Senaste nytt

Star Alliance award i First Class

henrik l

Medlem
Bra ide! Kom precis hem från ARN-ZRH (LX C) - NRT (LX F) - SIN (SQ C) - BKK (SQ C) - FRA (TG F) - ARN (LH C). LX F bokades 14 juli med avresa 16 juli, 2 pers, allt med US DM 110.000 poäng har jag för mig. Ringde säkert 5 ggr/dag till US dagarna innan avresa för resa med LH F men alla agenter sa nej :(

Var platserna i med LX F synliga någonstans, typ ANA, Awardtravlr, KVS? Gjorde du originalbokningen den 14 juli, eller var det en ändring?
 

sepbemi

Medlem
Satt i bil den 14 juli, vet ej om de var synliga i ANA/dylikt, hade en F bokning med OZ via ICN som jag ändrade till LX F 2 dagar innan avresa
 

henrik l

Medlem
Satt i bil den 14 juli, vet ej om de var synliga i ANA/dylikt, hade en F bokning med OZ via ICN som jag ändrade till LX F 2 dagar innan avresa

Vi har diskuterat detta tidigare. Som jag förstår hade du en existerande bokning i F samma dag och du ändrade bara bolag, men körde nästan samma rutt. Fick du betala 150$ för ändringen? Rev de upp originalbokningen eller kunde du behålla den?
 

Dr. Miles

Expert
Jag håller med och tycker det är bra om någon kunnig kan administrera detta.

Det är ganska enkelt. De som postar sin lyckad bokning av First class bonusresa skriver följande information.
*Vilket bonusprogram du har använt miles/poäng ifrån
*Vilken rutt
*Vilket flygbolag
*När du har bokat
*När är avresedatum
 

A380*G

Medlem
Jag är ny på forumet och vill bara först gratulera till en mycket bra sida, ett strålande initiativ med ett svensk/skandinavisk-språkigt forum om kvalitetsresande!

Det föreslagna ämnet för den här tråden är mycket intressant, bl a eftersom award flights i F enligt min mening ofta är det bästa sättet att få riktigt bra utväxling på sina miles. Ett par kommentarer om listan över Star-bolag som erbjuder F:

1. Jag uppfattar att varken Turkish eller US Airways har F idag. Turkish hade det under en period fram till ganska nyligen, på några plan leasade från Jet Airways (med deras mycket fina F-säten av "suite-med-sliding-doors-typ"), men dessa plan är såvitt jag förstår återlämnade nu.

2. US Airways har historiskt haft long-haul F men har avskaffat det. En rest av det är att de gamla F-sätena (gammal typ av flat beds med gigantisk seat pitch på 94 inches!) finns kvar på några plan på rad 1 men säljs som en "plus-variant" av business class (kallad Envoy Class tror jag). En annan sak är att bolaget liksom andra amerikanska bolag erbjuder inrikes "first class" men det är ju knappast vad vi intresserar oss för här....

3. Någon undrade om inte Egyptair har avskaffat F. Jag tror att det finns kvar på några av deras äldre plan men de verkar inte sätta in F på nya eller renoverade plan så förmodligen är F under utfasning hos Egyptair på några års sikt. Dock än så länge möjligt att boka F awards tror jag, även om det inte direkt rör sig om någon riktig modern F-klass utan gammaldags fåtöljer som i dagens läge inte skulle passera som en vettig business class ens....

Min egen F-award-historik ser ut så att jag, som Miles & More Senator, i februari förra året fick tre (!) F-platser på Lufthansa till Buenos Aires och i februari i år fick två F-platser återigen med Lufthansa, till Orlando. Ljuvliga vistelser i förstaklassterminalen i Frankfurt och massor med kaviar och champagne på planet!
Välkommen till BC.se TravelEnthusiast!
Dina kommentarer är noterade! :)


Det samma gäller TK. Har ingen F längre. De införde ju F när de leasade 777or från 9W (Jet airways) men har inte det längre.
Tack för update! :)

Ja, det stämmer, hade FRA - ICN (OZ F) - NRT (OZ F), bytte till ZRH-NRT (LX F), fick betala 150 usd/pers, agenten ändrade endast i den befintliga bokningen
Fantastiskt att det faktiskt går att få tag på LX F trots att de inte visar det på ANA tool eller awardtravelr.com :)
 

Tockstew

Medlem
Bonusprogram: EB
Sträcka: JFK-ZRH
Flygbolag: Swiss
Bokningsdatum: 10 maj 2012
Avresedatum: 5 september 2012
--------------------------------------------------------------------------------
 
Toppen