Senaste nytt

Artikel om Lufthansas köp av SAS

henrik l

Medlem
Intressant läsning. Har själv börjat kontemplera över om jag skulle testa en statusmatch, BAEC-gold mot M&M, någon som testat? Dessutom, om den här affären blir av, skulle jag då inte behöva fundera över vad jag skulle göra med mitt EB, dvs efter jag lyckats plocka en familjeresa till till LYR. Allt utifrån ett rent egoistiskt perspektiv, som vanligt:D
 

Xilan

Medlem
Dessutom, om den här affären blir av, skulle jag då inte behöva fundera över vad jag skulle göra med mitt EB...

Du behöver nog inte oroa dig alltför mycket. Affären lär inte bli av. Lufthansas hållning numera verkar vara att de är mer intresserade av SAS passagerare än av själva bolaget.

Artikeln ger för övrigt nytt ljus över varför svenska staten var så villiga att pumpa in miljarder i SAS vid de två senaste nyemmissionerna. Gissningsvis trodde de att de bara behöva hjälpa till att hålla bolaget vid liv ett litet tag för att sedan sälja en tid därefter. I nuläget finns det ingen potentiell köpare överhuvudtaget och det investerade kapitalet har hittills gett dålig avkastning.
 

A380*G

Medlem
Du behöver nog inte oroa dig alltför mycket. Affären lär inte bli av. Lufthansas hållning numera verkar vara att de är mer intresserade av SAS passagerare än av själva bolaget.

Artikeln ger för övrigt nytt ljus över varför svenska staten var så villiga att pumpa in miljarder i SAS vid de två senaste nyemmissionerna. Gissningsvis trodde de att de bara behöva hjälpa till att hålla bolaget vid liv ett litet tag för att sedan sälja en tid därefter. I nuläget finns det ingen potentiell köpare överhuvudtaget och det investerade kapitalet har hittills gett dålig avkastning.

Dålig avkastning? Jag vågar påstå att det inte gett någon avkastning alls. Noll. Zero. Nada.

SAS aktiekurs har tappat ca 95% på fyra år.

Utdelning under samma period 0 SEK.
 

Xilan

Medlem
Dålig avkastning? Jag vågar påstå att det inte gett någon avkastning alls. Noll. Zero. Nada.

Ja, precis. Det var ett understatement. SAS har legat stadigt på omkring minus 50% när man sammanfattat aktieåret som gått, sedan 2008 eller så. Dvs. varje år halveras börsvärdet.

Tyvärr är jag rädd att staten kommer gå in och "investera" även nästa gång det blir en nyemission. Det påminner om en stackars pokerspelare som fortsätter syna trots att han vet att han troligtvis är slagen.
 
Intressant artikel i Sydsvenskan om Lufthansas köp av SAS som enligt artikeln var så klart att de satt datum för presskonferensen. Men så kom en flygolycka (Spanair i Madrid) samt Lehman Brothers konkurs.

SAS och Lufthansa var överens - Ekonomi - Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt

Det samma skrev DI idag och hade annars en stor reportage om flygbranschen inom Europa. Det fanns med också en analys om vad är den största problemen på SAS att de inte gör bättre resultat - en het potatis piloternas löner vilka sägs vara mycket över genomsnitt på branschen.
 
SAS piloter har säkert varit långt över genomsnittet, idag efter att SK piloter gått med på flera lönesäkningar de senaste 10 åren har flera bolag kommit ifatt och gått om. En commander på våra stora charterbolag Thomas Cook, TUIFly ligger runt 100k/månad. Det är mer än SK betalar. Ryanair betalar också +100k. Långlinje Commanders på BA, LH, KLM tjänar mycket mer.

DI jämför som vanligt SK med Norwegian...det gör DI alltid. Norwegian betalar sämst i branchen och erbjuder sämst villkor men på grund av krisen som råder och DY är ett av få bolag som rekryterar i större skala så får de mycket ansökningar.
 

Matsson

Medlem
Lufthansa köper SAS?

Christoph Franz koncernchef LH gruppen intervju i SvD samt Di nätupplaga , uttrycker sig positivt angående förvärv av SAS. di.se - Nyheter
Tror ni det blir av? Och är det isåfall positivt eller negativt för oss kunder?

Ursäkta,missade befintlig tråd och var bara tvåa med nyheten efter Flood..........
 
Last edited:
Toppen