Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2018)

Status
Stängd för vidare inlägg.

MajaKlara

Medlem
Bokade 2-4-1 för maken och mig utresa 19 dec ARN-LHR, LHR-BOG, BOG-SJO i C för vilket de drog 66000 poäng. När jag i dag bokade samma flighter för sonen (men det fanns bara Economy ARN-LHR för sonen) så sa kvinnan i Tallin att hans resa kostade 45000 poäng. När jag frågade om anledningen till detta fick jag svaret att det var för att han reste ensam (single traveller)... Men när jag läser på så verkar det som om en bättre förklaring är att makens och min resa räknas som zon Centralamerika, men sonens räknas som Sydamerika (pga mellanlandningen i BOG antar jag). Är det slutdestination som räknas när zoner beaktas? SJO ligger ju i Centralamerika. Vet inte om jag vågar vara påstridig och be att de ändrar sonens poängkostnad med motiveringen att maken och mins resa var billigare i poäng, är rädd att de då ska dra mer poäng för vår resa. Vet någon på forumet vad som gäller vid mellanlandning i annan zon?
 

MajaKlara

Medlem
Bokade 2-4-1 för maken och mig utresa 19 dec ARN-LHR, LHR-BOG, BOG-SJO i C för vilket de drog 66000 poäng. När jag i dag bokade samma flighter för sonen (men det fanns bara Economy ARN-LHR för sonen) så sa kvinnan i Tallin att hans resa kostade 45000 poäng. När jag frågade om anledningen till detta fick jag svaret att det var för att han reste ensam (single traveller)... Men när jag läser på så verkar det som om en bättre förklaring är att makens och min resa räknas som zon Centralamerika, men sonens räknas som Sydamerika (pga mellanlandningen i BOG antar jag). Är det slutdestination som räknas när zoner beaktas? SJO ligger ju i Centralamerika. Vet inte om jag vågar vara påstridig och be att de ändrar sonens poängkostnad med motiveringen att maken och mins resa var billigare i poäng, är rädd att de då ska dra mer poäng för vår resa. Vet någon på forumet vad som gäller vid mellanlandning i annan zon?
RÄTTELSE:
Nu när jag går in och kollar på mitt Eurobonus så ser jag att 33K poäng är dragna för sonen! Då gav hon fel information, men det blev rätt till slut!:)
 

palmen

Moderator
Bokade 2-4-1 för maken och mig utresa 19 dec ARN-LHR, LHR-BOG, BOG-SJO i C för vilket de drog 66000 poäng. När jag i dag bokade samma flighter för sonen (men det fanns bara Economy ARN-LHR för sonen) så sa kvinnan i Tallin att hans resa kostade 45000 poäng. När jag frågade om anledningen till detta fick jag svaret att det var för att han reste ensam (single traveller)... Men när jag läser på så verkar det som om en bättre förklaring är att makens och min resa räknas som zon Centralamerika, men sonens räknas som Sydamerika (pga mellanlandningen i BOG antar jag). Är det slutdestination som räknas när zoner beaktas? SJO ligger ju i Centralamerika. Vet inte om jag vågar vara påstridig och be att de ändrar sonens poängkostnad med motiveringen att maken och mins resa var billigare i poäng, är rädd att de då ska dra mer poäng för vår resa. Vet någon på forumet vad som gäller vid mellanlandning i annan zon?
Missar jag något eller är inte sonens biljett billigare?
Det ska mig veterligen vara destinationen som spelar roll för priset, men just resor till karibien har varit lite problematiska då man ibland fått betala det dyrare priset via sydamerika om man åker den vägen.
Att en av hans flighter är i ekonomi ska inte spela någon roll för slutpriset i alla fall.
 

MajaKlara

Medlem
Missar jag något eller är inte sonens biljett billigare?
Det ska mig veterligen vara destinationen som spelar roll för priset, men just resor till karibien har varit lite problematiska då man ibland fått betala det dyrare priset via sydamerika om man åker den vägen.
Att en av hans flighter är i ekonomi ska inte spela någon roll för slutpriset i alla fall.

