Senaste nytt

De tio säkraste flygbolagen i världen

BusinessClass

Redaktör
2017 var det hittills säkraste året i flygets historia Tack och lov inträffade det inga olyckor med dödlig utgång med kommersiella flygplan under förra året. Detta är i linje med den globala nedgången i olycksstatistiken under de senaste 30 åren. Detta mycket tack vare striktare regleringar och rigorösa processer. Förutom detta så är det några…
 

PKF

Medlem
Angående Finnair som inte haft en olycka i modern tid: Vill minnas att ett Fnnairplan körde in i kraftledningarn i södra Halland, möjligen i närheten av Halmstad för en 30-40 år sedan. Enligt uppgifterna var piloterna lindrigt nyktra.
Detta kanske inte räkns som modern tid, men jag tycker det. Rätta mig gärna om jag har fel.
 

Alf

Medlem
Angående Finnair som inte haft en olycka i modern tid: Vill minnas att ett Fnnairplan körde in i kraftledningarn i södra Halland, möjligen i närheten av Halmstad för en 30-40 år sedan. Enligt uppgifterna var piloterna lindrigt nyktra.
Detta kanske inte räkns som modern tid, men jag tycker det. Rätta mig gärna om jag har fel.

Du förväxlar det inte med Linjeflygs Convair från Bromma som skulle landa i Halmstad men divertade pga dåligt väder till Ängelholm. Där flög man in i en kraftledning vid landningen och totalhavererade. Jag har svårt att se vad Finnair skulle gjort i Halmstad. I Linjeflygs olycka var det aldrig någon misstanke om onykterhet.

Ett säkrare bolag än Finnair får man leta efter.
 

jacoph

Medlem
Angående Finnair som inte haft en olycka i modern tid: Vill minnas att ett Fnnairplan körde in i kraftledningarn i södra Halland, möjligen i närheten av Halmstad för en 30-40 år sedan. Enligt uppgifterna var piloterna lindrigt nyktra.
Detta kanske inte räkns som modern tid, men jag tycker det. Rätta mig gärna om jag har fel.
Du tänker kanske på denna? Flygolyckan i Kvevlax 1961 – Wikipedia
 
Toppen