Senaste nytt

SAS anställda i Köpenhamn får bara en halv lön till jul


Det jag undrar är om detta är den 13:e löne checken som bara blir halv. Eller om det är baslönen som sänks?
När jag var på KLM gjorde de en liknande grej (10år sedan eller så) där vi blev utan lön en månad.
Men det sköttes ganska snyggt och ställde egentligen inte till några problem för det var bara att ringa alla kreditgivare man hade och flytta allt en månad.

Men hur man än vrider på det så är det ju kanske inte December den roligaste månaden att få lägre lön....
Vi sa alltid på mitt förra jobb: Varför ska jag "offra mig" för företaget då jag bara är ett nummer i en bok för dem när det kommer till att sparka mig
 

pep

Medlem
Kloge rotter svømmer væk fra den synkende skude - ikke imod den! Det er alt, alt for sent at prøve at redde SAS. Der er ingen visioner, man har solgt ud af grunde og bygninger for at forlænge tiden til døds-stødet indtræffer. Ingen penge til nye fly, ingen nye langruter (LAX er en gammel traver), de langruter man har/åbner er alt for konservativt valgt. Man burde satse på visionære destinationer med et kæmpepotentiale og sætte sig på disse. Hvor er Africa? Konkurrencen på de Europæiske småruter er alt for stor for SAS, der lider en stille (eller hurtig) død med økonomisæder på bz class og med heavy charges for bare en bid broed....

Pga. SAS er man endt med at dele alt op mellem vores 3 nordiske lande med det resultat at Skandinavien ikke har noget egentligt hub eller storlufthavn! Mens Tyskland buldrer derudaf med FRA og MUC og snart ogsaa Berlin, der vil dræbe eller dræne CPH....Skandinavien er splittet mellem Oslo, CPH og ARN. Det går ikke, man må satse på 1 egentlig transitlufthavn og ikke 3...Selv Manchester er større end CPH nu om dage. Det går bare ikke. Kom netop fra Asien med QATAR, hvor flyet, Boeing 330, var fyldt. Glade mennesker, god betjening, og gratis upgrades for de som som var overbookede i economy - ganske som i gamle dage.
 

Airbus747

Medlem
SAS administration är dubbelt så dyr som norwegians. SAS har mellanchefer, strateger, professionella kaffedrickare, pärmbärare och svågertillsatta lismare på flotta kontor överallt. Därtill så har man en ledning som envisas med att göra katastrofalt dåliga affärer med miljardförluster som resultat. Piloternas löner i det stora hela är ointressant. Ett rött skynke att vifta med framför okunniga journalister och den flygande pöbeln som inte begriper bättre. SAS lever kvar i monopolets glada dagar där man helt enkelt dubblade biljettpriset för att täcka sina kostnader och det är det synsättet man har ägnat de senaste 11 åren med att betala av genom konstanta nedskärningar och injektioner av skattemedel.
 

Zwizz

Medlem
Jag tycker SAS gör mycket rätt, men frågan är om inte det går för sakta och är försent.Förändringen i flyget pågår inte bara i SAS utan alla bolag utvecklar produkter och sänker sina kostnader också.Nu måste SAS ta i ordentligt i jakten på kostnader och även i produkt utvecklingen.Jag är trogen kund och helnöjd,men framöver blir det mycket LX LH då det blir asia för mig.Hoppas SAS grejar detta ...
 

Kristofer

Medlem
Jag håller med er i mycket av det ni säger, men vi får inte glömma att SAS faktiskt har reducerat kostnaderna av gigantiska mått under det sista decenniet. Uppenbarligen inte tillräckligt, men samtidigt ändå en imponerande förändring av en gigantisk monopolkoloss.
 

Roger J

Medlem
Tror Kristofer menar att SAS som företag är en koloss som härstammar från tiden då det fanns monopol. Nuförtiden kan man väl ändå inte hävda att det inte är en konkurrensutsatt marknad?
 

Homer

Medlem
Förre SAS-chefen Lars Bergvall tror inte att bolaget kommer att klara sig utan att staten tvingas skjuta till mer pengar. Han ger de höga personalkostnaderna skulden för krisen.
"Skattebetalarna får stå för piloternas överlöner. Det är det som är orsaken att SAS har förlorat pengar", säger han till Dagens industri.


di.se - Nyheter
 
Toppen