Senaste nytt

Star Alliance award i First Class

A380*G

Medlem
Det är en hel del frågor och diskussioner om hur man kan maximera sitt flygande med hjälp av miles och poäng inom Star Alliance. Framförallt dyker det upp repetitiva funderingar om F awards med olika bolag. Om det finns intresse av det, och om ni andra ser fördelen med det, så skulle man kunna göra denna tråd till en Sticky där medlemmar anger sina lyckade awardbokningar i F på Star Alliance. Jag skulle kunna ta på mig att hålla en sådan tråd uppdaterad så att alla ser på första inlägget vilka F awards som nyligen blivit bokade av våra medlemmar.

Syftet är inte att se hur många poäng eller miles som gått åt utan att få reda på vilka bolag som erbjuder F award till partnerprogram, på vilka sträckor, samt eventuellt vilken status den medlemen har. Award är som bekant blockade ibland och alla program har inte samma tillgänglighet. Man skulle också kunna tänka sig att Singapore Airlines business class award får finnas med på denna listan eftersom det är sällsynt (men möjligt) att få tag på C award med A380, A345 och B77W.

Flygbolag inom Star Alliance som erbjuder förstaklass*
  • Air China
  • All Nippon Airways
  • Asiana Airlines
  • Egypt Air
  • Lufthansa
  • Singapore Airlines
  • Swiss International Air Lines
  • TAM Airlines
  • Thai Airways International
  • Turkish Airlines
  • United
  • US Airways**
*med reservation för fel och ändringar
**endast inrikes First Class

Exakt utformning och förslag på förbättringar/förtydliganden skapas givetvis gemensamt av medlemmarna.

Har gjort ett första utkast nedan, kom gärna med kommentarer.
F award som bokas på det "egna" flygbolaget kommer inte tas med eftersom man vanligtvis har access till dessa. Exempelvis Lufthansa och Swiss F awards som bokas hos Miles & More tas inte med,

Ni kan kopiera & klistra följande texter i ert inlägg, så slipper ni att markera varje ord till fetstil.
HTML:
[B]Bonusprogram[/B]:
[B]Sträcka[/B]: 
[B]Flygbolag[/B]: 
[B]Bokningsdatum[/B]: 
[B]Avresedatum[/B]:

  • Air China


  • All Nippon Airways


  • Asiana Airlines
    Bonusprogram: USDM
    Sträcka: FRA-ICN
    F eller C: F
    Bokningsdatum: oktober 2012
    Avresedatum: november 2012

    Bonusprogram: USDM
    Sträcka: ICN-NRT
    F eller C: F
    Bokningsdatum: oktober 2012
    Avresedatum: november 2012

    Bonusprogram: USDM
    Sträcka: ICN-FRA
    F eller C: F
    Bokningsdatum: september 2012
    Avresedatum: april 2013


  • Egypt Air


  • Lufthansa
    Bonusprogram: USDM
    Sträcka: SGN-BKK
    F eller C: F
    Bokningsdatum: augusti 2012
    Avresedatum: februari 2013


  • Singapore Airlines
    Bonusprogram: EuroBonus
    Sträcka: PEK-SIN-DPS
    F eller C: C (B772)
    Bokningsdatum: Juni/juli 2012?
    Avresedatum: ?

    Bonusprogram: USDM
    Sträcka: NRT-SIN
    F eller C: C
    Bokningsdatum: juli 2012?
    Avresedatum: juli 2012?

    Bonusprogram: USDM
    Sträcka: SIN-BKK
    F eller C: C
    Bokningsdatum: juli 2012?
    Avresedatum: juli 2012?

