (över 2 månader) och med små barn har det varit mer regel än undantag att man måste utnyttja försäkringen. Jag har dock inte märkt att premien på hemförsäkringen har ändrats. Den kan ju såklart ha gjort det "i smyg", men inte med några stora summor, för mina kostnader för försäkring skiljer sig inte nämnvärt mot budget.
Premien på hemförsäkringen har inte påverats för mig efter skada. Jag har LF.
När vi hade vår hemförsäkring från If, premien året efter gick upp när vi använde reseförsäkringen från hemförsäkring.
Vi hade inget annat skadeärendet under det året.
 
Toppen