Senaste nytt

Undantagstillståndet i Maldiverna (2018-02-06)

Bamsefar

Medlem
OBS!!! Mycket viktigt - UD har utfärdat restriktioner som man bör följa, och som KAN påverka reseförsäkringar (om man har otur) - fråga mig inte hur, för jag kommer inte klara av att svara, men jag har en viss erfarenhet av hur saker snabbt ändrar sig i fel riktning när det gäller försäkringar...

Reseinformation Maldiverna | SwedenAbroad
 

Jönsson

Medlem
En av nackdelarna med att ha diktaturstater som semestermål. Hoppas det ordnar sig för alla som befinner sig där/är på väg dit, men det ser inte så ljust ut.
 

Bamsefar

Medlem
Det var ingen som avrådde folk från att åka till USA i samband med 9/11 - och då tog många försäkringsbolag, inkl AmEx, bort försäkringarna. Så man stod naken typ. Med andra ord, åker man till oroshärdar, som jag skulle klassa Maldiverna just nu, så får man vara beredd på smällar. Jag har testat, jag har blivit drabbad i sådan här lägen, så att ens påstå att det är safe, vilket skedde ovan är vansinnigt tokigt och direkt dåligt.

Och det trots MV själv:
Press Release by Ministry of Tourism on the State of Emergency - MFA
 

Senator

Moderator
I krislägen är mitt tips UK Foreign and Commonwealth Office (FCO)

Maldives travel advice - GOV.UK

Så långt inga notiser från FCO. Men i principen håller jag med @Bamsefar att man skall hålla koll på läget. Det jag inte förstår helt är kopplingen till försäkringsbolag. Jag kan förstå att om UD skulle avråda från en destination att försäkringen hävs, men om det inte finns en sådan vad kan försäkringsbolaget då göra under en pågående resa eller en köpt resa?
 

agehall

Medlem
Det var ingen som avrådde folk från att åka till USA i samband med 9/11 - och då tog många försäkringsbolag, inkl AmEx, bort försäkringarna. Så man stod naken typ. Med andra ord, åker man till oroshärdar, som jag skulle klassa Maldiverna just nu, så får man vara beredd på smällar. Jag har testat, jag har blivit drabbad i sådan här lägen, så att ens påstå att det är safe, vilket skedde ovan är vansinnigt tokigt och direkt dåligt.

Och det trots MV själv:
Press Release by Ministry of Tourism on the State of Emergency - MFA
De flesta försäkringar undantar terrorism redan, så det är inget konstigt att de inte gäller vid sådana händelser.
 
Toppen