Senaste nytt

Avboka en plus biljett

intuition

Medlem
Satt på Arlanda i går och väntade på ett inrikesflyg som skulle bli 2 timmar försenat. Jag var alltså incheckad och satt i loungen. Ville inte bli sittande där utan bokade en ny biljett på ett annat flyg.
När jag skulle avboka den första biljetten gick det inte, utan man fick ett meddelande om att enbart ombokning fungerade och att för avbokning måste man ringa. (Testade både appen och webben, samma resultat så det var inte en bugg/saknad feature).
Och eftersom klockan var efter 19.00 var inte sas försäljning öppen och det slutade med att jag ombokade biljetten till ett senare datum (med avsikt att ringa och avboka den i dag).

Det jag undrar är om det aldrig går att avboka utan att ringa?
Kanske var det ett specialfall eftersom jag var incheckad? (men jag gjorde "Avbryt incheckningen" i appen och det förändrade inget.)
Eller går det bara att avboka online en viss tid före avgång (tex 23h före, dvs innan incheckningen öppnar)?
Eller finns det någon annan förklaring?
 

Thornado

Medlem
Det går aldrig att avboka betalda biljetter online (förutom inom 24h från bokningstillfället när man har öppet köp), utan man måste alltid ringa.
 

Dr. Miles

Expert
Satt på Arlanda i går och väntade på ett inrikesflyg som skulle bli 2 timmar försenat. Jag var alltså incheckad och satt i loungen. Ville inte bli sittande där utan bokade en ny biljett på ett annat flyg.
När jag skulle avboka den första biljetten gick det inte, utan man fick ett meddelande om att enbart ombokning fungerade och att för avbokning måste man ringa. (Testade både appen och webben, samma resultat så det var inte en bugg/saknad feature).
Och eftersom klockan var efter 19.00 var inte sas försäljning öppen och det slutade med att jag ombokade biljetten till ett senare datum (med avsikt att ringa och avboka den i dag).

Det jag undrar är om det aldrig går att avboka utan att ringa?
Kanske var det ett specialfall eftersom jag var incheckad? (men jag gjorde "Avbryt incheckningen" i appen och det förändrade inget.)
Eller går det bara att avboka online en viss tid före avgång (tex 23h före, dvs innan incheckningen öppnar)?
Eller finns det någon annan förklaring?
Under senaste tiden har jag inte lyckats att avboka en helt återbetalningsbar SAS Plus (ej SAS Plus Saver) inom Europa på webben, utan jag var tvungen att ringa till SAS kundtjänst för att avboka.

Avbokning av poängresa inte längre möjligt på internet? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

intuition

Medlem
Tack för svaren och länken! (sökte på 'plus' och 'avboka' vilket inte gav någon relevant träff)

OK, då ser jag att många har problem men att det ibland fungerar I appen heter länken "Cancel or rebook" så i något läge har de klart tänkt sig att man ska kunna boka av (och jag har starka minnen av att jag har lyckats tidigare även om det nog var en flexibel J biljett). Om det är så att de vill försvåra avbokningar genom att ta bort funktionen i appen är det ju rent hål i huvudet.
 

intuition

Medlem
Absolut.

Var dock bara lite osäker på om jag skulle kunna komma in i loungen igen. (Har hänt mig i CPH att e-grindarna inte tillåter samma BP 2 gånger. ) Och ombokning gick ju som sagt lätt att göra i appen.
 

Homer

Medlem
Oj, jag upptäckte nyss att det går att avboka Plus Pro online!


YOUR BOOKING HAS BEEN CANCELED
We'll process the refund you're entitled to within 7 business days* to the original form of payment. If you have requested cancellation for part of a trip, you’ll be refunded within 7 days of your completed trip.
A confirmation email will be sent
 

TasselT

Medlem
Oj, jag upptäckte nyss att det går att avboka Plus Pro online!


YOUR BOOKING HAS BEEN CANCELED
We'll process the refund you're entitled to within 7 business days* to the original form of payment. If you have requested cancellation for part of a trip, you’ll be refunded within 7 days of your completed trip.
A confirmation email will be sent
Dom har kanske tvingats implementera detta till slut pga av alla som ringer och vill avboka pga Corona -viruset ?

/ TT
 
  • Gilla
Reactions: El0

TasselT

Medlem
Det har gått länge att avboka plus online.
Hur länge då ? Jag har inte sett knappen "Påbörja avbokning" tidigare.
upload_2020-3-6_14-33-52.png

/ TT
 
Toppen