Senaste nytt

Tips för att hantera jetlag

Jacob

Medlem
Hittade detta ypperliga dokument som är sammanställt av Stressforskningsinstitutet.

En rad tips hur man ska hantera resor över flera tidszoner. Exempel ges för resor till New York, Los Angeles och Tokyo, när man bör gå och lägga sig när man kommer fram och inför returresan, när man bör planera in möten (vid affärsresor) och hur man bör hantera sömnen vid "blixtvisiter".

Mycket bra och proffsigt skrivet.

http://www.stressforskning.su.se/polopoly_fs/1.51213.1320925003!/temablad_jetlag.pdf
 

Mr.A

Medlem
Personligen drabbas jag inte speciellt mycket av jet-lag, jag har inte så regelbundna tider normalt sett, mina knep är vanligtvis.
- Träna när du kommer fram ett hårt 1 1/2 timmes pass på gymet gör susen.
- Jag är dessutom van vid att ta en siesta på1- 1 1/2 timme dagligen, detta även när jag reser och jag tror att effekten jämnas ut då man sover 2 ggr per dygn.
Jag håller med om att man ofta blir vrålhungrig på morgon / innan lunch och för mig är aptiten mer påverkad än själva tröttheten.
Det enda jag inte tycker om med långresor det är kaffe då jag flyger, vet ej varför...
Vad har ni andra har för knep/erfarenheter ?
 

Dr. Miles

Expert
Jag äter oftare när jag åker till Asien och det hjälper ganska mycket.
För min del ett glas vin eller dylikt gör mig trött, så jag kan alltid använda det som last resort.
 

Nemo

Medlem
Bra folder som du hittat. Finns info om jetlag och hur hantera det i en kortare variant hos Lufthansa. Där står också om åksjuka, klimatändring (när du själv byter klimat, inte när klimatet ändras...) o dyl. Lufthansa ® - Jet lag
 
Toppen