Senaste nytt

Kombinera Amex Elite med Mastercard Premium?

D

Deleted member 11880

Guest
Hej,

Jag har precis skaffat Amex Elit, men det kortet går ju inte att använda överallt och därför tänkte jag komplettera med ett Mastercard. Nu är frågan om det är vårt att betala för Premium. Kan jag kombinera fördelarna med korten som t ex statusgrundande poäng osv? Ska jag i så fall ta ett premium och koppla ett pointearner till detta för hustrun? Vad säger ni som kan det här - hur skulle ni göra? Skulle vara mycket tacksam för råd.

Vänliga hälsningar,

Sebastian
 

Fredrik K

Medlem
Amex Elite och ett SAS Premium MC är nog det 90% av folket här på forat kör :)

Passiv 12k baspoäng från premium och 20k från elite är ju riktigt trevligt!
 
  • Gilla
Reactions: ejm

mha321

Medlem
Ja det man du göra. Det enda du inte kan kombinera är 241 vouchern ihop med fly premium på samma resa. Men status poängen funkar fint.

Det är många här inne som har de två korten. Det är en bra kombination.
 
  • Gilla
Reactions: RB7

Berglund

Medlem
Kortkombinationen kan klart rekommenderas så länge du har någon nytta av statuspoängen, dvs flyger tillräckligt mycket för att kunna motivera de 5495kr i sammanlagda årliga kortavgifter. Jag kör själv samma kombination.
 

palmen

Moderator
Personligen kör jag Amex Premium och Mastercard Premium. Har ingen nytta av 20k baspoäng och spenderar inte 300k med Amex.

Man ska helt klart ha ett mastercard från sas som backup till sitt Amex. Om du väljer det vanliga eller premium beror på om du har nytta av baspoäng, flypremium mm.
 

jumbooze

Medlem
Kör Elite och Premium då jag kommer upp i spend på Elite kortet och har haft användning av flypremium, baspoängen har jag ej behövt denna period då jag klarat Diamond med råge.
Priset på Premium är ju även bättre för Diamonds...
 

inka

Medlem
Har läst och läst massor med trådar om SAS Eurobonus och kreditkort och fått mycket bra information, men har ändå en del frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att få svar på

FRÅGA:
Är det fel att skaffa American Express kreditkort nu med tanke på att vi är mitt inne i ett kalenderår och detta innebär att vi med största sannolikhet ej kommer att hinna komma upp i 150 000 SEK som krävs för att få 2-4-1-kupongen? Är det bättre att vänta till början av 2019 med att skaffa kortet?

Så här ser min ”plan” ut nu när det är dags att börja jaga Eurobonuspoäng:
Då min gemensamma spend tillsamman med min man borde ligga runt ca 240 000 SEK per år så känns det som att American Express Premium Card är det kort som vi tjänar bäst på att ta eftersom vi inte kommer upp i 300 000 SEK under ett kalenderår.

Så via Amexinbjudan inbjudan: Ingen medlemsavgift första året (värde 1 000 kr). Poäng värda en enkel EuroBonus-resa1 med SAS inom Norden efter en spendering om 15 000 kr under dina första tre månader som Kortmedlem. FRÅGA: Hur många poäng får man vid en spendering av 15 000 kr?

När jag fått mina poäng för spendering 15 000 SEK inom en tremånadersperiod så tänkte jag värva min make som då i sin tur får samma poäng vid 15 000 SEK spendering. FRÅGA: Hur många poäng får då jag som värvare?

Tanken är sedan att jag efter han fått poäng för spendering av 15 000 SEK så beställer vi ett extrakort till mitt konto och att maken efter det att han fått sina poäng för spendering av 15 000 SEK inte använder sitt kort ngt mer och säger upp det efter typ 11 mån. FRÅGA: Får jag skaffa ett extrakort till min man även fast han själv har ett eget American Express Premium Card?

SAS EuroBonus World Mastercard Premium (10 000 i extrapoäng) eller SAS EuroBonus World Mastercard (3 000 extrapoäng) tänkte jag använda som kompletteringskort till Amex, dvs använda detta där de inte tar Amex. Men kan inte bestämma mig för vilket kort jag ska ta i detta fall. Så argument om vilket som ni tycker skulle passa oss bäst mottages tacksamt

Min man skaffar samma Mastercardkort som mig och efter det att han fått sina extrapoäng så använder han inte sitt kort mer utan jag skaffar här ett point earnerkort till honom istället och då får jag ytterligare 1 000/2 000 extrapoäng . FRÅGA: Samma fråga här som för Amex, får jag skaffa ett point earnerkort till honom även om han har ett eget SAS Eurobonus Mastercard?

Fly premium - Den intjänade poängen i EuroBonus programmet (Bas- och Extrapoäng), de senaste 12 månaderna, bestämmer Fly Premium nivån/saldot. FRÅGA: Är detta oavsett var poängen är intjänade ifrån dvs räknas de poäng som jag tjänat in på American Express Premium Card/American Express Elite Card eller bara de poäng jag fått genom att betala med SAS EuroBonus World Mastercard Premium?

FRÅGA: Kan man sedan föra över hans Eurobonusonus poäng till mig istället, vet att det kostar att föra över till ngn annan, men är det kanske lönt ändå att samla alla poäng på ett och samma konto? Får man föra över både extrapoäng och statusgrundande poäng?

FRÅGA: Angående årsavgiften som är fri första året med American Express Premium Card, gäller det i 12 månader eller bara året ut, dvs avgiften är bara för ett kalenderår så då gäller den bara fram till årsskiftet?

FRÅGA: När jag använt mitt American Express Premium Card och betalat 150 000 SEK, ska jag ändå fortsätta betala med detta kort eller ska jag gå över och betala med Mastercard istället?

FRÅGA: Har typ 13 000 Eurobonuspoäng intjänade sedan 2017 och tidigare, dessa Eurobounus points kan jag inte använda för att höja min status? Jag tänker på om man istället skulle ta American Express Elite (20 000 statusgrundande Eurobonus points) och Mastercard Premium (12 000 statusgrundande Eurobonus points) ger det mig 32 000 Eurobounus points, sedan behöver jag under samma kalenderår samla in ytterligare 13 000 Eurobonuspoäng för att nå guldstatus. För antar att de 13 000 Eurobonuspoäng jag har sedan tidigare år inte kan läggas till?

FRÅGA: Hur mycket ungefär i spend i SEK behöver man komma upp i för att kunna få en 2-4-1 i business för två personer till Asien?

FRÅGA: När man ska köpa Eurobonusresa 2-4-1, använder man sig av både extrapoängen och de statusgrundade poängen? Och om man uppnått ngn status, får man använda sina statusgrundade poäng under det innevarande statusåret eller tappar man sin status då?

Oj, blev ett långt inlägg detta, håller tummarna att någon har tid att svara på mina frågor samt synpunkter på mitt resonemang om val av kort samt om man enligt Amexregler får värva sin make. Stort tack på förhand!
 
Last edited:

agehall

Medlem
Svar: läs några tidigare trådar. Ingen av dina frågeställningar känns direkt unik utan är de frågor som ständigt dyker upp och besvarad om och om igen.
 
Toppen