När jag kollade Eurobonus kontot för sonen så drogs 33K poäng för honom, men det besked i telefon från Tallin var att det skulle dras 45 K (eller om hon sa 42 K, dvs 60% av 140/2=42). Och i så fall skulle det ha blivit dyrare för sonen, om jag räknade rätt? Men nu blev det rätt till slut. Jag var nog lite för snabb med att dra iväg min fråga till BC...
 

Ziddaz

Medlem
Det här kanske borde ligga under 2-4-1-tråden 2017 men jag fattar det som att den är låst?

Hur som helst. Skaffade Amex Elite sommaren 2017, och i slutet på november kom ett mail från Amex där det stod typ "Grattis! Du har nu spenderat 150.000 kronor och har rätt till 50% rabatt på din nästa bonusresa". Har inte haft örnkoll på min spend men tyckte väl att det kunde stämma. Efter att ha mailat Amex med fråga om hur jag går tillväga för att casha in den får jag besked om att den ska finnas under erbjudanden när jag loggar in och kollar bonusresa på SAS hemsida.


Det gör den dock inte så jag börjar ana oråd.
Ringer därför Amex och frågar, varpå jag efter några minuters pausmusik och konsultation av kollega får höra "du är en av dem som av misstag fått ett mail trots att du inte nått upp till 150.000 spend. Men du var så pass nära gränsen före årsskiftet så vi kommer ge dig en voucher i alla fall."

Kan inte se att någon annan på forumet beskrivit detta men av kommentaren från deras representant att döma är det alltså flera Amex-kunder som fått samma mail av misstag. Kan då vara bra att veta att det tydligen finns utrymme för förhandling om man ändå är nära spendgränsen. (Fullt rimligt förstås eftersom ett sånt mail i slutet på året gör att man skjuter på en del inköp till efter årsskiftet för att samla ihop till nästa voucher, och därför kanske missar gränsen enbart pga det felaktiga mailet.)

Körde mitt första Amex Premium ungefär samma period och fick samma mail vid spend på drygt 140 kkr. Fick dock inget svar från kundservice när jag mailade och frågade, men kanske hade jag redan gått över gränsen när de väl öppnade mitt mail.
 

DrGold

Medlem
Körde mitt första Amex Premium ungefär samma period och fick samma mail vid spend på drygt 140 kkr. Fick dock inget svar från kundservice när jag mailade och frågade, men kanske hade jag redan gått över gränsen när de väl öppnade mitt mail.

Har du fått din voucher också? Min kom häromdagen med posten, och finns numera även tillgänglig när jag loggar in på SAS.
 
Vad jag saknar i första inlägget på denna sida är information om hur (om det går) man applicerar sin 2-4-1 om man bokar direkt via SAS hemsida (dvs man har inte tänkt åka med några andra inom Star Alliance). Var inne och gjorde en dummybokning med mobilen nyss och gick alla steg utom sista (3 av 4) och vouchern syntes då inte till så pass långt. Har bara bokat via Tallinn tidigare.
 

agehall

Medlem
Vad jag saknar i första inlägget på denna sida är information om hur (om det går) man applicerar sin 2-4-1 om man bokar direkt via SAS hemsida (dvs man har inte tänkt åka med några andra inom Star Alliance). Var inne och gjorde en dummybokning med mobilen nyss och gick alla steg utom sista (3 av 4) och vouchern syntes då inte till så pass långt. Har bara bokat via Tallinn tidigare.
Precis under sökrutan men ovanför flighterna jag sökt fram har jag en liten ruta med "erbjudanden" - genom att klicka där kan man välja AmEx 2-4-1 eller MC Flying Premium samt ev andra tillgängliga erbjudanden.

Om det funkar på mobilen vet jag inte - steg ett när man inte hittar saker på mobilen är alltid att kolla hur det ser ut på desktop.
 

MajaKlara

Medlem
Om man bokar för 2 personer på en 2-4-1 måste hemresa ske på samma datum för båda personerna i bokningen? Eller kan boka så att en i sällskapet reser samma flighter på hemresa, men annan dag?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen