Senaste nytt

Maya Riviera, Mexiko & Miami, USA

Hej!

Sticker snart iväg på semester till Maya Riviera (10 dagar), med Playa del Carmen som utgångspunkt.
Är det någon som varit här och vill tipsa om något speciellt som inte bör missas?
- Vi har dykcert och planerar att dyka några av dagarna. Tips på divesites? Cenotes?
- Chichén Itzá, tips på planering för att få ut så mycket som möjligt?
- Någon som hyrt bil i detta område? Tips/erfarenheter?

Eftersom vi flyger över Miami så har vi valt att stanna här i 4 dagar på hemresan. Vi har bil dessa dagar och bor på Miami Beach (Mid). Det enda som är inplanerat är en dag ner mot Key West. Andra tips på en så pass kort vistelse?

För övrigt flyger vi denna rutt med SAS och AA. Om någon var intresserad av den infon :)
 
Last edited:

Mojavojoe

Medlem
Var i Playa del Carmen för några år sedan (i mars månad) och det var en bra bas med flera utflyktsmål runt hörnet.
Jag gjorde ett par dyk, både till havs och i Cenotes. Kan varmt rekommendera att dyka i Cenotes som är en helt annan upplevelse än havet. Den jag minns bäst är Dos Ojos där man ser fladdermöss inne i den andra grottan. Jag gjorde även dyk till havs samt ett bull shark dive. Det vanliga dyket vid ett rev var inte mer än ok. Jag har dykt en del i Indonesien, Filippinerna och Maldiverna och det är inte närheten av samma nivå. Tjurhajarna rör sig i området utanför Playa del Carmen under vintern (inte alls långt från stranden) vilket ger en fantastisk möjlighet att dyka med dem. Jag gjorde ett dyk och gör inte om det. Det var otroligt häftigt med 6-7 stora tjurhajar som simmar runt en men man kände sig ganska liten och det var skönt när dyket var klart.

Har inte varit vid Chicken Itza utan valde Coba då det låg närmare vilket var en upplevelse.
Vi besökte även Tulum och Akumal vilket jag rekommenderar.
Minns även att det var ganska blåsigt på stranden vissa dagar och att kvällarna kunde vara ganska svala.

Sammantaget ett kanonresemål tycker jag. Åker jag tillbaka skulle jag försöka besöka någon av öarna Holbox eller Mujeres.
Ha det fint!
 
Om man gillar historia och gamla ruiner så är Chichén Itza ett bra val, vi gjorde en heldagsutflykt med ruinerna, åt ”mexikansk” lunch (ducka skålen med smält ost), badade i en Cenote och stannade till vid ett tempel. Hade tillräckligt med egen tid på alla ställena. Vi åkte från Excellence Riviera Cancun.
 

Olle A

Medlem
Nyss hemkommen från Cancun. Vi hyrde bil från Enterprise och är mycket nöjda med dem. Blev 77 mil med utflykter till Chichen Itza och Tulum. Chichen Itza i all ära men den bästa upplevelsen heter Ek Balam som är en mindre pyramid med mycket lite turister och där man även kunde klättra upp och testa sina anlag för svindel. Rekommenderas!
 

Tur-Ture

Medlem
Var i Tulum och Holbox i slutet av December, så jag kan inte kommentera Playa del Carmen.

Chichen Itza: Klart värt ett besök om man har något som helst intresse av Mayakulturen. Se till att ta en guide annars missar ni 90% av upplevelsen.
Man bokar guiden vid biljettluckan. Vi hade hyrbil och åkte på morgonen, det tog ganska precis 2 timmar från Tulum. Det är 1 timmes tidsskillnad så man kommer fram efter 1 timme alltså typ... Vi var där kl 0900 och var i princip ensamma på området i en timme, det var ingen trängsel senare heller.
Guidningen tog ca 2 timmar, sen gick vi runt 2 timmar själva. Ni kan ju bada i nån Cenote på vägen hem.

Ta gärna en baddag i Tulum, stranden är suverän. Norra delen är mindre blåsig än södra. Skippa Mayaruinerna i Tulum.
Ni behöver inte släpa med er dykprylarna till Tulum, revet utanför stranden är helt dött och sen är det bara sand.

Har en polare som är dykfantast, han hävdar att dykingen i Cozumel är bland det bästa han varit med om, han åker dit varje år numera. Ni kan säkert boka dykutflykt dit från Carmen då ön ligger alldeles utanför Carmen.

Vi gjorde en utflykt till Sian Kaan, mycket häftigt, se bara till att ni bokar en som går med båt sista delen, annars får ni en väldigt plågsam bilresa i 50km. Vi såg delfiner o skölpaddor på nära håll, dock hade vi riktigt dåligt väder den dagen. Utflykten kostade USD 125.00/pers från Tulum.

Holbox rekomenderas men det blir nog lite stressigt om ni bara har 10 dagar - men det är en häftig ö, vi kommer åka tillbaks dit.

Att köra bil var enkelt, vägarna är spikraka (otroligt tråkiga) och det är lite trafik. Alla varnade oss för korrupta poliser, vi såg inte till någon på dom 10 dagarna vi hade bil. Vi hyrde via Avis och blev blåsta på 100USD. Räkna med att det tar tid när ni lämnar tillbaka bilen, ta full försäkring och se till att dom "stänger" hyran när ni lämnar bilen.
 

Gus

Medlem
Är det fler än jag som tycker att hotell i Playa del Carmen och Cancun är dyra? Framförallt när man kollar på Forex semesterindex där Mexico har index 42! Thailand ligger på 51 men jag tycker att Thailand har billigare hotell. I Playa del Carmen och Cancun kostar många finare hotell 2-3000 kr (då får man i och för sig ett riktigt fint) och det är ganska mycket pengar för en hotellnatt tycker jag. Är det jänkarna som driver upp priserna? Hoppas att tacosen på plats är billig i alla fall :).
 

Senator

Moderator
Är det fler än jag som tycker att hotell i Playa del Carmen och Cancun är dyra? Framförallt när man kollar på Forex semesterindex där Mexico har index 42! Thailand ligger på 51 men jag tycker att Thailand har billigare hotell. I Playa del Carmen och Cancun kostar många finare hotell 2-3000 kr (då får man i och för sig ett riktigt fint) och det är ganska mycket pengar för en hotellnatt tycker jag. Är det jänkarna som driver upp priserna? Hoppas att tacosen på plats är billig i alla fall :).

Jag tror att om jämförelsen är ”alltid” Thailand så kommer allt vara dyrt. Får mycket hotell i Thailand för 1.000kr per natt.

Målgruppen för båda Playa och Cancun är till stor del en amerikanska marknaden. Sen tror jag att det prissätts i USD som gör det extra dyrt med tanke på nuvarande svenska peso:s ställning i valutamarknaden.

Jag hade en bokning på Cozumel på Westin över nyår som vi valde boka av och då var snittpriset ca $425 + skatter per natt.

Vi har funderat på att fokusera mer av vårt resande österut eftersom kostnaderna på plats är helt annorlunda om det inte går att kombinera att familjen följer med mig på tjänsteresa eller någon konferens av nåt slag i Nordamerika.
 
Toppen