Senaste nytt

Mikael S

Medlem
Jag åkte förbi en polis på Arlanda när jag skulle lämna tillbaka hyrbilen, ngn minibuss, som hade ngn kontroll av förbipasserande bilar. Oavsett vilket så började de så sakteliga följa efter mig och lagom vid jumbo hostel så var det blåljus och blinkande helljus och allt annat skoj.

Sen frågade de mig om bilen, talade om att den var oskattad, således nyttjandeförbud och att parkeringsböterna var högre än 5000 kr, vilket var gränsen när de (eller om det var kronofogden?) fick beslagta bilen. När de fick reda på att det var en hyrbil, så följde de snällt efter till Avis, och jag tackade för mig.

Mailade sedan AVIS som beklagade det hela, hade ingen förklaringen till skatten (och således nyttjandeförbudet) men däremot en förklaring när det gäller p-bötrarna. Sen skickade den en voucher på 25€. Mer än så var det inte med det hela.

"
Vi (inte bara Avis utan branschen) har ett litet problem, för ett antal år sedan så vill myndigheterna komma åt problematiken med p-böter och målvakter, ett antal människor som hade behov av pengar satte i system att ställa upp som bilägare på pappret och bilägare som ville parkera fritt utan att behöva bekymra sig om p-böter skrev över sina bilar på dessa personer.

För att komma år det problemet så stiftades en lag som säger att om en fordonsägare har sammanlagda p-böter som överstiger 5000:- så kan polisen beslagta alla fordon som ägs av denna person (juridisk eller fysisk person).


Tanken var bra men det fick en liten sidoeffekt som inte var meningen, det räcker alltså med att man har 5000:- i utestående p-böter och för företag som oss som har stor flotta (Avis har mellan 8-10000 bilar beroende på säsong) såär 5000:- väldigt lite, vi (eller snarare våra kunder) har mer än det varje enskild dag och eftersom våra kunder oftast glömmer att lämna p-boten till oss (eller ännu hellre betala den direkt) så tar det ett antal dagar innan vi vet att vi har fått den och det är mycket svårt att hålla beloppet under 5000:-.


Lagen har funnits ett antal år men tidigare har det egentligen inte varit ett problem för oss men sedan i höstas har polisen i Stockholm varit ganska nitiska på detta – inget fel i det eftersom det ju faktiskt är en lag men det ställer till det en aning.


Transportstyrelsen har varit väldigt hjälpsamma och faktiskt kontrollerat vårt saldo varje morgon sedan i höstas men det verkar ha fallerat eftersom du fick detta beskedet, vi kommer ta kontakt med dom direkt nu på morgonen och få det ordnat.

Vad dom menade med obetald skatt vet jag inte men det skall vi också undersöka direkt – det betalas med automatik men något kan ha gått fel även där.


Detta bara som en förklaring till dig – det är alltså inte den bilan som har 5000:- i p-böter utan hela vår samlade flotta – det hjälper inte dig men nu vet du i alla fall varför. Tyvärr (eller egentligen kanske det är bra) är det en komplicerad process att ändra en lag och jag hoppas det kommer fram en lösning för oss snart, det drabbar ju inte bara biluthyrning utan även de större leasingbolagen har fått samma problem, det hälper inte heller men det kan i alla fall i bästa fall skynda på en lösning."
 

Nikje

Medlem
Kontor: Täby, Stockholm
Bokat via: Avis (Eurobonus 10K-kampanjen)
Bokade: VW Golf, Kia Ceed eller liknande (C-klass)
Gratis uppgradering: Ja
Fick: Kia Ceed kombi, manuell, diesel, med navi (G-klass)
Status på bokningen: President’s club (statusmatchad mot Sixt Platinum)/EBS
Kostnad: 756:- för 3 dygn

Brukar bifoga en bild men tror inte någon blir gladare av det...:D
Tycker det verkar vara lite som skiljer kategorierna på Personbilar - Avis (3 kategorier upp) men starkare motor (hypotes), kombi och navigator hjälper en Från-A-till-B-bil lite grand iaf. Säkert jätteförnuftig och populär bil men inget för nöjeskörning.:p
 

pycko

Medlem
Kontor: Malmö, Centralstationen
Bokat via: Avis (Eurobonus 10K-kampanjen)
Bokade: VW Golf, Kia Ceed eller liknande (C-klass)
Gratis uppgradering: Ja
Fick: VW Passat Alltrack.
Status på bokningen: Ingen.
Kostnad: 895 för 3 dygn.
 

fcx

Medlem
kontor: Avis Bromma Flygplatsinfarten
bokat via:
Avis Eurobonus
bokade:
VW Golf (C)
gratis uppgradering (eller dylikt): ja
fick:
Nissan qashqai (E)
status på bokningen
: Avis preferred plus
 

bberg

Medlem
kontor: Avis Västra Frölunda (Holmgrens bil)
bokat via:
Avis Eurobonus
bokade:
VW Golf (C)
gratis uppgradering (eller dylikt):
Nej
fick: Kia Ceed (C)
status på bokningen
: Avis president's club

