Senaste nytt

Lufthansa/SAS säger att jag inte var med på flighten...

Stefan62

Medlem
I juni flög jag med LH sträckorna ARN - HAM - BUD - MUC - ARN.

Hela hem-resan krediterades till Eurobonus inom några dagar.

Utresan krediterades aldrig och jag gjorde "retroactive claim" på SAS hemsida.

Efter ca 2 veckor kom ett mail som säger att jag inte var med på någon av utrese-flighterna...?

I mail-svaret står också att läsa att om jag har synpunkter så ska jag skicka kopia på e-biljett, boarding-card eller annat som styrker att jag verkligen var ombord.

Sagt och gjort + att jag bifogade en PIR-rapport, eftersom jag blev av med bagaget under 20 timmar.

Nytt svar idag där man enkelt konstaterar att "ingen med Ditt namn var med på flighten"...

Inte många poäng att bråka om, men det är ju inte en inställning man bör ha som medlem på BC samt att jag blir "orolig" om passagerarlistorna från 2 flighter inte stämmer...

Vad gör man?
 

Stefan62

Medlem
Nej - men visserligen var flighten från Arlanda lite sen till Hamburg så bytet blev bara ca 25 min, mot tidtabellsenliga 35 min.

Jag kom med den flight jag var bokad på.

Lite ytterligare information är att jag flög inte själv och min medresenär var med i samma bokning och har fått alla poäng till sitt EB.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Du har inte kvar till boarding kort för utresan som du kan skicka in? Där bör du finna det viktiga boarding numret för respektive flyg.

Det kan som sagt hända att du inte blev incheckad med din biljett, att incheckningen gjordes vid sidan om på något sätt. Det går att göra och det har hänt mig. Men om du verkligen flög borde du hur som helst finnas på passagerarmanifestet.

Checkade de in dig med fel namn då? Det skulle ju kunna förklara att väskan inte kom med, de kunde inte matcha väskan med någon passagerare ombord.
 

Stefan62

Medlem
Boarding-kort för utresan finns och det kommer jag att skicka in.

Även medresenärens bagage kom senare - alla som var med flyget från ARN och skulle vidare till BUD, ca 10 personer, fick bagaget försenat.
 
Namnet på biljetten, skiljer det sig ifrån namnet i din Eurobonusprofil?

Har du t.ex Stefan ***** i Eurobonusprofilen, och Stefan (andranamn) ****** i bokningen, då kommer systemet inte kunna koppla ihop kortet med namnet i bokningen.
 

090034208

Medlem
Tråkigt när det blir problem. Jag har en liknande händelse.

Flög med Blue1 i Premium (bokningsklass Z) i Juni. Hade registrerat mitt A3*G kort i bokningen, det är utprintat på boardingkortet. Har efterregistrerat hos Aegean 2 gånger samt ringt grekerna 2 gånger och till svar får jag båda gångerna " Blue1 har inte bekräftat att jag var med på flygningarna"

Vad göra?? Kontakta Eurobonus? Någon här med förslag?
 

090034208

Medlem
Jo det vet jag.
Jag vill inte tjäna EB-poäng på denna resa utan poängena vill jag ha till Aegeans kort, (som finns i bokningen)
Men när dom säger att Eurobonus måste bekräfta åt grekerna att jag varit på flygningen, skall jag kontakta EB när dom inte får det gjort på 2 månader. Kan tilläggas att det inte varit problem tidigare, poängena har alltid kommit in inom en vecka
 

ulagun

Medlem
Välkommen i gänget!!!
Jag har haft motsvarande problem sedan februari i år men vice versa. Haft ett eländes elände att få LH miles från mina SK-flygningar.
Både SAS och LH har tjogvis med bortförklarningar, den senaste från LH är att milesen redan är utbetalda men trägen vinner. Jag har sänt metervis med kontoutdrag till både SAS och LH. Likaså boardingpass m.m.
En förutsättning är att du har kvar boardingpass och övrig dokumentation.
Uppmanar dig dessutom att ta kopia på allt du sänder, för ibland har just dessa orginaldokument en förmåga att icke komma fram. (märkligt va?) Utan kopior står du dig då slätt, vilket kanske är uträkningen med det hela.

Talade med en trevlig dam vid incheckningsdisken på ARN förra veckan som förundrade sig över att jag absolut skulle ha pappersboardingpass. Nämnde ovanastående och hon var väldigt förstående och berättade att SAS och LH hade bytt till olika system i februari, vilket inte alltid fungerat. Dock påstod hon att SAS ska byta till motsvarande system som LH har under hösten.
Vi lever på hoppet.
 
Toppen