    Bonusprogram: USDM
    Sträcka: BKK-SIN
    F eller C: C
    Bokningsdatum: augusti 2012
    Avresedatum: februari 2013

    Bonusprogram: USDM
    Sträcka: SIN-CGK-SIN
    F eller C: F
    Bokningsdatum: augusti 2012
    Avresedatum: februari 2013

    Bonusprogram: USDM
    Sträcka: SIN-SGN
    F eller C: C
    Bokningsdatum: augusti 2012
    Avresedatum: februari 2013

    Bonusprogram: USDM
    Sträcka: SIN-DEL
    F eller C: F
    Bokningsdatum: maj 2013
    Avresedatum: september 2013


  • Swiss International Air Lines
    Bonusprogram: USDM
    Sträcka: ZRH-NRT
    F eller C: F
    Bokningsdatum: 14 juli 2012
    Avresedatum: 16 juli 2012

    Bonusprogram: EuroBonus
    Sträcka: ZRH-JFK
    F eller C: F
    Bokningsdatum: 10 maj 2012
    Avresedatum: 5 september 2012


  • TAM Airlines


  • Thai International Airways
    Bonusprogram: US DM
    Sträcka: BKK-FRA
    F eller C: F
    Bokningsdatum: ?
    Avresedatum: juli 2012?

    Bonusprogram: USDM
    Sträcka: HKG-BKK
    F eller C: F
    Bokningsdatum: oktober 2012
    Avresedatum: december 2012

    Bonusprogram: USDM
    Sträcka: BKK-LHR
    F eller C: F
    Bokningsdatum: oktober 2012
    Avresedatum: december 2012

    Bonusprogram: USDM
    Sträcka: MUC-BKK
    F eller C: F
    Bokningsdatum: september 2012
    Avresedatum: mars 2013


  • United


  • US Airways
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Tycker att detta skulle vara ett kanoninitativ med tanke på det vi diskuterat nyligen om svårigheter att komma åt LH och LX F-awards via USDM.
 

sepbemi

Medlem
Bra ide! Kom precis hem från ARN-ZRH (LX C) - NRT (LX F) - SIN (SQ C) - BKK (SQ C) - FRA (TG F) - ARN (LH C). LX F bokades 14 juli med avresa 16 juli, 2 pers, allt med US DM 110.000 poäng har jag för mig. Ringde säkert 5 ggr/dag till US dagarna innan avresa för resa med LH F men alla agenter sa nej :(
 
Jag är ny på forumet och vill bara först gratulera till en mycket bra sida, ett strålande initiativ med ett svensk/skandinavisk-språkigt forum om kvalitetsresande!

Det föreslagna ämnet för den här tråden är mycket intressant, bl a eftersom award flights i F enligt min mening ofta är det bästa sättet att få riktigt bra utväxling på sina miles. Ett par kommentarer om listan över Star-bolag som erbjuder F:

1. Jag uppfattar att varken Turkish eller US Airways har F idag. Turkish hade det under en period fram till ganska nyligen, på några plan leasade från Jet Airways (med deras mycket fina F-säten av "suite-med-sliding-doors-typ"), men dessa plan är såvitt jag förstår återlämnade nu.

2. US Airways har historiskt haft long-haul F men har avskaffat det. En rest av det är att de gamla F-sätena (gammal typ av flat beds med gigantisk seat pitch på 94 inches!) finns kvar på några plan på rad 1 men säljs som en "plus-variant" av business class (kallad Envoy Class tror jag). En annan sak är att bolaget liksom andra amerikanska bolag erbjuder inrikes "first class" men det är ju knappast vad vi intresserar oss för här....

3. Någon undrade om inte Egyptair har avskaffat F. Jag tror att det finns kvar på några av deras äldre plan men de verkar inte sätta in F på nya eller renoverade plan så förmodligen är F under utfasning hos Egyptair på några års sikt. Dock än så länge möjligt att boka F awards tror jag, även om det inte direkt rör sig om någon riktig modern F-klass utan gammaldags fåtöljer som i dagens läge inte skulle passera som en vettig business class ens....

Min egen F-award-historik ser ut så att jag, som Miles & More Senator, i februari förra året fick tre (!) F-platser på Lufthansa till Buenos Aires och i februari i år fick två F-platser återigen med Lufthansa, till Orlando. Ljuvliga vistelser i förstaklassterminalen i Frankfurt och massor med kaviar och champagne på planet!
 
Toppen