Personalen berätta att från "ingenstans" hade det rasat in bokningar senaste tiden vilket inneburit att de fått hämta bilar på andra stationer. Detta var även anledningen till att det inte fanns några uppgraderingar tillgängliga.
 

chazzie

Medlem
Kontor: Örnsköldsvik "downtown"
Bokat via: AVIS
Bokade: C (SAS 10000p-kampanjen)
Gratis uppgradering: Ja
Fick: Skoda Octavia
Status på bokningen: Ingen

Fick exakt samma Skoda som tidigare, jag behövde inte ens koppla upp telefonen (glömde att ta bort den förra gången, löst nu :D )
 

El Oso

Medlem
Företag: Hertz
Ort: Stockholm Arlanda
Bokat via. Telefon
Bokade: Grupp-H (För att slippa käfta om klasser uppgradering osv.)
Gratis uppgradering: oklart.
Fick: Volvo XC 60 som borde ha varit skrotad sedan länge.
Status på bokningen: Hertz Platinum.

Skickade ett mail till stationen om att jag ville ha bilen levererad till Gate vid ankomst men fick inget svar.
Sedan så fick jag inte någon uppgraderingen, så jag var tvungen att bråka med två yngre förmågor. Som sa att man inte hade någon garanterad uppgradering som Platinum. Bara garanterat till medlemmar med president's circle status:mad:. Ja, ni kan ju förstå min förvåning! Självklart fanns ingen stationschef på plats....:eek: (kl 13 en Torsdag). Men efter 20 min så fick jag en oerhört dåliga XC60. Kommer självklart ringa och klaga och kräva ersättning.
 

pswe

Medlem
Företag: Hertz
Ort: Stockholm Arlanda
Bokat via. Telefon
Bokade: Grupp-H (För att slippa käfta om klasser uppgradering osv.)
Gratis uppgradering: oklart.
Fick: Volvo XC 60 som borde ha varit skrotad sedan länge.
Status på bokningen: Hertz Platinum.

Skickade ett mail till stationen om att jag ville ha bilen levererad till Gate vid ankomst men fick inget svar.
Sedan så fick jag inte någon uppgraderingen, så jag var tvungen att bråka med två yngre förmågor. Som sa att man inte hade någon garanterad uppgradering som Platinum. Bara garanterat till medlemmar med president's circle status:mad:. Ja, ni kan ju förstå min förvåning! Självklart fanns ingen stationschef på plats....:eek: (kl 13 en Torsdag). Men efter 20 min så fick jag en oerhört dåliga XC60. Kommer självklart ringa och klaga och kräva ersättning.

Du låter inte helt nöjd.
Du bokade H för att slippa diskutera om uppgradering, men sedan låter det ändå som du frångick den strategin vid uthämtningen eller hur ska vi tolka dig?
Förväntningen om att få en hyrbil till gaten känns lite överoptimistisk.
Uppdatera gärna hur dina ersättningsanspråk faller ut.
 

Nikje

Medlem
Kontor: Täby, Stockholm
Bokat via: Avis (Eurobonus 10K-kampanjen)
Bokade: VW Golf, Kia Ceed eller liknande (C-klass)
Gratis uppgradering: Ja
Fick: Kia Niro Hybrid automat med en del lull-lull (D-klass)
Status på bokningen: President’s club (statusmatchad mot SixtPlatinum)/EBS
Kostnad: 756:- för 3 dygn

Sprillans ny med 6 km på räknaren. Går tyst och fint men lite förvånad att man valt att sätta på lågprisdäck (?) Nexen Winguard (friktion). Kanske är Kias val iofs. Typiskt nog var det motor- och kupévärmare i vilket hade varit perfekt förra helgen..:rolleyes:
20180128_134423.jpg 20180128_124442.jpg 20180126_163546.jpg
 

Bryant

Medlem
Företag: Hertz
Ort: Stockholm Arlanda
Bokat via. Telefon
Bokade: Grupp-H (För att slippa käfta om klasser uppgradering osv.)
Gratis uppgradering: oklart.
Fick: Volvo XC 60 som borde ha varit skrotad sedan länge.
Status på bokningen: Hertz Platinum.

Skickade ett mail till stationen om att jag ville ha bilen levererad till Gate vid ankomst men fick inget svar.
Sedan så fick jag inte någon uppgraderingen, så jag var tvungen att bråka med två yngre förmågor. Som sa att man inte hade någon garanterad uppgradering som Platinum. Bara garanterat till medlemmar med president's circle status:mad:. Ja, ni kan ju förstå min förvåning! Självklart fanns ingen stationschef på plats....:eek: (kl 13 en Torsdag). Men efter 20 min så fick jag en oerhört dåliga XC60. Kommer självklart ringa och klaga och kräva ersättning.

Hertz platinum?
 
Toppen